Nieuw topmodel voor Proton: Perdana

Vernieuwde Perdana is Accord en Insignia in de mix

Proton Perdana
Proton PerdanaProton PerdanaProton PerdanaProton Perdana Proton Perdana Proton Perdana Proton Perdana Proton Perdana Proton Perdana Proton Perdana
Het uit Maleisië afkomstige Proton heeft zijn topmodel vernieuwd: de Perdana. De sedan is grondig aangescherpt en heeft een compleet nieuw exterieur gekregen.

In 1995 pakte Proton de zevende generatie van de Mitsubishi Galant en zette er zijn eigen versie van op de weg. De samenwerking met Mitsubishi ging nog even door want na het 'verdwijnen' van de oer-Perdana werd de Perdana V6 in het leven geroepen, een model dat het tot 2010 wist uit te houden.

In 2013 werd de huidige, derde generatie van de Perdana gelanceerd. De samenwerking met Mitsubishi maakte plaats voor een innige relatie met Honda, dat de achtste generatie van de Accord voor het Maleise merk ter beschikking stelde. Lang niet iedereen mag een nieuwe Perdana voor de deur parkeren, de in 2013 gelanceerde versie is puur bestemd voor ambtenaren en hooggeplaatste functionarissen.

Deze generatie is nu grondig onder het mes gegaan en heeft een compleet nieuwe koets gekregen. De technische basis is identiek gebleven, wat betekent dat er nog altijd een 154 pk sterke 2,0- en een 178 pk sterke 2,4-liter viercilinder op de prijslijst staan. Opvallend is het exterieur. We zien lange overhangen en een bilpartij waarvoor de ontwerpers goed naar het achterste van de Opel Insignia gekeken lijken te hebben. Vanaf heden is de auto niet meer puur bestemd voor ambtenaren.

De sedan met ruim 5,0 meter in de lengte, is 1,85 meter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis meet 2,8 meter. Het interieur komt nog altijd nagenoeg overeen met dat van de Accord.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.