AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Iso Grifo

Het Italiaanse merk Iso was in de jaren veertig en vijftig bekend door de scooters en natuurlijk de Isetta, die tevens door BMW in licentie werd gebouwd. Na een succesvolle start in de Gran Turismo klasse met de Rivolta (uit 1962) presenteert Iso in 1963 de beeldschone Grifo.

Gebaseerd op de Rivolta, met diens door Bizzarrini ontworpen chassis (echter met iets kortere wielbasis), een carrosserie van de tekentafels van Bertone (voornamelijk van de hand van Giorgetto Giugiaro) en een 5,4-liter V8 van Chevrolet. De Corvette-V8 levert in eerste instantie 300 pk, maar gedurende de levenscyclus van de Grifo worden steeds grotere en sterkere V8's gemonteerd. De meest imposante uitvoering is de 24 keer gebouwde Can Am, met een 7.443 cc V8 van 395 pk. In 1971 krijgt de Grifo een lagere neus met klapkoplampen. Ook verschijnt er een targa-versie met uitneembaar dak. Van de targa worden slechts zeventien exemplaren gebouwd. Ten gevolge van de oliecrisis keldert in 1974 de afzet en moet Iso faillissement aanvragen. In totaal worden 412 exemplaren van de Grifo gebouwd van 1963 tot en met 1974.