Audi 60

Audi's historie mag dan terugvoeren naar de pionierstijd van de auto-industrie - het huidige Audi stamt van 1965. In dat jaar werd het merk aangekocht door Volkswagen nadat het zeven jaar eerder door Mercedes-Benz was ingelijfd. Kort na de overname in 1965 kwam het nieuwe Audi met de 60. De auto was gebaseerd op de DKW F102 - een type van een merk dat voorheen tot het Audi-concern behoorde - en werd intern daarom ook Audi F103 genoemd. De DKW-basis stamde nog maar van 1964 en was vrij modern met een monocoque-opbouw en een carrosserie in een voor die tijd typerende ponton-vorm. De driecilinder tweetaktmotor van de D15-12-2008KW werd door Audi echter terstond geschrapt en vervangen door een viertakt viercilinder die nog door Mercedes was ontwikkeld.

De Audi 60 kwam met een motor met een inhoud van 1496 cc, goed voor een vermogen van 55 pk. Maar naast de Audi 60 ontstonden er op basis van hetzelfde model ook al snel andere Audi's met sterkere motoren. Zo waren de Audi's 72; 75; 80 en 90 nagenoeg gelijk wat hun uiterlijk betreft, maar hadden ze viercilinders met vermogens die correspondeerden met hun type-aanduiding. De 'F103' was verkrijgbaar in drie varianten: als tweedeurs- en vierdeurs sedan en als driedeurs stationwagon die net als Volkswagens stationwagons 'Variant' heette. In Nederland bleven de prijzen net onder de 10.000 gulden en waren deze voorlopers van de huidige Audi A4 redelijk populair. Ondanks dat en de forse productie-aantallen (er werden een slordige 420.000 Audi's van deze serie gebouwd) zijn overlevenden tamelijk schaars.