VriMiBolide: TVR Speed 12
Vrijdag, tijd voor de VriMiBo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de TVR Speed 12!
Eigenlijk zijn alle producten van het helaas ter ziele gegane Engelse automerk TVR geschikt voor deze rubriek. De sportauto's uit Blackpool zijn stuk voor stuk bloedsnelle, vaak bizar vormgegeven creaties. Eind jaren '90 besloot TVR echter dat het nog niet gek genoeg was. Er moest een allesovertreffende trap komen, een auto die op het gebied van pure snelheid al het andere op de markt naar het tweede plan moest verwijzen. Ook wilde men racen in de GT1-klasse, waarin onder meer ook de Porsche 911 GT1 meedeed.
Om te bereiken wat men wilde bereiken, schroefde TVR twee van hun 'speed six'-zescilinderblokken (die toen gebruikt werden in de straatauto's) aan elkaar. Als verpakking voor al dit geweld werd gekozen voor een carrosserie die in de verte gebaseerd was op die van de Cerbera, maar door een enorme verbreding en gigantische vleugels vrijwel onherkenbaar was. De Speed 12 was geboren. Het blok leverde in de raceversie 675 pk, maar voor de straatauto beloofden de Engelsen zelfs 800 pk. Dat was genoeg om de snelste productieauto van die tijd, de McLaren F1, op zijn minst zenuwachtig te maken.
In 1998 zagen de zaken er rooskleurig uit voor wat TVR's snelste en duurste auto ooit moest worden. Het prototype was twee jaar eerder met zeer veel enthousiasme ontvangen op de autoshow van Birmingham, en de racers reden inderdaad een paar keer mee in de GT1-klasse. Helaas voor de Engelsen kwam aan die situatie een eind toen de GT1-regels werden aangepast en de Speed Twelve niet meer mee mocht doen. Vanaf dat moment stopten de medewerkers in Blackpool hun energie dus in de ontwikkeling van de straatversie (die overigens de naam Cerbera Speed 12 draagt), maar ook daaraan kwam abrupt een einde toen toenmalig TVR-topman Peter Wheeler na een proefrit concludeerde dat de auto door zijn overweldigende vermogen onbruikbaar was op de openbare weg. Het einde van de auto kwam voordat er ook maar één exemplaar verkocht was.
Hoeveel Speed 12's er uiteindelijk gebouwd zijn, is niet met zekerheid te zeggen. Waarschijnlijk zijn er twee racers, één of twee prototypes, en één straatversie. Die laatste werd in 2005 gebouwd uit reserveonderdelen die de fabriek nog had liggen, en verkocht aan een speciaal daarvoor geselecteerde Engelse liefhebber. Aangezien TVR sinds 2008 niet meer onder ons is, is de kans op een opvolger van de auto helaas nihil.
Top gear had het zeldzame genoegen te rijden met de Speed 12:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen