Rover SD1

In 1976 verschijnt de uiterst modern gelijnde Rover SD1 als opvolger van zowel de Rover P6 als de eveneens tot het Leyland-concern behorende Triumph 2000/2500. De auto is ontwikkeld door een nieuw opgezet team, bestaand uit ingenieurs van Rover en Triumph, en Specialist Division genaamd. Dat verklaart meteen de naam, de grote Rover is het eerste project van het SD team…

David Bache, de man achter de lijnen van de Range Rover en de P5/P6 tekent voor het design van de SD1. Daarbij werd hij volgens eigen zeggen geïnspireerd door de Ferrari Daytona. In tegenstelling tot de eerdere Rovers is de SD1 geen traditionele Saloon, maar een Fastback. Omdat de SD1 moet concurreren in een lager segment van de markt dan zijn voorganger, wordt de ingewikkelde en dure ondersteltechniek van de P6 overboord gegooid. De SD1 krijgt zelfs een ouderwetse starre achteras; vóór wordt een eenvoudige McPherson ophanging gebruikt.

De aluminium 3,5-liter V8 van de P6 vindt gelukkig wel genade in de ogen van de constructeurs; in de SD1 3500 levert hij 155 pk. Een nieuwe, door Triumph ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak brengt het vermogen over op de achterwielen. Het interieur moet het stellen zonder het traditionele leer en hout. De dorpels zijn geventileerd en krijgen warme lucht toegevoerd vanuit het motorcompartiment, wat vochtophoping en de vorming van roest tegengaat. In 1978 worden twee zescilinder versies aan het gamma toegevoegd. Deze 2300 en 2600 leveren respectievelijk 123 en 136 pk.

In 1982 verschijnt de Series 2, met gewijzigde bumpers, koplampen en een luxueuzer interieur en dashboard. Een 2,4-liter turbodiesel van VM met 90 pk wordt toegevoegd. Met een topsnelheid van 160 km/h is de 2400 SD Turbo de snelste diesel ter wereld. Datzelfde jaar verschijnt de Vitesse als topmodel, met een tot 190 pk opgevoerde V8 met elektronische benzine-injectie. De Vitesse is iets verlaagd, heeft spoilers voor en achter en lichtmetalen wielen met brede banden. Rover gebruikt de Vitesse ook als basis voor haar toerwagens. In 1986 wordt de SD1 vervangen door de samen met Honda ontwikkelde Rover 800.

Vergelijkende test
Citroen CX en Rover SD1
Vergelijkende test

Citroën CX vs. Rover SD1: spannende stroomlijnwonderen in wereld vol sedans

De Rover 3500 (de SD1) kostte anderhalf maal zo veel als de Citroën CX 2000. En toch zal iedereen...

89
Designreview
Rover SD1 designreview
Designreview

Designreview Rover SD1: ‘spannend door een vleugje Daytona’

De Rover SD1 was behoorlijk anders dan de geijkte zakensedans van die tijd. Dat komt volgens...

42
Nieuws
Rover SD1 2600 Liefhebber Gezocht
Nieuws

Rover SD1 (1979) - Liefhebber Gezocht

De Rover SD1, een icoon van de Britse auto-industrie, in een typische jaren 70-kleur, nu te...

53
Nieuws
In het Wild Rover SD1
Nieuws

Rover 3500/SD1 – In het Wild

In ‘In het Wild’ is de Rover 3500 al geregelde voorbij gekomen, maar nooit eerder troffen...

55
Nieuws
Rover 3500 Vanden Plas
Nieuws

Rover SD1 3500 (1986) - In het Wild

Onder British Leyland zijn zowel oersaaie als zeer bijzondere auto's verschenen. De Rover...

53
Rover SD1
Klokje rond

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

57
Gebruikersreview
Rover 3500 Van Den Plas (1982)
Gebruikersreview

Rover 3500 Van Den Plas (1982)

MK2 Rover 3500 Vanden Plas. Motor: Rover (Buick) V8 3,5 liter met twee Stromberg carburateurs...

86
Nieuws
In het wild: Rover SD1
Nieuws

In het wild: Rover SD1 '3500'

De Rover SD1 wordt wel eens omschreven als de vijfdeursversie van de Ferrari Daytona. Dat...

45
MINI advertentie (ON-102790)
advertentie

Dit is toch geen MINI meer

De nieuwe MINI Countryman is wel erg groot geworden.

Nieuws
Rover SD1
Nieuws

In het wild: Rover SD1

In de nieuwe rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar...

45