Wel en wee: Toyota C-HR

'Meer dan 4.000 exemplaren verkocht'

Toyota C-HR
Met de lancering van de C-HR injecteerde Toyota zich met een verjongingskuur die het merk absoluut geen windeieren heeft gelegd. Wij vroegen Toyota naar het wel en wee van de cross-over die in no-time een deel van het Nederlandse straatbeeld heeft geclaimd.

De in juni vorig jaar aan de wereld voorgestelde C-HR combineerde verrassend design met een cross-overkoets waar Toyota vol durf de consument de showroom in wil trekken. Met succes, zo blijkt. Sinds het openslaan van de orderboeken in november vorig jaar zijn volgens Toyota al 4.000 exemplaren besteld.

Toyota Nederland legt uit vooraf hoge verwachtingen van de C-HR te hebben, verwachtingen die "gelukkig ook worden waargemaakt." Waar conventioneler getekende modellen van Toyota wellicht eerder op hun technische kwaliteiten werden gekocht, lijkt dat bij de C-HR niet direct op te gaan. "We zien dat veel mensen de auto al op het uiterlijk kiezen en verolgens worden verrast door de rijeigenschappen," legt Toyota Nederland uit.

Uiteraard laat een groot deel van de C-HR-rijders een Toyota achter bij de dealer, aanvankelijk in zo'n tachtig procent van de gevallen, maar Toyota weet ook consumenten uit andere merken naar zich toe te trekken. "Vanzelfsprekend ruilen mensen veel Toyota's in op de C-HR, denk aan de Auris, Prius+, Verso en oudere modellen van de RAV4. Toch zijn ook 'vreemde merken' goed vertegenwoodigd."

In die groep nieuwe klanten is een tweedeling waar te nemen. "We zien dat er veel cross-overs en SUV's als de Nissan Qashqai, Kia Sportage, Nissan Juke, Renault Captur, Mini Countrymen en ook de Mazda CX-5 bij de dealers worden achtergelaten. Ook niet SUV-modellen worden ingeruild op een C-HR, met name de zogeheten compactere premiummodellen als de Mercedes-Benz A-klasse, Audi A3, Volvo V40 en bijvoorbeeld de Alfa Romeo Mito." Overigens worden ook C-segmenters zonder premiumpredikaat vervangen door een C-HR. "Denk aan auto's als de Opel Astra, Volkswagen Golf en Ford Focus." Inmiddels laat ongeveer de helft van de kopers een auto van een ander merk bij de dealer achter.

Toyota zou zichzelf verloochenen als het geen hybride versie van de C-HR zou aanbieden naast de 1.2 T die op de prijslijst van Toyota de vinden is. Zo'n 75 procent van alle verkochte C-HR's is een Hybrid. Zowel de 1.2T als de Hybrid blijken vooral als Premium of als Bi-Tone Plus te worden besteld. Die laatste is op optisch vlak met name te herkennen aan, zijn naam geeft het al weg, zijn tweekleurige koets waarbij een Ash Grey-, Hyrdro Blue-, Metalstream Grey- of Pearl White-kleurige koets gecombineerd wordt met een zwart dak.

PRIVATE LEASE Toyota C-HR+

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.