McLaren presenteert circuitbeest: 12C GT Sprint

McLaren 12C GT Sprint
McLaren zorgt er wel voor dat het niet verlegen komt te zitten om een speciale versie van de 12C. Vandaag presenteert het merk de 12C GT Sprint, die niet op de openbare weg mag.

De 12C GT Sprint is speciaal voor het circuit ontwikkeld. Het model moet het gat dichten dat is ontstaan tussen de reguliere 12C ('MP4' is verdwenen) en de 12C GT3 en 12C GT Can-Am Edition-modellen, volbloed racers.

De GT Sprint perst 25 pk's meer uit de door twee turbo's geblazen 3,8-liter motor. Hij leent het olie- en koelsysteem van de 12C GT3, schakelen gaat met de reguliere zeventraps automaat met dubbele koppeling. Verder krijgt de asfaltridder ProActive Chassis Control, Brake Steer en de McLaren Airbrake met zich mee. De GT Sprint ligt 4 centimeter dichterbij het asfalt en rondom vinden we wat aerodynamisch getekend spoilerwerk. Speciale keramische remschijven moeten het racebeest weer tot bedaren kunnen brengen. McLaren monteert 19-inch OZ wielen onder z'n jongste telg, Pirelli legt er extra plakkerige racebanden omheen.

In het interieur vinden we een rolkooi en een brandblussysteem. Een lichtgewicht kuipstoeltje, voorzien van een zespuntsgordel, moet de bestuurder in de bocht stevig om z'n plek houden. Airco zit er nog op, maar verder is het maar een kale boel in de rappe Brit. De GT Sprint zal dit weekend z'n debuut beleven op het Goodwood Festival of Speed. Er komen aanvankelijk slechts twintig exemplaren van beschikbaar. Omgerekend gaat-ie zo'n 233.000 euro kosten.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.