smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Yes! Vanmiddag gelukkig toch nog even de zon gezien en met mijn jongste dochter de dijk op geweest voor een lekker ritje met de kap open:

9yLdtX9.jpg

XtUVU69.jpg

Xbzta00.jpg

Bedankt voor de complimenten, ook ik zelf blijf ondertussen enorm genieten van deze kleine dijkracer. Het blijft me verbazen in hoeverre alle onderlinge verhoudingen van dit model kloppen gezien het belachelijk kleine formaat. Bij een cabrio met alu klapdak is het al helemaal knap als deze er gesloten ook nog goed uitziet:

wS8CVTN.jpg

Deze laatste foto brengt me bij een dilemma: Volgende week zit ik een week in Parijs en heb ik enorm zin om foto's te maken. Met welke camera ga ik dit doen?

-'Eye Candy pop' Olympus E-M1 van de foto's bovenaan deze pagina
-'Real Life' Fuji X-Pro-1 zoals bij de laatste foto

Gezien de sfeer en charme van Parijs neig ik naar de laatste, maar die heeft weer enorm trage autofocus met de lens die ik erop heb. Keuzes...

Inderdaad hele gave foto's! Nu hebt het type auto daar ook wel wat aan mee,

toch wel jammer dat de wat goedkopere 2 zits cabrio's, ondanks de belachelijke diversiteit aan modellen, bij de meeste merken compleet is verdwenen.

Blijft echt een leuk ding, die Copen! (tu)

Gisteren is door een autospotter op Flickr je vorige auto gespot, volgens mij:

Caspian zei:
Ik kwam vanochtend een blauwe Veloster tegen op de A27 bij Maartensdijk, was dat de jouwe toevallig?

Dat moet haast wel. Vrouwlief reed met onze dochters naar een hockey wedstrijd in Hilversum.

smarter zei:
Caspian zei:
Ik kwam vanochtend een blauwe Veloster tegen op de A27 bij Maartensdijk, was dat de jouwe toevallig?

Dat moet haast wel. Vrouwlief reed met onze dochters naar een hockey wedstrijd in Hilversum.

Leuk. Ik reed zelf de andere kant op, maar hij viel me toch gelijk op, vooral door de prachtige kleur. (tu)

Vanmorgen even naar Nieuwegein gereden om de laatste sinterklaascadeautjes in te slaan. Bij het zoeken naar een plekje in de parkeergarage zie ik ineens het tweelingzusje van mijn Copen staan... Geen camera bij me, dus voor deze ene keer een paar telefoonfoto's:

U5P9EPz.jpg

S4sChcW.jpg

gztg5NI.jpg

l0r7gAz.jpg

J6MOpxT.jpg

Echt exact dezelfde uitvoering en kleurstelling, maar dan 3 jaartjes later op kenteken gezet. Nog steeds bij de eerste eigenaar zie ik. (tu)

Idefiqs zei:
Idefiqs zei:
Inderdaad zeg! Zoek de verschillen, die andere zal wel import zijn denk ik.

Nope, geen import volgens de RDW... Niet goed gelezen ook.:(

Ach, neem het jezelf niet kwalijk, je wordt ook al een dagje ouder...:T

@Smarter: Wat gaaf om van zo'n zeldzame auto de tweeling tegen te komen. Verder ook weer erg veel leuke plaatjes op deze pagina (tu)

Ongelooflijk! Hoeveel rijden er nu nog, en dan ook nog exact dezelfde. Leuke foto’s van je tochtje overigens.

