Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV
Dit verhaal gaat over kartonnen dozen en zinloze dingen. Je zou zeggen dat dat nergens toe...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het eigenwijze Saab presenteert in 1966 de Sonett II. Het zeer compacte sportwagentje (slechts 3,78 m lang) is gebaseerd op de roemruchte rallyversie van de Saab 96, de Monte Carlo, waarmee hij onderstel en motor deelt. In tegenstelling tot de Sonett I, een open tweezitter uit 1956, ging Sonett numero II gewoon in productie, zij het in zeer kleine aantallen. De tweetakt driecilinder levert 60 pk op de voorwielen en was goed voor een sprint naar de 100 in 12,5 seconden en een topsnelheid van 150 km/h.
De Sonett II is een opvallende verschijning, niet in de laatste plaats door zijn kofferklep, die meer wegheeft van een uit de kluiten gewassen kattenluikje… Overigens is Saab na het stopzetten van de produktie van de DKW F102 in juli 1966 de laatste West-Europese producent van tweetakt-automodellen.
In 1967 wordt de tweetakt driecilinder vervangen door een viertakt V-viercilinder van Ford (zoals ook gemonteerd in de 96). Het vermogen ligt nu iets hoger, waardoor de Sonett nu maximaal 160 km/h loopt. De Sonett V4 is herkenbaar aan de bult op de motorkap, die nodig is om de grotere motor te kunnen plaatsen. Tegelijkertijd worden de bumpers voorzien van rubber stootblokken en worden interieur plus dashboard gewijzigd. In totaal worden tot 1970 1.868 exemplaren gefabriceerd.
Dit verhaal gaat over kartonnen dozen en zinloze dingen. Je zou zeggen dat dat nergens toe...
De nieuwe Saab-ontwerper Jason Castriota ziet wel wat in een reïncarnatie van de Sonett. En...
Dit verhaal gaat over kartonnen dozen en zinloze dingen. Je zou zeggen dat dat nergens toe...
De nieuwe Saab-ontwerper Jason Castriota ziet wel wat in een reïncarnatie van de Sonett. En...