Daihatsu lanceert nieuwe Boon
Afstammeling Sirion in het nieuw
In 2014 zagen we hoe Daihatsu de uitgaande Boon vers hield door het model aan een facelift te onderwerpen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is het tijd voor een compleet nieuwe generatie.
Volgens Daihatsu is de nieuwe Boon stijver dan zijn voorganger en stuurt hij eveneens scherper dan ooit te voren. Onder de kap een grondig herziene 1.0-liter driecilinder die voorheen ook in de Toyota Aygo-drieling lag. Wie zich in weet te houden, moet een verbruik van 4,1 l/100 km kunnen halen. De nieuwe Boon is optioneel voorzien van wat Daihatsu e:S-technology noemt, krijgt dan een extra efficiënte versie van de brandstofmotor onder de kap. Eerder kwamen we deze term al bij de Cuore tegen. Het gemiddeld verbruik is in de spaarversie op 3,6 l/100 km te krijgen. Schakelen gaat in alle gevallen met een CVT-automaat.
Daihatsu biedt de Boon - die 50 kilo is afgevallen - in twee versies aan: X en CILQ, waarbij de afkorting staat voor Compact, Impressive, Lovely en Quality. De CILQ is bovendien de versie met het speelser getekende front. De nieuweling biedt meer interieurruimte door een 7,5 cm langere wielbasis en dat de Boon behendig is in de stad, bewijst zijn slechts 4,6 meter grote draaicirkel. Ter vergelijk: een Smart Forfour heeft een draaicirkel van net geen 7 meter. Zowel voor- als vierwielaandrijving is leverbaar.