Fiat 850 (1971) - In het Wild
Lang voordat de Fiat 600 het internationaal voor gezien hield, kwam Fiat met een opvolger:...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Op basis van de in 1964 voorgestelde 850 toont Fiat ons in 1965 op de Autosalon van Genève de sportieve 850 Coupé en Spider. De Coupé is door het Centro Stile van Fiat zelf getekend, de Spider stamt van de tekentafels van Bertone en wijkt qua carrosserie en dashboard sterk af van de Coupé. De Spider wordt ook bij Bertone gebouwd. De techniek stamt in grote lijnen van de 850.
Het 843 cc motortje van de 850 werd voor de Coupé echter opgepept tot 47 pk, waarmee deze 139 km/h haalt. De Spider-krachtbron schopt het tot 49 pk en haalt 147 km/h. Vóór worden schijfremmen gemonteerd. Het dak van de tweezits Spider verdwijnt onder een fraaie afdekplaat en da's vrij bijzonder voor die tijd. Nieuw bij Fiat is de herinvoering van het klassieke logo met zilveren lauwerkrans uit de tijd van de grote autosportsuccessen van Fiat. De 850's worden er als eerste mee getooid. In 1968 worden Coupé en Spider aan een facelift onderworpen, waarbij de motor tot 903 cc (met een max. vermogen van 52 pk) vergroot wordt. De topsnelheid neemt daardoor toe tot 160 km/h. Ook de lampen worden gewijzigd en beide modellen krijgen de toevoeging 'Sport'.
Bij de beëindiging van de productie in 1971 zijn 342.873 exemplaren van de Coupé gebouwd. Vanwege de populariteit in de USA bleef de Spider tot 1974 in productie. Hiervan lopen 124.660 stuks van de band. De Spider wordt opgevolgd door de X1/9.
Lang voordat de Fiat 600 het internationaal voor gezien hield, kwam Fiat met een opvolger:...
Eerder konden we al een Fiat 850 sedan en een Sport Spider verwelkomen in deze rubriek, vandaag...
Twee nieuwe uitvoeringen die extra rijke uitrusting bieden, voor een extra scherpe prijs....
Na 30 jaar eindelijk weer een Fiat 850 coupé in de stalling. Het heeft lang geduurd maar het...
AutoWeek-lezer Chris Rinckes wordt via deze weg vriendelijk bedankt voor zijn inzending voor...
Fiats gezinsauto's hadden in het verleden veelal een enorme verzameling carrosserievarianten...
Fiat is na jarenlange afwezigheid met de 124 Spider terug in het segment van de roadsters....
Deze week hebben we wederom een heel bijzondere gast op de Rollenbank van Beek Auto Racing...
Deze week hebben we wederom een heel bijzondere gast op de Rollenbank van Beek Auto Racing...
Na 30 jaar eindelijk weer een Fiat 850 coupé in de stalling. Het heeft lang geduurd maar het...
Lang voordat de Fiat 600 het internationaal voor gezien hield, kwam Fiat met een opvolger:...
Eerder konden we al een Fiat 850 sedan en een Sport Spider verwelkomen in deze rubriek, vandaag...
AutoWeek-lezer Chris Rinckes wordt via deze weg vriendelijk bedankt voor zijn inzending voor...
Fiats gezinsauto's hadden in het verleden veelal een enorme verzameling carrosserievarianten...
Fiat is na jarenlange afwezigheid met de 124 Spider terug in het segment van de roadsters....