AutoWeek Top 50: de beste hot hatchback

Wie biedt de puurste pret-pk's?

Ford Focus RS
Renault Megane RS R26Citroen Saxo VTSVolkswagen Golf R32Honda Civic Type ROpel Corsa OPC NurburgringAlfa Romeo 147 GTANissan Sunny GTI-RMini Cooper S John Cooper Works GPRenault Clio RS 200 Cup
De afgelopen 45 weken heb je kunnen stemmen op kandidaten voor de overall-lijst voor de AutoWeek Top 50, met daarin de meest relevante auto's van de afgelopen 25 jaar. De komende weken gaan we die lijst uitbreiden met een aantal extra categorieën. De eerste is de categorie 'Beste hot hatchback'.

Het is natuurlijk volstrekt onmogelijk om alle leuke hot hatches van de afgelopen 25 jaar een podium te bieden en daarom hebben we ons beperkt tot onderstaande selectie. Daarbij moet de desbetreffende auto in of na 1990 op de markt zijn gekomen, waardoor bijvoorbeeld de Peugeot 205 GTI afvalt. Na lang wikken en wegen zijn dit onze tien uitverkorenen, in willekeurige volgorde.

1. Ford Focus RS (2002)

Een van de puurste hot hatches van de afgelopen tijd, dankzij z'n hitsige 2,0-liter turbomotor, exacte besturing, geweldige onderstel en, zeker voor een voorwielaandrijver, fantastische grip. Jammer van het fantastieloze interieur, maar het subtiel-dikke exterieur maakt een hoop goed. Je kon 'm in alle kleuren krijgen, als het maar Imperial Blue was.

2. Renault Mégane RS R26 (2007)

De laatste evolutie van de tweede generatie is misschien wel de allerbeste Mégane RS die Renault heeft gebouwd. De huidige is ook een topper, maar de minimalistische R26-versie (waar je ook nog een achterbankloze, in beperkte oplage gebouwde R van had) was nog net even een tandje scherper dan de 'gewone' RS.

3. Citroën Saxo VTS (1996)

Fantastisch scheurijzertje en rechtstreekse familie van de Peugeot 106 GTi. Het atmosferische 1.6 16-kleppertje lepelde 120 pk op en dat lijkt misschien niet veel, maar in combinatie met een nog geen 900 kg wegend koetsje leverde dat een knetterende cocktail op. Puur, no nonsens funkarretje.

4. Volkswagen Golf R32 (2002)

We twijfelden of we de R32 of de GTI van de vijfde generatie moesten nemen (wegens eindelijk weer een GTI-waardige GTI) maar kozen voor de R32 omdat het de eerste hot hatch was die een dikke zescilinder combineerde met vierwielaandrijving én een (optionele) DSG-transmissie. En dat brute geluid is nog altijd nagenoeg onovertroffen.

5. Honda Civic Type R (2001)

Veel meer hardcore dan dit had je ze niet en ga je ze ook niet niet meer krijgen. Wat was deze Type R toch een heerlijke, plankharde extremist die je keer op keer uitnodigde om nóg een keer de toerenbegrenzer te kietelen. Boven de 6.000 tpm komt de 2.0 VTEC dankzij z'n variabele klep- en nokkenastiming pas écht tot leven en dan vergaat het horen en zien je.

6. Opel Corsa OPC Nürburgring Edition (2011)

Vele heetgebakerde Opels passeerden de afgelopen 25 jaar de revue maar geen GSi of OPC was zo goed als de Nürburgring-versie van de Corsa OPC. De gewone OPC was met z'n 192 pk al geen stakker maar de Ring-Corsa deed daar met z'n 210 pk en een mechanisch sperdifferentieel dusdanig veel bovenop, dat-ie nagenoeg onverslaanbaar werd.

7. Alfa Romeo 147 GTA (2003)

Niet de beste hot hatch uit deze top 10 maar we zouden de 147 GTA alleen al nomineren voor de aanblik van z'n machtige 3,2-liter zescilinder van 250 pk, het laatste mooie Alfa-blok. Hij ging, als de voorwielen eenmaal grip hadden, als een raket en dat liet dat gepaard gaan met een betoverend brute motor- en uitlaatsound. Kippenvelkar.

8. Nissan Sunny GTI-R (1991)

Hoe een duf Japannertje uitgroeide tot een meedogenloos feestnummer. De GTI-R was het homologatiemodel voor de Groep A-rallyauto uit die tijd en voor de aandrijving zorgde een van dik hout zaagt men planken-2,0-liter turbomotor van 220 pk, destijds een zeer imposant getal voor dit formaat auto. Dankzij 4WD kostte de 0-100-sprint slechts 5,6 seconden.

9. Mini Cooper Works GP (2006)

De meest compromisloze versie van de eerste generatie nieuwe Mini. Deed het zonder achterbank, maar met rolkooi en een heleboel uiterlijke toeters en bellen. Maar belangrijker: deze Works was nog sneller, strakker en spectaculairder om te rijden dan de normale Coopers. In vergelijking daarmee belachelijk duur, maar ook belachelijk leuk.

10. Renault Clio RS Cup (2009)

De tweede Renault in deze Top 10. Jarenlang was de Clio RS namelijk de benchmark in z'n klasse - al kwam eerdergenoemde Corsa akelig dicht in de buurt - en is dat eigenlijk nog steeds, al kost de automaat veel rijplezier. De tweede generatie RS deed het gelukkig nog met een handbak, en de messcherpe RS Cup met 200 pk was de absolute topper van het stel.

Welke van bovenstaande hot hatches is in jouw ogen de beste van de afgelopen 25 jaar? Laat het weten in een reactie onder dit artikel en vergeet niet te stemmen via de poll!

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.