
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo 156
3.2 V6 GTA | Full history
€ 29.9002005109.047 km
€ 29.900
Bouwjaar | 2005 |
KM stand | 109.047 |
- Onderhoudshistorie
Climate control
Koelt, verwarmt tot ingestelde temperatuur
Cruise Control
Rijden op de ingestelde snelheid
Handmatig
Kenmerken
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Sedan (4 deuren) |
Kleur | Rood |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Datum eerste toelating | 1 juni 2005 |
BTW aftrekbaar | nee |
Omschrijving
Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA Rosso Alfa
Drie letters, één emotie: GTA is synoniem aan pure autoliefhebberij. Of meer specifiek: Alfa-liefhebberij. De Gran Turismo Alleggerita editie van de 156 is misschien wel de meest begeerlijke van dit moment. Om een goed, origineel exemplaar te vinden moet je zowaar nog beter zoeken. Als een speld in een hooiberg. Maar wat nou als die ‘hooiberg’ toevallig in de ‘Prins barn’ staat? Zien is geloven. Rijden is meegezogen worden in één bonk Italiaans karakter. V6-karakter om precies te zijn, want dat is één van de belangrijkste kenmerken van de Alfa Romeo 156 GTA. De parel voorin heeft een inhoud van 3,2 liter en is onderdeel van de prachtige historie van dit exemplaar: in 2016 werd de Alfa klassieker toegevoegd aan de privécollectie van de leverende dealer uit 2005. De 2 eigenaren die hem voorgingen waren bekend, en dat maakt de achtergrond even overtuigend als betrouwbaar. Hoe de techniek er nu voor staat? Het laatste grote onderhoud dateert van 2024 en was inclusief vervanging van de distributieriem + waterpomp. Last van klamme handen, tintelende vingertoppen en een hoge hartslag? Geen reden om de dokter erbij te halen. Alleen een bezoek aan Prins achterhaalt de werkelijke reden…
Historie
De Alfa 156 3.2 V6 GTA voerde op grote afstand de line-up aan van de stijlvolle sportsedan. Het model werd in 2002 geïntroduceerd naast de 147 GTA: Alfa’s ultieme hot-hatch, en werd voor een groot deel met de hand vervaardigd – om de exclusiviteit en het onderscheid ten opzichte van de overige 156-modellen te benadrukken. De naam van het high-performance model is geïnspireerd op de originele Alfa Romeo GTA uit de jaren 60; het absolute topmodel onder de iconische Bertone Coupé’s. De 156 GTA gold als basis voor de WTCC-racer van Alfa Romeo, en dat heeft de concurrentie geweten. Ons exemplaar is dergelijk wild circuitgebruik gelukkig bespaard gebleven – en dat is ‘m aan te zien. De originaliteit en punctualiteit spat er vanaf! Hier is overduidelijk met zorg mee omgesprongen. Terecht. Eigenaar nummer één meldde zich in 2005 bij de dealer en liet het onderhoud + de technische inspectie keurig jaarlijks – en later tweejaarlijks vanwege de beperkte kilometers – uitvoeren. In 2009 heeft hij de distributieriem laten vervangen. De 2e eigenaar bezat de GTA in de periode 2014-2016, verving de riem in het eerste jaar en gunde zijn liefhebbersauto zelfs 2x per jaar service, dan wel een inspectie. Bij een kilometerstand van 99.121 km keerde de Alfa-legende terug in het nest van de origineel leverende dealer en die greep zijn kans: de dag na Kerst 2018 kreeg de performance-sedan een eigen plek toegewezen in het privémuseum van de dealer. Aldaar werd de 156 GTA enkel als statische kunst behandeld, totdat hij op 5 juli 2024 opnieuw in gebruik werd genomen. Dit ging samen met een grote onderhoudsbeurt, inclusief vervanging van de distributieriem en waterpomp. Sindsdien zijn er een kleine 10.000 km bij op gereden. Maar daar gaat u verandering in brengen, schatten wij zo in… Lees onderaan deze pagina de complete onderhoudshistorie.
