In het wild: Mazda RX-7 (1980)
Bepaald niet wankel
In 1978 verscheen de eerste RX-7 op de markt, een sportcoupé compleet met klapkoplampen en een achter de vooras gepositioneerde motor. Met die krachtbron was iets bijzonders aan de hand. In plaats van een conventionele benzinemotor met cilinders, koos Mazda - inmiddels volgens goed gebruik - voor de rotatiemotor. Ook de RX-7's en RX-8's die zouden volgen, kregen een krachtbron met Wankeltechniek mee.
Ontwerper Matasaburo Maeda gaf de RX-7 een sportiever voorkomen mee dan zijn voorganger: de RX-2. De plaatsing van de motor - 1,1 liter groot maar 105 pk sterk - zorgde voor een laag zwaartepunt, iets dat de rijeigenschappen uiteraard ten goede kwam. Dit snaarstrakke exemplaar stamt uit 1980 en werd in dit jaar nieuw in Nederland verkocht. Tot 1985 hield de eerste generatie RX-7 het vol. In 1981 ging het model overigens onder het mes en kreeg extra kunststof, extra rubber en andere achterlichtunits mee. Het vermogen nam eveneens toe en wel tot 115 pk.