AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rinspeed Budii: links, rechts of autonoom

Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii

Rinspeed heeft de Budii onthuld. Deze elektrische 'vriend op wielen' kan volledig autonoom rijden maar de chauffeur - die zowel links als rechts kan zitten - kan de auto ook zelf besturen.

In december kregen we van Rinspeed al een paar teasers van de Budii, die door Rinspeed-baas Frank M. Rinderknecht wordt bestempeld als een 'vriend op wielen'. Nu hebben de Zwitsers een hele serie foto's van de concept-car, gebaseerd op de BMW i3, vrijgegeven.

Het meest opvallende aan de Budii is de robotarm waaraan het stuurwiel is bevestigd. Zodoende kan zowel de persoon links als rechts de auto besturen. Hebben ze daar geen zin in, dan kan de elektrisch aangedreven Budii ook volledig autonoom rijden en wordt het stuurwiel in het midden van het dashboard gestald, achter het enorme touchscreen.

Volgens goede Rinspeed-traditie zit ook de Budii weer vol met leuke details en gadgets, zoals de 'suicide doors', zonneschermen voor de zijruiten, een camera op het dak en beeldschermen in de zonnekleppen. De Rinspeed Budii maakt z'n werelddebuut tijdens de komende salon van Genève.

Lezersreacties (19)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens mij rijdt deze wagen niet zoals het hoort, getuige de blikschade. Hulde aan het altijd gekke Rinspeed, maar het kan blijkbaar ook eens tegenvallen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Haha, de beste reactie is al gegeven:-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Budii, het nog lelijkere broertje van de i3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vraag me altijd af hoe een bedrijf als Ringspeed kan bestaan. Ze maken vele gekke, soms coole, auto's.
Maar volgens mij zijn er maar weinig die je echt zou kopen en voor je deur zet.
Het ontwikkelen en produceren van deze auto's moet toch best wat kosten. Maar ik kom not blogs/posts tegen van een of andere auto verzamelaar die een collectie ringspeeds heeft staan.
straatos
straatos
  • 0
@Darkside
Dit zijn ook show projecten, om te etaleren welke scope het bedrijf heeft. Waar ze van leven zijn design opdrachten van automerken waar ze dus niet direct alleen hun stempel op kunnen drukken.
Dafrijder
Dafrijder
  • 0
Ik vindt het ook veel beter dan de standaard i3! Uiterlijk misschien wat over de top, maar qua innovatie super! Zal nooit in deze vorm mogen rijden, maar als het deze kant op gaat in de toekomst? Ik ga mee!
Eritchie
Eritchie
  • 0
Wat ik me dan wel afvraag is dat het stuur zowel links als rechts "te dragen" is. Maar de pedalen zijn alleen links "dragend", toch.....? Toch.....? Iemand...?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Rinspeed ontwikkelt en patenteert technieken die door allerlei fabrikanten wereldwijd gebruikt worden. Rinspeed maakt zelf vrijwel geen auto's (meer) die uiteindelijk op de weg komen.
Een paar leuke patenten op je naam kunnen voor meer dan genoeg opbrengsten zorgen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hier de promo film van deze wagen. https://www.youtube.com/watch?v=KmG7c07MhzQ
Hoe ze dat met de pedalen gaan doen is mij nog een raadsel, want die blijven enkel links..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Simpel een paar inklapbare pedalen aan beide kanten, het zijn er maar twee en bovendien elektrische bediening.
En die kunnen dan ook weer elektrisch in- en uitklappen, al naar gelang het stuur zit.
Nou nog een beetje actieradius en ik zou er zo een bestellen, geinige auto.
APT
APT
  • 0
@timovd: natuurlijk niet. Dat heeft er namelijk niets mee te maken. Je gaat toch ook niet ineens aan de andere kant van de weg rijden. Dat zou dus gewoon voor de rhd en lhd landen afgesteld worden en dan staat dat gewoon vast. mocht je bijvoorbeeld een engels exemplaar hier in willen voeren zou je dat dus wel om moeten laten zetten zoals een normale auto.
PH039
PH039
  • 0
Ik heb in een concurrerend blad een test van drie elektrische auto's gelezen: de i3, de e-Golf en de Nissan Leaf. De bedoeling van de test was om van de kerncentrale van Doel naar die van Tihange te rijden. Zelfs in eco-stand (versta: geen verwarming bij vriestemperaturen!) bereikte geen enkele het einddoel. De relatief low-tech Nissan raakte nog het verste.
Pete Vr
Pete Vr
  • 0
@ph039,

Je gaat toch ook niet aan de reguliere 24 va Le Mans deelnemen met een 2 pk.
Vorq
Vorq
  • 0
@timovd: koplampen naar RHD omzetten doet een bijvoorbeeld een 5-serie al automatisch zelf zodra je bijvoorbeeld in Engeland gaat rijden.
Wroet
Wroet
  • 0
Super handig dat je het stuur aan de passagier kan geven.
Alleen jammer dat er maar 1 setje pedalen in zit.

Ik kan mij herinneren dat Renault het idee met het wisselende stuur ook al eens heeft uitgevoerd in een prototype...