Fiat Sedici: eerste van terreindrieling

Fiat Sedici
Fiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat Sedici
Fiat lanceert als eerste een telg van een kleine terreindrieling. Later volgen ook een variant van Suzuki en Lancia. Op de Autoshow van Bologna wordt de Fiat Sedici gepresenteerd.
Fiat lanceert als eerste een telg van een kleine terreindrieling. Later volgen ook een variant van Suzuki en Lancia. Op de Autoshow van Bologna wordt de Fiat Sedici gepresenteerd.
Fiat presenteert de Sedici. De auto is in nauwe samenwerking met Suzuki ontwikkeld. Dat partnerschap stamt uit de tijd dat Fiat en General Motors nog nauwe banden met elkaar hadden. Die zijn inmiddels verbroken. Voor het ontwerpt tekent Giorgetto Giugiaro, die ook bezig is geweest met het ontwerp van het Suzuki-zustermodel. Als de prodcutiecapaciteit van de fabriek het toelaat, komt de Lancia-derivaat in 2007.
Sedici is Italiaans voor zestien en het resultaat van 4x4, wat sinds jaar en dag ook een aanduiding voor terreinauto's is. Alle Sedici's zijn voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. Met een lengte van 4,12 meter is hij iets langer dan de nieuwe Punto. De breedte van de Sedici is 1,76 meter en de hoogte 1,62 meter. De wielbasis is 2,50 meter lang. In eerste instantie wordt de Sedici leverbaar met een 1,6-liter benzinemotor met 107 pk en een 120 pk sterke 1,9-liter Multijet, bovendien is er keuze tussen een Dynamic en een Emotion-uitrustingsniveau.
De benzineversie heeft een rijklaar gewicht van 1.250 kilo en de diesel weegt honderd kilo meer. De topsnelheid van de 1,6-liter bedraagt 170 km/u; over de sprint van 0 naar 100 wordt door Fiat nog even niet gesproken. Het gemiddelde brandstofverbruikis 7,1 liter op 100 kilometer. De diesel kan maximaal 180 km/u. Verbruikscijfers zijn er nog niet.
Fiat schrijft aan de Sedici dezelfde terreinkwaliteiten toe als aan een SUV, de rij-eigenschappen zouden dezelfde zijn als een normale personenauto. Fiat hoopt binnenkort voorop te lopen bij de ontwikkeling van SUV's die voor iedereen bereikbaar zijn. De markt voor offroadvoertuigen, in al zijn verschijningsvormen, groeit nog steeds. In 1992 had dit type auto nog een marktaandeel van 1,7 procent; nu is dat zes procent.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.