Ferrari F40

Het beroemdste merk uit de Fiat-stal heeft in 1987 een jubileum te vieren: het is namelijk veertig jaar geleden dat de eerste echte Ferrari het levenslicht zag: de 125 S. Om dat feest luister bij te zetten, onthult men in Maranello de F40. Een sportwagen pur sang, bedoeld voor de openbare weg, maar boordevol racetechniek.

De F40 is voorzien van een monocoque van koolstofvezel; motorkap, voorklep en portieren van composietmaterialen, twee reusachtige benzinetanks (samen 120 liter) en extreem breed rubber (voor 245/40, achter 335/35 om 17 inch wielen). De schijfremmen hebben een doorsnede van 33 centimeter. Stuurbekrachtiging ontbreekt en om de auto zo licht mogelijk te houden zijn er in plaats van normale deurgrepen slechts koordjes aan de interieurpanelen van de deuren bevestigd.

De koets is getekend door Pininfarina en uitgebreid getest in de windtunnel. Kern van de zaak is uiteraard de machtige drieliter V8 met dubbele turbo en tussenkoeler. Met een vermogen van 478 pk en een koppel van 577 Nm zorgt hij voor adembenemende prestaties: zijn topsnelheid bedraagt 324 km/h, in 12 seconden zit de F40 op 200 km/h… Wereldwijd zullen slechts 450 liefhebbers deze droom kunnen laten uitkomen, is aanvankelijk de bedoeling. Uiteindelijk worden tussen 1987 en 1989 1.315 exemplaren gebouwd, die allemaal grif van de hand gaan. De Nederlandse prijs bedraagt rond de 750.000 gulden.