Maserati 3200 GT

In 1998 presenteert Maserati in Parijs de fonkelnieuwe 3200 GT. Het is de eerste nieuwe Maserati sinds de overname door voormalige concurrent Ferrari. Het chassis is geheel nieuw ontwikkeld en Giugiaro tekende de carrosserie van de 2+2 coupé. De 3200 GT combineert luxe en comfort met aansprekende prestaties, en is daarmee een raszuivere GT. Een 3,2-liter V8 met dubbele turbo en 370 pk zorgt voor de aandrijving. Daarmee sprint de Maserati in goed vijf tellen naar de 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 280 km/h.

De 3200 GT is leverbaar met een handgeschakelde 6-bak of een 4-traps automaat. Het onderstel is voorzien van elektronische dempercontrole. In 2001 gaat het doek van de open Spyder. Onderhuids wijkt die flink af van de 3200 GT. Hij heeft een door Ferrari ontwikkelde en gebouwde, atmosferische 4,2-liter V8 met 390 pk bij 7000 tpm. De transmissie verhuisde naar de achteras en vormt samen met het differentieel een transaxle-constructie. Naast de standaard manuele 6-bak kan de klant ook kiezen voor een Cambiocorsa gedoopte sequentiële bak. Ook de 3200 GT profiteert vanaf 2002 van deze wijzigingen, en krijgt daarnaast een lichte facelift, waarbij de fraaie boomerang-achterlichten het veld moeten ruimen. Dat is nodig in verband met de USA-typegoedkeuring. Maserati maakt namelijk na 12 jaar afwezigheid zijn rentree op de Amerikaanse markt. De 3200 GT gaat door alle wijzigingen voortaan onder de eenvoudige naam Coupé door het leven. In 2004 verschijnt van de Coupé de snellere en sportiever uitgevoerde GranSport, met een tot 400 pk opgevoerde V8.

Uitgelichte tests