Fiat 850

Op basis van de in 1964 voorgestelde 850 toont Fiat ons in 1965 op de Autosalon van Genève de sportieve 850 Coupé en Spider. De Coupé is door het Centro Stile van Fiat zelf getekend, de Spider stamt van de tekentafels van Bertone en wijkt qua carrosserie en dashboard sterk af van de Coupé. De Spider wordt ook bij Bertone gebouwd. De techniek stamt in grote lijnen van de 850.

Het 843 cc motortje van de 850 werd voor de Coupé echter opgepept tot 47 pk, waarmee deze 139 km/h haalt. De Spider-krachtbron schopt het tot 49 pk en haalt 147 km/h. Vóór worden schijfremmen gemonteerd. Het dak van de tweezits Spider verdwijnt onder een fraaie afdekplaat en da's vrij bijzonder voor die tijd. Nieuw bij Fiat is de herinvoering van het klassieke logo met zilveren lauwerkrans uit de tijd van de grote autosportsuccessen van Fiat. De 850's worden er als eerste mee getooid. In 1968 worden Coupé en Spider aan een facelift onderworpen, waarbij de motor tot 903 cc (met een max. vermogen van 52 pk) vergroot wordt. De topsnelheid neemt daardoor toe tot 160 km/h. Ook de lampen worden gewijzigd en beide modellen krijgen de toevoeging 'Sport'.

Bij de beëindiging van de productie in 1971 zijn 342.873 exemplaren van de Coupé gebouwd. Vanwege de populariteit in de USA bleef de Spider tot 1974 in productie. Hiervan lopen 124.660 stuks van de band. De Spider wordt opgevolgd door de X1/9.