Facelift Friday: Daewoo Matiz
De populairste Daewoo van Europa
Dat de Matiz zo populair was, is ook niet zo gek, want na een reeks omgebouwde Kadettjes (Nexia) en een model dat wellicht te groot was voor een destijds nieuw merk (Espero) bleek de nieuwkomer een slim, compact en goedkoop karretje met een modern, guitig en zelfs enigszins stoer ogend koetswerk. Bovendien was de Matiz één van de allergoedkoopste auto's en dan is zo'n nog vrij onbekende merknaam ineens prima te accepteren. Veel autoliefhebbers weten inmiddels hoe het guitige Matiz-ontwerp tot stand kwam, maar als geheugensteuntje is in de fotoreeks de Fiat Cinquecento ID-concept uit 1993 toegevoegd. Deze showauto uit de koker van Giugiaro is met de kennis van nu direct herkenbaar als Matiz, maar kon dat pas worden nadat Fiat het ontwerpvoorstel had afgekeurd. Daewoo zag vervolgens zijn kans schoon en maakte een deal waar niemand in Korea achteraf spijt van hoeft te hebben.
Onderhuids was de Matiz een doorontwikkeling van de Daewoo Tico, een niet in West-Europa leverbare 'rebadge' van de Japanse Suzuki Alto. Wel werd het motortje, een minuscule 0.8-driecilinder met 51 pk, wat gemoderniseerd. Later in zijn leven, na de overname van Daewoo door General Motors, zou de Matiz een iets grotere motor krijgen en zou de merknaam Daewoo in onze contreien worden vervangen door die van Chevrolet, maar voor het zover was, kreeg de in 1998 geïntroduceerde A-segmenter in 2001 een uitgebreide facelift. Dankzij de nog immer ronde koplampen bleef de vriendelijke uitstraling intact, maar bij nadere bestudering veranderde er veel. Zo werden de voorste richtingaanwijzers eveneens rond, kreeg de motorkap wat meer glooiingen, kwamen er nieuwe bumpers en achterlichten en verhuisde de kentekenplaat aan de achterzijde van de bumper naar de klep.