Italdesign presenteert 'Automobili Speciali'
Nieuw 'merk' voor kleine series
Op de autosalon van Genève presenteert designhuis Italdesign niet alleen een nieuwe concept-car, maar ook een heel nieuw label. Het logo van Italdesign Automobili Speciali zal in het vervolg prijken op alle auto's van het bedrijf die in een kleine serie worden gebouwd en verkocht.
Italdesign, in 1968 opgericht door Giorgetto Giugiaro en Aldo Mantovani, verdient z'n geld met het ontwerpen van productieauto's van allerlei merken, maar toont ook regelmatig een showmodel waarop de ontwerpers helemaal zijn losgegaan. De Autosalon van Genève is daar meestal het decor voor. Ook dit jaar presenteren de Italiaanse tekenmeesters zo'n pareltje. Dat zal ongetwijfeld de eerste auto zijn die het nieuwe logo draagt, een teken dat er een kleine serie gebouwd zal worden, bedoeld als collector's items. Als eerdere voorbeelden draagt Giugiaro de BMW Nazca uit 1991 en de Volkswagen W12 uit 1992 aan, maar ook de beroemde BMW M1 uit 1978, waarvan slechts zo'n 450 stuks zijn gebouwd. De Nazca en W12 zijn altijd hyperexclusieve showmodellen gebleven.
Volgens Filippo Perini van Italdesign is het logo van 'Automobili Speciali' geïnspireerd op het wapen van de stad Turijn. Het designhuis eert die stad er graag mee, vanwege haar belangrijke rol in de Italiaanse autoproductie. Overigens is Italdesign sinds 2010 in handen van Volkswagen, al wil het graag weer een deel van z'n onafhankelijkheid terug.