Onder de loep: automarkt van Iran
Oude spullen, nieuwe verpakkingen
Economische sancties tegen Iran nemen aan zwaarte en aantal af. Autofabrikanten staan te popelen om terug te keren naar het bijna 82 miljoen inwoners tellende land. Dat heeft uiteraard een hele goede reden. In 2015 werden in het land volgens de International Organization of Motor Vehicle Manufacturers maar liefst 1.055.400 personenauto's verkocht, waarmee Iran de dertiende automarkt ter wereld is.
Tot op heden heeft vooral PSA te kennen gegeven als de wiedeweerga de Iraanse automarkt wil ontsluiten met voor Iran nieuwe modellen. Samen met het Iraanse SAIPA heeft PSA Group een overeenkomst getekend waarin de twee bedrijven het voornemen uiten om 300 miljoen euro te steken in het opwaarderen van fabrieken en het opzetten van een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling. Uiteindelijk moeten daadwerkelijk nieuwe Citroëns en Peugeot uit de samenwerking komen rollen. Samen gaan de bedrijven in ieder geval de Peugeot 208, 2008 en 301 produceren.
Nieuwe auto's zijn in aantocht, maar wat rijdt men momenteel in Iran? Peugeot verkocht vorig jaar liefst 332.889 auto's in Iran, ongeveer een derde van alle verkochte personenauto's. Op twee vinden we Kia, dat met 209.712 stuks ook zeer goed scoort. Op plek drie staat het Iraanse Iran Khodro, een fabrikant die in licentie auto's als de Peugeot 405, 206, 406 en een hele rits van die auto's afgeleide modellen produceert. Iran Khodro verkocht 155.956 auto's. Op vier vinden we SAIPA, een enorm bedrijf dat in 2915 87.490 auto's verkocht, van in licentie gebouwde Chinese auto's tot Renaults Koleos, Dacia's Sandero, Nissans Teanna, oude Méganes en een hele rits Kia's en Chinese modellen. Een deel daarvan wordt onder eigen naam verkocht, terwijl andere modellen toch onder de vlag van de oorspronkelijke fabrikant op de markt worden gebracht.
Interessanter is het om de tien best verkochte auto's van 2015 op een rij te zetten.
1. Kia Pride
Op plek één vinden we de aloude Kia Pride. De Pride verdween in Nederland in 2000 van de markt, waar hij als hatchback en als station te koop was. In Iran heeft men ook een sedan- en liftbackversie om uit te kiezen. Liefst 193.548 gemoderniseerde Pride's vonden vorig jaar in Iran een nieuwe eigenaar.
2. Peugeot Pars
De tweede positie is voor de Peugeot Pars, een door Iran Khodro zelf ietwat gemoderniseerde en gefacelifte versie van de Peugeot 405. 121.692 exemplaren gleden over de toonbank.
3. Peugeot 405
Op plek drie staat de daadwerkelijke Peugeot 405, een auto waarvan 108.927 exemplaren werden verkocht. Opvallend detail: ook deze 405 is als SLX voorzien van iets gemoderniseerde lichtunits.
4. Iran Khodro Samand
De vierde plek is voor de Samand, opnieuw een product van Iran Khodro. Het zal geen verrassing zijn: ook de Samand is aan de 405 gerelateerd, maar in mindere mate dan de Pars. Het is een op het platform van de 405 gebouwde sedan die wel over een eigen koets beschikt. Ruim 82.000 exemplaren werden besteld.
5. Saipa Tiba
Op plek vijf staat de Saipa Tiba, ook een auto die uitleg behoeft. Deze door niemand minder dan Giorgertto Giugiaro getekende compacte auto staat op een door SAIPA zelf ontwikkeld platform. Onder de kap ligt een bescheiden 1,5 liter metende benzinemotor. 72.003 Tibas werden vorig jaar aan de man gebracht.
6. Peugeot 206 Sedan
Ook hier weer een auto van Iran Khodro. De 206 Sedan werd in 2005 in het leven geroepen en Iran Khodro exporteert de vierdeurs 206 naar China, Noord-Afrika, Rusland, Turkije en Bulgarije. Vanbuiten is hij precies zoals je hem zou verwachten: een 206 met een uitstekende bilpartij. Met 67.944 verkochte exemplaren staat hij op plek zes.
7. Peugeot 206
Ook de reguliere 206 wordt in Iran verkocht, een model dat natuurlijk ook door Iran Khodro wordt geproduceerd. Hoewel de 206 al uit 1997 stamt, heeft het Iraanse bedrijf nooit overwogen de auto optisch aan te pakken.
8. Renault Tondar
Modelnaam Tondar is in Nederland compleet onbekend, al kennen we de auto natuurlijk wel. We hebben hier te maken met een Dacia Logan zoals deze in 2004 op de markt werd gebracht. In Iran heet hij wegens het ontbreken van enige historie met het merk Dacia als Renault verkocht. Sinds 2007 rolt hij in Iran van de band en vorig jaar werden 33.034 stuks verkocht. Let even op de achterzijde, die is anders dan we gewend zijn.
9. Iran Khodro Bardo
De eerste pick-up in de lijst is de Bardo, een bijzondere kandidaat. De Bardo is de pick-upversie van de Paykan, een auto die Iran Khodro in 2005 na liefst 38 jaar uit productie nam. Op termijn zal ook dit stokoude werkpaard definitief naar het hiernamaals worden verwezen. Tot die tijd zal de Bardo het moeten uitzingen, wat hij met 27.883 verkochte exemplaren in 2015 nog altijd prima lijkt te doen.
10. Zamyad Z24
Nog een stokoude pick-up in de top 10 van 2015: de Zamyad Z24 gebaseerd op de Nissan Junior die in 1970 op de markt verscheen. Nissan zelf besloot in 1982 de stekker uit de derde en laatste generatie Junior te trekken. Het Iraanse Saipa besloot de productie in 1986 op te pakken. Tot 1998 werd de auto onder Saipa-vlag verkocht. Een aantal jaar moest Iran het zonder het model toen, tot het merk Zamyad in 2003 besloot de productie weer op te pakken. Op de motorenlijst een 2,8-liter metende dieselmotor die 95 levert. Liever een benzineversie? Vink dan in Iran de 95 pk sterke 2,4-liter viercilinder aan.