Ford GT Mk IV: heel anders, net als de eerste Mk IV
De Ford GT Mk IV wijkt stevig af van het origineel, net als de Mk IV die als inspiratie diende....
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In de jaren zestig wil Henry Ford II zijn merk een wat sportiever en jeugdiger imago meegeven. Het plan is om in te stappen in de racerij, met Le Mans en Indianapolis als aantrekkelijke publiciteitsgeneratoren. Ford denkt zelfs Ferrari op te kunnen kopen, maar stuit op sterke weerstand van de 'Commendatore'. Daarop besluit Ford, zelf een sportwagen te ontwikkelen en daarmee de rode racers van Enzo Ferrari het nakijken te geven.
Raceautobouwer Lola krijgt de opdracht, een lichte en sterke sportwagen met Ford V8 te ontwerpen. Daartoe wordt de afdeling Ford Advanced Vehicles opgericht. Het resultaat is de GT40 proto van 1964. Dit prototype met 4,2-liter V8 van 350 pk wordt ingezet in diverse races, om data te verzamelen en de auto productierijp te maken. In 1965 is het zover en wordt de GT40 in een beperkte serie (eveneens als straatversie) van vijftig stuks gebouwd, om aan de GT-reglementen te voldoen. De uiteindelijke GT40 is uitgerust met een 4,7-liter V8, die in standaardtrim 335 pk levert. De naam is een verwijzing naar de wagenhoogte van slechts veertig inches (103 cm). In verband met die geringe hoogte lopen de deuren in het dak door, om een gemakkelijker instap te bieden. Voor 1966 wordt de auto nog eens onderhanden genomen, omdat grote overwinningen tot nog toe uitbleven.
In deze Mark II gedoopte versie wordt een 7,0-liter V8 gemonteerd, met 485 pk. Ook wordt de neus aangepast. Daarmee is de sleutel tot succes gevonden: zowel in 1966, als in 1967, 1968 en 1969 wint de auto de 24 Uren van Le Mans. En laat Ferrari gedesillusioneerd achter. Ondertussen verscheen in 1967 de verder aangepaste Mark III, een straatversie met een langere body voor de nodige bagageruimte, dubbele ronde koplampen en een aangepast interieur. De 4,7-liter V8 is teruggetuned tot 306 pk. De laatste evolutie van de GT40 vormt de Mark IV, die weer is voorzien van de 7,0-liter V8. De carrosserie is nu vervaardigd uit uitermate licht aluminium, in tegenstelling tot de stalen voorgangers. In totaal werden door Ford 107 exemplaren gebouwd van de GT40.
De Ford GT Mk IV wijkt stevig af van het origineel, net als de Mk IV die als inspiratie diende....
Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Everrati heeft de spierkracht van zijn GT40 belicht....
Een auto is meer dan een hoop staal, olie en rubber en heeft een eigen verhaal om te worden...
Het Britse Everrati presenteert een wel heel bijzondere ‘elektromod’: een elektrische versie...
Het is stil wanneer de oude koning de arena binnenschrijdt. In gezelschap van de nieuwere...
De Ford GT40 behoort tot de meest nagemaakte auto’s ter wereld. Dit roadster-prototype is...
Als de Ford GT40 tot ultieme Le Mans-racer mag worden gekroond, hoe een prototype ervan in...
Het is stil wanneer de oude koning de arena binnenschrijdt. In gezelschap van de nieuwere...
Als de Ford GT40 tot ultieme Le Mans-racer mag worden gekroond, hoe een prototype ervan in...
De Ford GT Mk IV wijkt stevig af van het origineel, net als de Mk IV die als inspiratie diende....
Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Everrati heeft de spierkracht van zijn GT40 belicht....
Het Britse Everrati presenteert een wel heel bijzondere ‘elektromod’: een elektrische versie...
De Ford GT40 behoort tot de meest nagemaakte auto’s ter wereld. Dit roadster-prototype is...