Lamborghini Diablo

Al sinds 1985 werkt Lamborghini aan een opvolger voor de Countach. Deze auto moet praktischer en sneller zijn dan zijn voorganger. Omdat de financiële situatie bij het Italiaanse merk echter niet al te rooskleurig is, komt de ontwikkeling van het nieuwe model pas echt van de grond nadat Chrysler als geldschieter optreedt. De als Diablo geïntroduceerde sportwagen zorgt in 1990 voor een sensatie door zijn spectaculaire looks, met vleugeldeuren, een enorme (optionele) achterspoiler en - vanaf 1993 - naar keuze vierwielaandrijving (VT, Visco Traction).

Net als de Countach heeft de Diablo een in lengterichting achter de stoelen gemonteerde V12. De versnellingsbak is weer vóór de motor geplaatst. Het chassis is echter helemaal nieuw en de wielbasis neemt toe. Marcello Gandini tekende de koets. De 5.707 cc V12 is een doorontwikkeling van de Countach-motor, en levert nu 492 pk. In 1992 verschijnt de Roadster, een Diablo met een uitneembaar targadak. In 1993 viert Lamborghini haar dertigste verjaardag; ter gelegenheid daarvan introduceert het merk met de stier de speciale SE30 uitvoering, waarvan er slechts dertig gebouwd worden. De motor werd opgevoerd tot 525 pk terwijl het gewicht met 150 kilo afnam. De SV (Sport Veloce), met 510 pk, een close-ratio-versnellingsbak en een licht aangepast design, verschijnt in 1996. Bijzonder aan dit model is de mogelijkheid, de schokdempers hydraulisch in hoogte te verstellen, zodat de Diablo ook verkeersdrempels over kan zonder zijn neus te beschadigen. Vanaf 2000 heeft de Diablo een tot 6,0 liter vergrote V12, alsmede een aangepaste neus en achterzijde. Binnenin trekt een geheel nieuw gestileerd dashboard de aandacht. Eind 2001 lost de onder Audi-regie ontwikkelde Murciélago de Diablo af.

Uitgelichte tests