Maserati Biturbo

Maserati heeft meer dan eens moeilijke perioden meegemaakt en de jaren zeventig en tachtig horen daar zeker bij. In 1975 is het merk door Citroën doorverkocht aan motorfietsfabrikant Benelli en staat Alejandro DeTomaso aan het roer, een Argentijnse coureur die ook onder zijn eigen naam auto's bouwt. DeTomaso besluit het principe van de sportwagen met midscheeps geplaatste motor radicaal overboord te zetten en kwam eind 1981 met de Biturbo.

Het is een Maserati die niets meer gemeen heeft met de volbloed achterwielaangedreven sportwagens die het merk decennialang heeft gebouwd - al helemaal wat betreft vorm. De Biturbo is een vierkant gevormde sedan met achterwielaandrijving en onder de motorkap een V6 met – de naam gaf het al aan – een dubbele turbo. Die truc gebruikte Maserati vooral om veel vermogen uit een lichte motor (twee liter) te kunnen persen: de Italiaanse wetgeving maakt auto's met motoren onder de 2,0-liter-grens aantrekkelijker omdat ze worden kwijtgescholden van de extra 38 procent belastingregeling.

Vanaf 1982 krijgt de Biturbo injectie en eind 1983 werd de cilinderinhoud vergroot naar 2,5-liter. Het vermogen steeg naar 187 pk. Ongeveer tegelijkertijd verschijnt ook een versie met vier deuren – de 425. Weer een jaar later komt Maserati met een cabriolet-versie: de Biturbo Spider. Zagato is verantwoordelijk voor het ontwerp van die auto. Op papier was het een 2+2, maar het achterbankje bood amper ruimte aan een huisdier. In 1989 werd de cilinderinhoud van de V6 nogmaals vergroot tot 2,8-liter (250 pk), twee jaar later valt het doek voor de Biturbo. Weer twee jaar later verkocht DeTomaso het merk trouwens alweer door. Dit keer aan Fiat.

Vergelijkende test
BMW 325i Cabriolet en Maserati 222 Spyder klassieke cabrio
Vergelijkende test

Door deze cabrio's verlang je naar de zomers van de jaren 80: BMW 325i Cabrio vs. Maserati Biturbo

Door deze cabrio's verlang je naar de zomers van de jaren 80: BMW 325i Cabrio vs. Maserati...

29
Nieuws
Modena Automobili Maserati Biturbo Shamal
Nieuws

Houd uw Biturbo binnen: Modena Automobili ‘restomod’ Shamal

Daar gaan we weer: een nieuwe restomod! Deze keer is de Maserati Shamal de inspiratiebron,...

29
Citroën advertorial (ON-105061)
aangeboden door Citroën

Ruim € 5.000 voordeel op hybride of elektrische C4

Karakteristiek design en rijke standaarduitrusting. De nieuwe Citroën C4 zou eigenlijk niet......

Achtergrond
Maserati Biturbo Spyder vs BMW 325i Cabriolet
Achtergrond

Waarom je bij de Maserati Biturbo Spyder voor de bijl gaat

De Maserati Biturbo Spyder heeft een bar slechte reputatie. Maar als je erin rijdt zou je...

37
Nieuws
Maserati Biturbo Liefhebber Gezocht
Nieuws

Maserati Biturbo (1984) - Liefhebber Gezocht

Een Maserati voor maar €15.000 die toch niet zomaar het aanraden waard is, dat is deze Biturbo...

47
Nieuws
In het wild: Maserati Biturbo 430
Nieuws

In het Wild: Maserati Biturbo 430 (1989)

We bedanken AutoWeek-lezer Bruno Vijverman weer hartelijk voor zijn inzending voor deze rubriek....

39
Nieuws
Maserati BiTurbo
Nieuws

In het wild: Maserati Biturbo (1983)

Vandaag bedanken we AutoWeek-lezer Evert Everts voor zijn inzending, hij wist onze mailbox...

58
BMW 325i Cabriolet vs. Maserati Biturbo Spyder
Vergelijkende test

Classics dubbeltest - BMW 325i vs. Maserati Biturbo

Het grote prijsverschil dat dertig jaar geleden nog bestond tussen de BMW 325i Cabriolet en...

70
BMW advertentie (ON-106148)
advertentie

De BMW i4. Dit jaar nog met bijtellingsvoordeel

Alles aan de BMW i4 Business Edition is aantrekkelijk. Zelfs de bijtelling.

Gebruikersreview
Maserati 430 (1988)
Gebruikersreview

Maserati 430 (1988)

De aanschaf van deze Maserati kwam min of meer toevallig op mijn pad, iemand had deze auto...

10