AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Automobilist durft geen 130 bij trajectontrole
60
Van zes uur 's morgens tot zeven uur 's avonds mag je 100 km/h rijden over de A2 en de A4, daarbuiten is de maximumsnelheid 130. Toch durven maar weinig automobilisten het aan om op die stukken weg met trajectcontrole na 19.00 uur harder dan 100 km/h te rijden. Dat blijkt uit analyse van de Verkeersinformatiedienst.
De VID onderzocht de gemiddelde minuutsnelheden op meetlocaties op de A2 bij Vinkeveen en Breukelen en op de A4 bij Stompwijk. De maximumsnelheid na 19.00 uur is daar nu respectievelijk 100, 130 en 130 kilometer per uur.
De dienst denkt dat de angst er bij de automobilist goed inzit, want door de trajectcontroles zijn ze zo afgericht dat ze keurig 100 blijven rijden, ook al ligt de maximumsnelheid 's avonds beduidend hoger. De VID denkt verder dat er nog altijd veel onduidelijkheid is wanneer er 130 mag worden gereden, bovendien nemen automobilisten het zekere voor het onzekere, want stel dat de trajectcontrole door een fout ook 's avonds 100 km/h als norm hanteert …
Lees ook
Proefrit
Infiniti Q45 - Jaren 90 limo met V8 voelt aan als moderne auto maar laat je er Lexus LS voor staan?
Budgetbrigade 2025 - Citroën XM - Klokje rond-keuring
Vergelijkende test
Deze auto's waren hypermodern voor hun tijd - Citroën DS vs. NSU Ro 80
Achtergrond
De Peugeot 406 is een schitterende auto maar ontwerper Welter had 'm nog veel mooier in gedachten
Duurtest