Exterieur
De originele Alfa Romeo 156 GTA is te herkennen aan zijn gemodificeerde, fraai gevormde bumper(spoiler)s + sideskirts. De klassieke 5-gaats velgen zijn natuurlijk helemaal des Alfa’s, maar voor de rest valt de Gran Turismo Alleggerita op door zijn eenvoud en elegantie. Geen groot spoilerwerk of een overmatig gebruik van koelopeningen en luchtsleuven, maar een stoere, tijdloze uitstraling vol ‘emozione’. Uitgedost in Rosso Alfa wordt dit laatste uiteraard nog eens extra aangedikt. Niet alleen ademt de vuurrode carrosserie één en al sportief DNA, de conditie is ook nog eens voortreffelijk.
Interieur
Omdat het keurige – doch uitermate stijlvolle koetswerk van de 156 sedan versie als basis diende van deze GTA, beschikt de Alfa over de praktische en ruime configuratie van een volwaardige 4-deurs. Dat is mooi meegenomen voor wie het gezin wil laten meegenieten van dit stukje pure Alfa-liefhebberij. Schitterende sportstoelen bekleed met Nero leder en een vertrouwd 156-dashboard roepen niets dan nostalgische gevoelens op. Bovendien zijn allerlei luxe en gemakken zoals Bose audio en Climate Control inbegrepen.
Techniek & performance
Het allermooiste aan deze Alfa is echter aan het oog onttrokken: de 3,2 liter 6-cilinder ligt verborgen onder de Rosso motorkap. Wie de moeite neemt om deze te openen moet mogelijk spontaan aan de beademing: de 24 kleps, atmosferische Busso V6 glimt u namelijk tegemoet. Hier geen plastic kappen, maar een puur natuur blok met veel chroom. Oogt mooi, klinkt waanzinnig, presteert zowaar nog beter: maar liefst 250 pk wordt er op de vooras afgevuurd tijdens een 0-100 km/h sprint binnen 6,3 seconden. De topsnelheid van 250 km/h correspondeert perfect met het vermogen. Net zoals onze 156 GTA de perfecte match is voor de ware Alfisti.
Historie:
1e eigenaar: 2005-2014
01/08/2006 | 15.175km: Service
18/12/2007 | 27.674km: Service
14/05/2009 | 48.164km: Service + distributieriem
10/06/2011 | 66.950km: Service
27/05/2013 | 80.417km: Technische inspectie
2e eigenaar: 2014-2016
19/11/2014 | 90.015km: Service + distributieriem
28/05/2015 | 92.121km: Technische inspectie
15/01/2016 | 97.888km: Service
03/06/2016 | 98.340km: Technische inspectie
3e eigenaar: 2016-2024
Onderdeel van collectie van de leverende dealer in 2005, deze kent dus de hele historie en de twee voorgaande eigenaren.
26/12/2018 | 99.121km: Auto vrijgesteld van wegenbelasting ed. en in museum van dealer gestald.
05/07/2024 | 99.750km: Auto weer in gebruik genomen, groot onderhoud incl. distributieriem en waterpomp.
Meer info volgt snel. Neem gerust contact op bij interesse.
Met vriendelijke groet,
team Prins
Aanvullende opties en accessoires
Exterieur
- koplampreiniging
Infotainment
- Cd-wisselaar
Meer informatie
Modelreeks: jul. 2003 - mei 2005
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielbasis: 259 cm
Interieurkleur: Zwart
Aantal sleutels: 2
Specificaties
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Sedan (4 deuren) |
Kleur | Rood |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Aandrijving | Voorwiel |
Transmissie | 6 versnellingen, Handmatig |
Aantal cilinders | 6 |
Cilinderinhoud | 3.179 cc |
Max. vermogen | 185 kW (252 pk) |
Max. koppel | 300 Nm |
Massa | 1.385 kg |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s |
Brandstofverbruik bebouwde kom | 18,2 l/100km (1 op 5,5) |
Brandstofverbruik buitenweg | 8,6 l/100km (1 op 11,6) |
Brandstofverbruik gecombineerd | 12,1 l/100km (1 op 8,3) |
CO2-uitstoot | 287 g/km |
Energielabel | G |
Opties
Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 18071 SC Nunspeet