AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Interview Robin Page (Volvo)

'Bij Bentley keek ik al naar Zweedse spullen'

Robin Page ontwerper Volvo
Gisteren spraken we met Lex Kerssemakers over de marketingkant van de Volvo XC40. Vandaag praten we met hoofdontwerper Robin Page over zijn nieuwste creatie.

Net als steeds meer andere compacte SUV's heeft ook de Volvo XC40 een two-tone carrosserie. Gaan we dat ook op auto's in andere segmenten tegenkomen?
Op deze auto hebben we dat gedaan om het onderscheid met de XC90 en XC60 te benadrukken. Het is een nieuw segment voor ons en een jeugdiger auto. Klanten voor dit soort auto's zijn jonger en hebben meer behoefte hun persoonlijkheid uit te drukken middels hun auto. Dat kan met dit model. Een XC90 moet wat meer volwassenheid uitstralen.

Het lijnenspel is inderdaad heel anders dan bestaande Volvo's. Gaan we deze designtaal ook zien op de volgende V40?
De XC90 en XC60 zijn tamelijk formeel vormgegeven. Bij de XC40 was de benadering heel anders. We maakten een solide basisvorm, waar we vervolgens de lijnen in boetseerden. De lijnen werden als het ware uit een massief blok gesneden, een heel andere manier van werken. Verder is het karakter heel anders. Kijk naar het front van de S90: het heeft autoriteit, als een leeuwenkop, straalt kracht uit. De XC40 lijkt meer op een Britse bulldog. Agressief, maar tegelijkertijd aaibaar. Door die andere benadering krijg je een heel andere auto. We zullen zien hoe dit uitpakt op toekomstige modellen. Het heeft echter alles te maken met een andere positionering van de auto.

Hoe verliep het ontwerpproces?
We werken met verschillende teams. Die komen eerst samen om te bepalen welke richting we op willen. Daarbij gebruiken we veel moodboards uit heel andere takken van sport, zoals mode en binnenhuisarchitectuur. We bekijken van alles en bepalen welke dingen passen bij het karakter dat we willen maken. Tegelijkertijd maken ontwerpers de eerste schetsen van de koets en verzamelen interieurdesigners monsters van materialen. Daarna komen al die ideeën samen. Daar vloeien weer zes ruwe concepten uit, die we terugbrengen naar twee. Daar wordt uiteindelijk weer één van gekozen. Dat proces duurt een maand of zes.

Wanneer stonden de eerste schetsen op papier?
Dat was in 2014. Een gemiddeld ontwerpproces duurt drie tot vier jaar. Ik zeg altijd: als ontwerper ben je zes maanden bezig een auto te tekenen, vervolgens kost het anderhalf jaar om je ontwerp te behoeden voor veranderingen ten behoeve van de techniek en de productie. Een belangrijk deel van mijn werk is ideeën erdoor drukken, maar desondanks moet je rekening houden met technische eisen en beperkingen. Mijn grootste frustratie is wanneer de kosten of toeleveranciers mijn ideeën in de weg zitten. Is dat allemaal achter de rug, dan heb een pakket gegevens waarmee de auto daadwerkelijk kan worden gebouwd.

Hoe zorg je ervoor dat je ontwerp aansluit bij de uiteenlopende smaken op verschillende markten?
Twee dingen zijn daarbij belangrijk. Om te beginnen maken we een echt Zweeds ontwerp. Dat hoort bij ons merk en dat willen onze klanten. Maar tegelijkertijd moet je ook openstaan voor de behoeften van andere markten. Een voorbeeld: het waren vooral Amerikaanse en Chinese klanten die meer opbergruimte wilden. Daar houden we dus rekening mee, maar het eindresultaat moet trouw zijn aan het merk en het land van oorsprong. Daarom kopen mensen Volvo; ze kopen de smaak van Zweden, omdat dat ergens voor staat. Dat maakt ons vak best lastig, je kunt niet zomaar iets doen. Ook krijg ik drie keer per jaar Li Shufu (Chinese voorzitter raad van bestuur, red.) op bezoek. Hij kijkt echt als een Chinese klant naar onze ontwerpen en dat werkt heel inspirerend. Chinese klanten stappen niet zoals wij eerst in de bestuurdersstoel, maar rechts achterin. Dus daar moet je meer op letten. We hebben ook een Chinese studio en één in California. Die in China pikt invloeden op. Zo weten we dat, waar Chinese luxe tot voor enkele jaren vooral ging om blingbling en prullaria, ze nu meer groeien naar een gedistingeerde vormgeving, eigenlijk een Scandinavische zienswijze. Dat horen wij natuurlijk graag.

