De Skoda 120 L belichaamt het 'oude Skoda' - In het Wild
Skoda bouwt al jaren auto's waarin je prima gezien kan worden, maar zo'n dertig jaar geleden...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In het begin van de jaren zeventig vond het Tsjechische (toen Tsjechoslowaakse) Skoda het tijd worden om aan een opvolger van de 100/110-reeks te gaan denken. De nieuwe auto moest de motor voorin hebben en voorwielaangedreven worden, en modern bovenal. De Russen zagen het er echter van komen dat Skoda daarmee hun ouderwetse automarkt compleet zouden overnemen en staken een stokje voor de plannen.
Toen de nieuwe Skoda in augustus 1976 dan toch eindelijk verscheen, was het technisch dan ook niet een al te opzienbarende vierwieler. Tot grote spijt van Skoda zelf lag de motor nog altijd achterin en dreef hij de achterwielen aan. De radiateur was inmiddels wel naar voren geplaatst en het verwarmingselement stond tussen het schutbord en het dashboard in, wat een hele verbetering was. Uit veiligheidsoverwegingen was de brandstoftank bovendien verplaatst naar een plekje onder de achterbank en dus binnen de veiligheidskooi. Door de constructie van kreukelzones en een stevige kooi om de passagiersruimte toe te passen, was de nieuwe Skoda sowieso een stuk veiliger dan zijn voorgangers. De wielophanging was bovendien onafhankelijk en de auto kwam van huis uit met een handgeschakelde vierbak.
De 105-modellen kwamen met een 1.046 cc viercilinder, terwijl de 120's met een 1.174 cc-versie waren uitgerust. Het weggedrag op snelheid werd nogal eens bekritiseerd, maar dat nam niet weg dat deze Skoda's goed mee wisten te komen in het rallyveld. Een paar jaar na de introductie monteerde Skoda kleinere wielen en kortte men de achterveren in waardoor het zwaartepunt van de auto aanmerkelijk lager kwam te liggen en de wegligging een stuk verbeterde.
In 1984 volgde de 130-reeks die buiten zijn grotere cilinderinhoud met nog een keur aan verbeteringen werd uitgerust, waaronder de sterk verbeterde achterwielophanging die Skoda al in 1976 had willen toepassen. Weer drie jaar later, in 1987, volgde de 136-reeks en werd het grootste gedeelte van de 105-120-reeks niet meer gebouwd. Pas in 1990 was het echt afgelopen. In totaal werden er in die veertien jaar bijna 2 miljoen Skoda's van deze types verkocht en dus kan er van een groot succes worden gesproken. In Rusland en Oost-Europa kun je ze nog bij bosjes tegenkomen, ook omdat het een ijzersterke auto is. Of de Skoda 105/120 ook ooit gezocht zal worden als klassieker, is sterk de vraag.
Skoda bouwt al jaren auto's waarin je prima gezien kan worden, maar zo'n dertig jaar geleden...
Op de planken van In het Wild schittert deze fantastische Skoda 130 uit 1989.
Bekijk het aanbod van meer dan 200.000 occasions van autobedrijven en particulieren.
De Skoda 120 was eerder te gast in deze rubriek. Toen ging het om een 120 L die al rijdend...
Het Skoda dat onder de Volkswagen Groep ontstond staat qua imago als een huis. Slechts een...
Er was een tijd waarin je de risée van de buurt was als je een Skoda reed. Mijn klasgenootje...
In de Geschiedenisles confronteren we de berijder van een gloednieuwe Skoda Rapid keihard...
Zo'n 10 jaar geleden was mijn autokeuze moeilijk te verdedigen. Ik heb namelijk altijd een...
In de Geschiedenisles confronteren we de berijder van een gloednieuwe Skoda Rapid keihard...
Er was een tijd waarin je de risée van de buurt was als je een Skoda reed. Mijn klasgenootje...
Zo'n 10 jaar geleden was mijn autokeuze moeilijk te verdedigen. Ik heb namelijk altijd een...
Skoda bouwt al jaren auto's waarin je prima gezien kan worden, maar zo'n dertig jaar geleden...
Op de planken van In het Wild schittert deze fantastische Skoda 130 uit 1989.
De Skoda 120 was eerder te gast in deze rubriek. Toen ging het om een 120 L die al rijdend...
Het Skoda dat onder de Volkswagen Groep ontstond staat qua imago als een huis. Slechts een...