Uniek apparaat: McLaren X-1 Concept
Volgens Paul MacKenzie van MSO is de ontwikkeling van deze X-1 al begonnen voordat de MP4-12C onthuld werd. "Eén van onze cliënten wilde een auto die alle capaciteiten van de 12C had, maar dan verpakt in een unieke carrosserie die past bij z'n wensen en persoonlijkheid." De eisen van de anonieme klant waren dat de auto een "tijdloos en klassiek elegante" uitstraling zou hebben. Als inspiratie diende onder meer een Facel Vega uit 1961, de Buick Electra uit 1959 en de Citroën SM. Daarnaast werd er ook met een schuin oog gekeken naar architectonische ontwerpen uit de Guggenheim musea in New York en Bilbao. Grootste uitdaging voor de ontwerpers was dat de klassieke elegantie waar de cliënt op doelde gebaseerd is op auto's met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Aangezien de McLaren MP4-12C als donorauto diende vormde dat een probleem, want die heeft de motor in het midden.
Uiteindelijk resulteerde het in deze X-1, waarvan de gehele koets van carbon is en elk deel op maat gemaakt werd. Door de toepassing van lichtgewicht materiaal weegt de X-1 evenveel als de 12C, ondanks dat de Concept 109 mm langer en 188 mm breder is. Het interieur bleef in opzet gelijk, maar is wel voorzien van speciale nappa-lederen bekleding en titanium accenten.
Ook onder de kap veranderde er weinig, de X-1 is dus voorzien van dezelfde dubbelgeblazen V8 met 625 pk. McLaren benadrukt dat het ontwerp, hoewel opzienbarend, wel gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg. Daar zal de auto echter hoogstwaarschijnlijk nooit komen, nadat-ie tentoongesteld is op het Pebble Beach festijn zal de X-1 na grondige controle worden overhandigd aan z'n eigenaar. En we gokken erop dat de auto daarna het grootste gedeelte van z'n bestaan zal slijten in een zorgvuldig afgesloten garage.