Renault-Nissan moderniseert Lada
In 2012 wist Renault-Nissan z'n aandeel in AvtoVaz, het moederconcern van onder andere Lada, te vergroten tot 75,5 procent. Het door de alliantie gereïncarneerde Datsun moet hier van gaan profiteren. De budget-Datsuns die onder meer in Rusland op de markt komen, delen een deel van hun techniek met de Lada Kalina.
Momenteel bereiden de Russische autofabrieken zich voor op de productie van de Datsuns. Renault-Nissan levert nieuwe productielijnen, en is van mening dat de Lada Kalina, Priora en Granta gelijktijdig wel een trede hoger op de kwaliteitsladder moeten komen te staan, waardoor ze in ieder geval op het niveau van de Datsuns moeten zitten.
Deze maand heeft AvtoVaz de Kalina een upgrade gegeven. De hatchback-, station- en sedanversies kregen een nieuwe voorwielophanging, bredere stabilisatorstangen en bovendien werd de veerweg verlengd. De Kalina moet zo meer comfort bieden op de over het algemeen niet al te beste Russische wegen. Verder zijn aanzienlijk meer geluidsisolerende materialen en 'anti-vibratie pads' opgetrommeld om de Kalina een duwtje in de rug te geven.
Verder zijn de Russische techneuten druk in de weer om de productieprocessen rond de Priora te moderniseren. De opvolger van de 110 wordt nu gemaakt op een door Renault-Nissan geleverde productielijn, waardoor volgens Lada betere controle op de kwaliteit van de auto's mogelijk is. Als de opwaarderingen allemaal zijn doorgevoerd moeten er uiteindelijk 60 Priora's per uur van de band lopen.