Steeds meer merken stappen in Formule E

Porsche laat deelname LMP1-klasse varen

Formule E
De elektrische auto wint ook op de circuits terrein. De ene fabrikant na de andere stapt in het Formule E-bootje, zoals inmiddels ook Porsche.

De Formule E-raceklasse werd officieel afgetrapt met het raceseizoen van 2014-2015. Destijds maakten alle raceteams gebruik van een door Spark Racing Technology gebouwde elektroracer, de Spark-Renault SRT 01E. In raceseizoen 2015-2016 waren tien teams te vinden die met raceauto's van acht fabrikanten rijden. Zo bouwden NextEV, Citroën, Ventury, Renault, Motormatica, Abt Sportsline, Mahindra en McLaren Formule E-racers. Tijdens het vorige raceseizoen waren het Citroën en Penske die als nieuwelingen om de hoek kwamen kijken als nieuwkomers. De komende jaren storten een aantal grote autofabrikanten zich op de relatief nieuwe tak van sport.

Zo kondigt Porsche aan dat het in het seizoen 2019-2020 met een fabrieksteam gaat deelnemen aan de Formule E, een keuze die na het stoppen met de deelname aan de LMP1-klasse in het FIA World Endurance Championship tot gevolg heeft. Het huidige seizoen wordt uiteraard afgemaakt. Volgens Porsche past de deelname aan de Formule E-klasse bij Porsche Strategy 2025, de gepresenteerde strategie waarin het merk een route uistippelt waarin elektrische auto's een grote rol spelen.

Eerder deze maand was het BMW dat liet weten met een team mee te gaan doen aan het Formule E-seizoen van 2018-2019. BMW gaat overigens gebruikmaken van de aandrijflijn die McLaren voor het Amerikaanse team Andretti bouwt. Deze week liet ook Mercedes-Benz weten deel te gaan nemen aan de Formule E, net als Porsche start ook Mercedes-Benz met het raceseizoen 2019-2020.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.