Avondknaller: de McLaren P1!
Laten we beginnen met het slechte nieuws: wat er onder de bijzondere motorkap van de McLaren P1 komt, dat verklappen de Engelsen lekker nog niet. Pas begin 2013 worden alle details van de ultieme supercar wereldkundig gemaakt. Tot die tijd zullen we het helaas moeten stellen met verse foto's en enkele eerste cijfers. Volgens de Engelsen krijgt de supercar een specifiek vermogen van 'meer dan 600 pk per ton'. Dat strookt mooi met eerdere geruchten dat de auto zo'n 900 pk krijgt en ongeveer anderhalve ton weegt.
Net als bij de MP4-12C is de vorm van de koets bepaald door de functie. Het opzienbarende uiterlijk zorgt ervoor dat de luchtstroom bij kan dragen aan een strakkere wegligging op hoge snelheden. De welvingen genereren namelijk 600 kilo downforce, vijf keer meer dan de MP4-12C. Speciale aandacht is er natuurlijk voor de giga-achterspoiler die tevens kan fungeren als luchtrem, gezien de snelheden die deze hypercar kan halen geen overbodige luxe. De taartschep kan over een afstand van 300 mm bewogen worden en 29 graden gekanteld worden, afhankelijk van de omstandigheden. Ondanks de hoge neerwaartse druk is de weerstandscoëfficiënt slechts 0.34. Alle openingen, hoeken en vouwen in de carrosserie zijn functioneel en moeten ervoor zorgen dat dit de snelste straatlegale auto ter wereld wordt. En dan niet in termen van topsnelheid, maar in termen van rondetijden, die volgens het merk zelf een beter beeld geven van de capaciteiten van een auto.
Vooralsnog is de Mclaren P1 dus nog een conceptcar, maar hij gaat wel degelijk in productie.Begin volgend jaar tonen de Engelsen al een productieversie en aan het einde van 2013 moet de P1 in productie gaan.