Fiat Idea voor Brazilië gefacelift
De Fiat Idea verscheen in 2003 op de markt, en stond op het platform van de tweede generatie van de Punto. Ook Lancia nam het model in gebruik, veranderde z'n uiterlijk en noemde het beestje Musa. Verkoopknallers zijn beide modellen nooit geworden, vandaar dat de Fiat in 2007 en de Lancia in 2012 weer de markt verlieten.
In 2005 introduceerde Fiat de Idea in Brazilië, waar de Italiaan een langer leven werd gegund. Sinds jaar en dag zijn ophoogde en stoerder gemaakte versies in het Zuid-Amerikaanse land populair, vandaar dat een Adventure-uitvoering, compleet met plastic bumpers en een reservewiel achterop, de Idea-gelederen kwam versterken.
Deze week is het model lichtjes bijgepunt, al lijken de veranderingen vergeleken met de Idea zoals wij die kenden veel groter te zijn. In Nederland zullen we hem uiteraard niet zien, maar een blik op het buitenlandse model laat ons afvragen of iets dergelijks ook hier een succes zou kunnen worden, zeker nu cross-overs hier mateloos populair blijken te zijn.
Alleen het grilletje en de mistlampen zijn net even anders getekend, verder zijn de enige wijzigingen in het interieur te vinden. Met name het gebruiksgemak moet zijn verbeterd. De Idea's staan omgerekend voor zo'n 15.000 euro in de Braziliaanse showrooms.