Volkswagen Tayron

In 2024 schrapte Volkswagen de Tiguan Allspace van de prijslijst. Dat was de grote broer van de normale Tiguan: hij had een langere wielbasis, grotere bagageruimte en optionele derde zitrij. Zijn verdwijning was natuurlijk een mooie gelegenheid voor Volkswagen om een nieuw model te introduceren. Hoewel de Tayron geen directe opvolger van de Tiguan Allspace is, vult hij het gat tussen de normale Tiguan en de Touareg wel perfect op.

De Volkswagen Tayron die in 2025 verschijnt, is puur voor de Europese markt bestemd. Ondanks het bestaan van een gelijknamig model in China, is er wel degelijk sprake van een andere auto. Wel heeft de Chinese Tayron L veel weg van zijn Europese naamgenoot, al is de versie die wij hier krijgen zeven centimeter langer. Daarmee komt hij uit op een lengte van 4,77 meter. Dat maakt hem 22 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan en vijf centimeter langer dan zijn voorloper: de Tiguan Allspace.

Ondanks de overeenkomsten tussen de Volkswagen Tayron en de Tiguan Allspace, zijn er ook een hoop verschillen. Zo staat hij hoger in de markt dan zijn voorganger en is hij voorzien van luxueuze opties zoals massagestoelen, adaptief onderstel en HD-matrix-ledkoplampen. Daarmee is de Tayron, in tegenstelling tot de Tiguan Allspace, veel meer dan alleen een grote versie van de Volkswagen Tiguan.

Hier in Nederland zal de Tayron met drie motorisaties geleverd worden. Allereerst komt hij op de markt als mild hybride, met een 150 pk 1.5 eTSI-benzinemotor. Daarnaast is er nog keuze uit twee plug-in hybrides: de 204 pk en 272 pk eHybrid, met beide een 19,4-kWh accu. De Tayron zal ook uit de fabriek rollen met 2,0-liter benzine- en dieselmotoren, maar die zijn niet voor de Nederlandse markt bestemd.

Een belangrijke factor van de Volkswagen Tayron is de mogelijkheid om tegen meerprijs een derde zitrij te verkrijgen. Ook hiermee vult hij het gat dat ontstaat door het verdwijnen van de Tiguan Allspace goed op. Al moet hier wel bij worden benoemd dat deze optie er alleen is bij de Tayrons met mild hybride aandrijflijn. Kies je voor een plug-in hybride versie, dan zit je vast aan een reguliere vijfzitter.

De Tayron blinkt uit in ruimte. In de kofferbak kun je maar liefst 885 liter kwijt, wat toeneemt naar 2090 liter met een neergeklapte achterbank. Plug-in hybrides leveren door hun accupakket weliswaar wat ruimte in, maar zijn met hun 705 liter inhoud nog steeds allesbehalve klein. Ook hierbij kan de bank natuurlijk plat, waardoor de laadruimte 1915 liter wordt. Achter de derde zitrij van een zevenzits-Tayron is nog 345 liter ruimte over. Met de rugleuningen van beide zitrijen omlaag, wordt dit 1905 liter.

Meer over de Volkswagen Tayron