ING: 2015 topjaar voor autoverkopen
Waar brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en RDC voor 2014 nog inzetten op 400.000 nieuw verkochte auto's verwacht ING Economisch Bureau dat het er niet meer dan 375.000 zullen zijn. De particuliere markt zit in een dip en de steeds wijzigende regelgeving rond de autobelastingen zorgt voor veel onzekerheid op de zakelijke markt, zodat ook het aantal leaseregistraties tegenvalt.
Nu er eindelijk duidelijkheid is over de plannen voor 2015, verwacht ING dat komend jaar wel eens voor een ongekende hausse kan zorgen. Verwacht wordt dat er 465.000 nieuwe auto's verkocht zullen worden omdat dit een relatief gunstig jaar is voor de zakelijke bijtelling. In 2016 worden de bijtellingsregels verder aangescherpt, waardoor dit aantal volgens ING weer zal inzakken tot 400.000.
Volgens het Economisch Bureau van ING wil de overheid middels gunstige tarieven voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) de particuliere koper verleiden een zuinige auto te kopen, maar vormt de hoge aanschafprijs een struikelblok. Daardoor wordt de aanschaf van een nieuwe uitgesteld of wordt gekozen voor een occasion. Hierdoor stijgt de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark (nu 9,3 jaar) en zal de CO2-uitstoot van het totale wagenpark nauwelijks afnemen, stelt ING.
ING Sectormanager Automotive Marinus van der Meer: "Voor de overheid is het balanceren tussen belastinginkomsten enerzijds en milieudoelstellingen anderzijds. Het is voor de autodealers een steeds grotere uitdaging om met de sterk schommelende verkoopaantallen een stabiel renderend bedrijf op te bouwen. Per merk zijn de verschillen groot, en zelfs binnen dezelfde merken zijn er wisselende resultaten. Ondernemers in de sector werken er hard aan om een gezond dealerbedrijf te zijn, waarbij zij minder afhankelijk worden van het fiscale beleid van de overheid."