BMW Z8

Op de Tokio Motor Show geeft BMW in 1997 met het studiemodel Z07 reeds een voorproefje van de in 1999 voorgestelde Z8 roadster. Eigenlijk is de Z07 net als de uiteindelijke Z8 (codenaam E52) een eerbetoon aan de roemruchte BMW 507. Niet verwonderlijk dus, dat de Z8 de nodige stijlelementen gemeen heeft met de klassieker uit de jaren vijftig. Verder is het echter allemaal high tech wat de klok slaat.

De 5,0-liter V8-motor is rechtstreeks afkomstig uit de M5 en levert 400 pk bij een hoge 6.600 tpm. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak zorgt voor de juiste overbrenging van die kracht. Dynamic Stability Control zorgt ervoor dat de auto in het rechte spoor blijft wanneer de bestuurder zijn eigen rijcapaciteiten overschat. Ondanks zijn hoge gewicht van 1.660 kg sprint de Z8 in 4,7 tellen naar de 100 km/h. De clignoteurs zijn uitgevoerd als neon buisjes, net als de remlichten. Deze lichten 10 keer sneller op dan conventionele lichten, zodat andere weggebruikers meer tijd hebben om op een remactief ovf verandering van richting te reageren. Het dashboard kent een in het midden geplaatst instrumentencluster, wat gevat is in een metaalkleurig (naar keuze zwart gelakt) paneel. Een racy startknop vervangt de traditionele contactsleutel. De Z8 wordt in de voormalige pilot-fabriek (waar de fabricage van nieuwe modellen werd getest) in München geassembleerd. Dat gebeurt door een speciaal opgeleid team, dat de Z8 grotendeels met de hand in elkaar schroeft. De Z8 is tevens het nieuwe speeltje van geheim agent 007 in de film 'The World Is Not Enough'.