Betrapt: nieuwe generatie Audi Q5
Compleet nieuwe Audi Q5 debuteert volgend jaar
Wat in 2007 tijdens de Los Angeles Auto Show in de vorm van de Audi Cross Cabriolet quattro begonnen was als studiemodel (foto 7), staat inmiddels alweer sinds 2008 in de Nederlandse showrooms: de Audi A5. Grote broer Q7 is inmiddels aan een nieuwe generatie geholpen en ook de Q5 wordt niet vergeten. Volgend jaar krijgen we een compleet nieuwe Q5 te zien, een model dat de lens van onze spionagefotograaf niet wist te ontlopen.
Audi zou Audi niet zijn als het de Q5 geen bekend gezicht zou geven. Zodoende krijgt de cross-over het front van de Q7 mee. We zien een grotere grille geflankeerd door hoekige lichtunits. Net als de huidige versie krijgt de nieuweling een iets aflopende daklijn mee die eindigt in een achterspoiler. Aan de achterzijde komen we lichtunits met led-techniek tegen en onderdaan de bilpartij zien we in de bumper verwerkte uitlaatpijpen.
De Q5 wordt net als de nieuwe A4 op het MLBevo-platform geplaatst. Naast meer binnenruimte heeft dat een gewichtsbesparing van zo'n 100 kilo ten opzichte van de huidige Q5 tot gevolg. Onder de kap komen uiteraard een hele reeks TFSI- en TDI-motoren te liggen. Ook een plug-inhybride staat op de planning en aan de andere kant van het spectrum zullen we een S Q5 en mogelijk een RS Q5 kunnen verwelkomen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi Q5 55 TFSI e S edition Competition / S-Line | Panoramadak | Trekhaak | Fijnnappa leder | Geheugen-/massagestoel | Bang & Olufsen | Rondomzicht camera | Head-up display
- 2025
- 6.422 km

Audi Q5 2.0 TFSI Quattro S Line PANO*VIRTUAL COCKPIT*VOL
- 2018
- 154.852 km

Audi Q5 55 TFSI e Quattro S Edition Competition, pano, tr.haak, B&O, Matrix-LED, 360 camera, 20", ACC, keyless, privacy
- 2025
- 4.566 km
Lees ook

Test: Audi Q5 e-Hybrid Quattro - Loodzware plug-in hybride weet gewicht goed te verbloemen

Plug-in hybride Audi Q5 heeft elektrisch bereik van 100 kilometer

Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP

Nieuwe Audi A5 Sportback: orde in de chaos