Je zegt dat Zweedse smaak ergens voor staat. Inderdaad, we zijn dol op Zweedse criminals, literatuur, Ikea. Wat is dat toch met dingen uit Zweden?
Wat mij aan Volvo aantrekt, is dat het een mensengeoriënteerd merk is. Het gaat primair om de mens, niet zozeer om prestaties. Voor een ontwerper is dat een interessant uitgangspunt, want daardoor zijn puurheid van materialen en design erg belangrijk. Zelfs toen ik nog interieurontwerper bij Bentley was, stonden mijn moodboards al vol dingen uit Scandinavië, ik schat zo'n negentig procent. In alle branches komt goed design vaak uit deze regio.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren
Sub-reacties inklappen
TurboDirectInjection
TurboDirectInjection
  • 1
Ja hoor, als er maar agressie in het design zit. Dat is sowieso de taal van deze tijd.
(Denk aan de populariteit van de "booskijkers", die we vroeger opplakten, maar nu van fabriekswege in het front van de auto opgenomen zijn.)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wel erg veel aanfacht voor volvo de laatste weken. Is VAGh week Volvo week geworden. Wat teveel van het goede m.i. .
WRC
WRC
  • 3
Een zeer mooi artikel om te lezen. De XC40 spreekt me totaal niet aan maar de inhoud van dit interview is boeiend.
Edelachtbare
Edelachtbare
  • 4
@dca, vervelend inderdaad dat iedereen je ook verplicht de website te bezoeken en die artikelen te lezen. OT: Volvo, hartstikke mooi.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een heel gedoe hoor, je oude identiteit bewaren en dan ook de jongere en oudere koper aanspreken voor minimaal 40k. Ik geloof best dat Volvo het goed met ons voor heeft en dat deze auto goed in elkaar zit. Het interieurontwerp klopt mijns inziens. Rustig, logisch, intuïtief en naar ik aanneem goed werkend. Misschien kan je er ook nog leuk mee door de bocht. Ik wacht af, en dan vooral op de hybride versie. Dan kunnen we met één auto blijven rijden en niet teveel uitstoten en verbruiken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Page toiletpapier was een geweldige uitvinding.
Friedair
Friedair
  • 0
Is denk ik wel een simpele verklaring voor frikandel; kopers in China zijn vaak degenen die achterin zitten. Genoeg eten voor je brein?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Pront front;
stoere kont;
zwakke flank: de veel te sterk oplopende lijn bij de derde zijruit verknalt het ontwerp en maakt van deze auto een goedkoop ding als de Suzuki Ignis.
Two Plugs
Two Plugs
  • 0
Mooi om op deze manier meegenomen te worden in het ontwerpproces van een - toch relatief kleine - fabrikant. Ben ook erg nieuwsgierig geworden hoe de XC40 er in het echt uitziet; foto's en video's geven vaak toch niet de juiste invalshoek om er een goed waardeoordeel over te kunnen geven. Maar in mijn smaakbeleving staat Volvo met deze nieuwe 40 serie in ieder geval al een (paar) punt(jes) voor!
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 1
Een van de weinig merken ( Mercedes Benz past zeker in dit rijtje) waar in grotere aantallen van zo een beetje alle gangbare generaties modellen van de afgelopen pakweg 45 jaar nog vol in mooie condities rondrijden.

Dat geeft wel iets te denken, altijd een mooi schouwspel als je bij de Volvo dealers een 240, 850, v70 en XC90 tegelijk in de werkplaats ziet staan. Noem het gezapig familiegedoe als je wil. Volvo doet gewoon al heel erg lang iets heel goed en weet hun klanten lang te houden.

Datzelfde vind ik ook bij Mercedes, yountimer en old-timer rijders geven echt iets om hun wagens, plegen veel onderhoud en zorgen dat het straatbeeld gelukkig een beetje leuk blijft.

Uiteraard kun je deze analyse loslaten op meerdere automerken maar Volvo en Mercedes in het bijzonder.....dat vind ik.

Leuk artikel trouwens, let maar op deze XC40 gaat zijn weg wel vinden. Qua uiterlijk ook niet de eerste waar ik voor zou gaan maar geeft het een goede kans.