Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht
De coupé is compleet verbannen uit het hedendaagse gamma van Renault. In de jaren '70 was...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Renault presenteert de sportieve R15 en R17 op de Salon van Parijs in oktober 1971. De R15 en R17 zijn eigenzinnige coupés op basis van de R12. Ze delen de basis en hebben beide een vrijwel gelijke carrosserie met rond het front en achterzijde doorlopende bumpers, voorwielaandrijving en een vóór de vooras liggende motor. Verschillen zijn de andere dakopbouw, vierkante versus dubbele ronde koplampen, uitrusting en motoren.
De R15 heeft grotere achterste zijruiten dan de R17, en motoren van 1.289 cc met 60 pk (TL) en 1.565 cc met 90 pk (TS). De R17 heeft kleine achterste zijruiten, die schuin omhoog lopen. De brede C-stijl is voorzien van louvres met daarachter een (te openen) derde zijruit voor een beter zicht naar schuin achter. Een groot elektrisch vouwdak à la 2CV (Découvrable) is als optie leverbaar op de R17, die naast de 1.565 cc met 90 pk (TL) een 1.565 cc met injectie en 108 pk (TS) kent, afkomstig uit de R16 TS. De R15 en R17 zijn de eerste Renaults met het nieuwe ruitvormige logo op de neus.
In maart 1976 krijgen de beide modellen een lichte facelift met aanpassingen aan front en achterlichten, plus nieuwe stoelen en dashboard. De R17 TS krijgt de beschikking over de grotere 1.647 cc viercilinder uit de R16 TX, met 98 pk. De 15 TS en 17 TL verdwijnen; ervoor in de plaats komt de R15 GTL. In juni 1979 lopen de laatste R15/R17's van de band in Maubeuge; de coupé wordt afgelost door de Fuego. Van de R15 zijn dan 209.897, van de R17 94.863 exemplaren gefabriceerd.