
Suzuki SC 100 GX (1982)
Na het verkopen van de CX had ik de centjes om serieus op deze Suzuki te bieden. De eigenaar...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Japanse 'Kei-car' is inmiddels een begrip voor minutieuze autootjes - de Japanners zijn er gek op vanwege de flinke belasting- en verzekeringsvoordelen in combinatie met veelal krappe parkeerplaatsen; Suzuki was echter de allereerste met de Fronte. En de auto die wij kennen als SC100GX was direct afgeleid van Fronte.
Het is een coupé-uitvoering die in Japan al vanaf 1971 te koop werd aangeboden als Cervo, naar een ontwerp van niemand minder dan Giorgio Giugiaro. Voor de Japanse markt was het mini-coupéetje (net geen drie meter lang) uitgerust met een 359 cc tweetaktmotor (goed voor een slordige 35 pk), toen de auto in Europa arriveerde was hij uitgerust met een viertaktmotor met vier cilinders, een inhoud van 970 cc en een vermogen van 47 pk. Die motor lag trouwens net als in het geval van de tweetakt achterin.
Tegen die tijd was het overigens al 1979 en was het model al in zijn tweede generatie belandt en een tikkie langer geworden. De naam die er aan deze kant voor de wereld voor werd bedacht was het wat onbeduidende SC100GX. Het piepkleine wagentje had een topsnelheid van ruim 140 km/h en kwam met een handgeschakelde vierbak, onafhankelijke wielophanging rondom met schijfremmen vooraan.
In theorie moesten er vier volwassenen in passen, maar in de praktijk bleek twee meer dan genoeg. Suzuki bouwde het autootje in enorme aantallen, en tegen sommige verwachtingen in, werd de SC100GX ook in Nederland een groot succes. De Suzuki-importeur verkocht er hier een slordige 3.400 en moet het ongetwijfeld jammer hebben gevonden dat Suzuki in 1982 stopte met het model. De Japanners kwamen overigens wel met een opvolger, maar die maakte nooit officieel de grote oversteek naar Europa.
Na het verkopen van de CX had ik de centjes om serieus op deze Suzuki te bieden. De eigenaar...
De Suzuki SC100 was een sympatiek coupeetje uit de vroege jaren tachtig. Michiel Willebrands...
In de kofferruimte past maar liefst 532 liter bagage. En daar blijft het niet bij.
Het is ongetwijfeld de droom van veel autoliefhebbers: achterin een garagebox, stal of schuur...
Misschien herken je wel dat je een soort verliefdheid kunt ontwikkelen voor een auto omdat...
Waarschijnlijk de kleinste auto die ooit in deze rubriek op het podium geklommen is. Dankzij...
Ken je de Suzuki SC100 GX nog? Dat ontzettend kleine coupeetje dat de Japanner in de vroegste...
Ken je de Suzuki SC100 GX nog? Dat ontzettend kleine coupeetje dat de Japanner in de vroegste...
Na het verkopen van de CX had ik de centjes om serieus op deze Suzuki te bieden. De eigenaar...
De Suzuki SC100 was een sympatiek coupeetje uit de vroege jaren tachtig. Michiel Willebrands...
Het is ongetwijfeld de droom van veel autoliefhebbers: achterin een garagebox, stal of schuur...
Misschien herken je wel dat je een soort verliefdheid kunt ontwikkelen voor een auto omdat...
Waarschijnlijk de kleinste auto die ooit in deze rubriek op het podium geklommen is. Dankzij...