Hij komt toch: de herboren Lancia Stratos!
Vandaag is een mooie dag. De New Stratos die in 2010 werd gepresenteerd maar toen niet in...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Stratos is oorspronkelijk door Bertone ontwikkeld als showauto voor de Salon van Turijn van 1970. Het spectaculaire model wordt aangedreven door de viercilinder uit de Lancia Fulvia HF 1600. De radicale lijnen oogsten de nodige bewondering en Lancia geeft Nuccio Bertone al gauw opdracht de conceptcar tot een meer praktische sportwagen uit te werken.
In 1971 staat het resultaat te pronken in Turijn. De definitieve Lancia Stratos is nog flamboyant genoeg, met zijn extreme wigvorm, smalle cockpit met grote panoramische voorruit en een achter de stoelen geplaatste 2,4-liter V6, afkomstig van de Ferrari Dino. Bertones Marcello Gandini tekent voor het ontwerp. Lancia's racemanager Cesare Fiorio heeft de Stratos bestemd voor deelname aan internationale rally's. Om te kunnen voldoen aan de homologatie-eisen moeten vijfhonderd stuks gebouwd worden. Tot die tijd zet Lancia vanaf 1972 de Stratos waar mogelijk in als prototype bij rally's. Met een 24-kleps cilinderkop schopt de V6 het in de rallyversie tot 270 pk. Bertone start eind 1973 met de productie. In maart 1974 zijn de vijfhonderd exemplaren van de band gerold en in oktober krijgt de Stratos zijn homologatie.
Samen met de Fulvia bezorgt de Stratos Lancia de merkentitel in het Wereldkampioenschap Rally van 1974. Het daaropvolgende jaar domineert Lancia met de Stratos het kampioenschap, met tal van overwinningen, onder andere in de Rally Monte Carlo. In 1976 zet Lancia ook turboversies in, met 480 pk, en sleept de merkentitel wederom in de wacht. In 1977 en 1978 wordt de Stratos Europees Rally Kampioen. Vanaf 1979 wordt de Stratos niet meer ingezet als fabrieksauto, maar de overwinningen houden ook in privéhanden aan. De totale productie wordt geschat op vierhonderd tot zelfs duizend exemplaren; Bertone noemt een aantal van rond de 495.
Vandaag is een mooie dag. De New Stratos die in 2010 werd gepresenteerd maar toen niet in...
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten...
De productie van een kleine serie van deze moderne interpretatie van de Lancia Stratos, gaat...
Met de hulp van Pininfarina zou de nieuwe Stratos in zeer beperkte productie gaan. Ferrari...
De kans wordt steeds groter dat er toch een kleine serie van de New Stratos wordt gebouwd,...
Langzaam maar zeker druppelt er informatie binnen over de nieuwe Lancia Stratos. Die auto...
Er is nieuw beeld van de Lancia Stratos die voorlopig voor een keer nieuw leven ingeblazen...
Het project is nog in nevelen gehuld, maar het ziet er naar uit dat de Lancia Stratos zich...
Vandaag is een mooie dag. De New Stratos die in 2010 werd gepresenteerd maar toen niet in...
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten...
De productie van een kleine serie van deze moderne interpretatie van de Lancia Stratos, gaat...
Met de hulp van Pininfarina zou de nieuwe Stratos in zeer beperkte productie gaan. Ferrari...
De kans wordt steeds groter dat er toch een kleine serie van de New Stratos wordt gebouwd,...
Langzaam maar zeker druppelt er informatie binnen over de nieuwe Lancia Stratos. Die auto...
Er is nieuw beeld van de Lancia Stratos die voorlopig voor een keer nieuw leven ingeblazen...
Het project is nog in nevelen gehuld, maar het ziet er naar uit dat de Lancia Stratos zich...