Vandaag is mijn company car/ gezinsauto verkocht. Dit gebeurt 2-3 keer per jaar, dus daar ben ik aan gewend. Exit Platinum White Kuga dus:

yg0yzis.jpg

De volgende mooie Kuga company car (in mijn favoriete kleur 'Guard Green') staat al voor me klaar in afwachting van een 2018 kenteken. De komende weken overbrug ik even met de ultieme downsize ervaring op motorisch gebied: Een riante Mondeo voorzien van de bekroonde 998cc Ecoboost motor. Jawel: bijna 5 meter auto met een 3-cilinder één punt nulletje onder de kap... Wie had dat een paar jaar geleden gedacht? Leuk om nu even in de praktijk te kunnen ervaren of zo'n klein muesli-blokje ook echt voldoet in een flinke auto.

3843692_1.jpg

Nog best zeldzaam las ik eerder (op het alom geprezen autointernationaal...), zo'n Mondeo 1.0.

Sinds januari 2015 is de Mondeo ook leverbaar met een 125 pk sterke 1.0 Ecoboost motor, maar daar loopt de Nederlandse autoconsument (lees: leaserijder) met een grote boog omheen: het verkoopaandeel bedraagt slechts 1,1 procent. Vier van de vijf klanten kiest voor een Mondeo met dieselmotor. De 1.5 TDCi heeft een verkoopaandeel van 39,7 procent en de 150 pk vermogensvariant van de 2.0 TDCi is goed voor 29,6 procent van de verkopen. Derde podiumplaats is voor de 1.5 EcoBoost (17,6 procent). De hybride Mondeo wordt slechts in zeer geringe aantallen (sinds de verkoopstart 95 exemplaren) verkocht in Nederland. Ook lijkt de Nederlandse autoconsument geen behoefte te hebben aan de 240 pk sterke 2.0 Ecoboost (altijd een Vignale; 50 registraties) of de 210 pk vermogensvariant van de 2.0 TDCi (idem; 13 registraties).

Wel een mooie auto, zo'n Mondeo, stiekem een van de geslaagdere auto's in zijn klasse ondanks een niet erg hoogwaardig overkomend interieur vergeleken met veel concurrenten.

Zoals op FB al aangegeven ben ik onder de indruk van de uitrusting van deze Trend uitvoering. Zeer compleet, terwijl er ook nog een Titanium is.
Hoeveel weegt deze Mondeo? De 1.0 125pk heb ik ook en heeft mij verrast. Ben ook wel benieuwd hoe ie het doet in een Mondeo.

Barri zei:
Dat valt wel mee ja. Wel jammer van die paar kilo voor de hsb :)

Haha precies wat ik ook dacht. :p Altijd toch btje zuur als een auto nét een paar kilo er overheen gaat... Had ik met mijn Hyundai Coupé ook, die was 1255

Mooie mondeo hoor smarter, kleur is erg fraai. Welkom bij de Mondeo club! Ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd hoe die 1.0 in de praktijk presteert.

Ik ben zojuist terug van wintersport en staan er 1845 comfortabele extra km's op de teller van de mijne. 130/140kmh gemiddeld met een verbruik van (volgens bc) 7,6 l/100km.

Wat mij wel opvalt, dat in diversen testen van de Kuga, dat als nadeel de ongelijke vloer genoemd wordt
als de achterbank weggeklapt word!
Maar onder de vloer liggen hulpstukken om de vloer iets te verhogen, zodat de vloer wel gelijk ligt :)
Ieder de beste wensen voor 2018...

Twee weken geleden hoorde ik behoorlijk wat klotsen achter mij bij het enthousiast nemen van een rotonde met de Copen. Onderzoek thuis wees uit dat er een flink zwembad was ontstaan op de bodem van de kofferbak. Met name helemaal achterin bij het boordgereedschap, ECU en hydrauliek voor de kapbediening stond het vol met water. Gelukkig zaten de kwetsbare componenten nog ruim boven het waterpeil op het moment van constatering... Alles helemaal gedroogd en afwachten of het eenmalig was. Helaas, na een paar dagen regen weer een hoop nattigheid in de kofferbak.

Dankzij het zeer behulpzame Copenworld forum las ik dat het 3e remlicht middenop de kofferklep vaak de boosdoener is. Deze nu even goed afgeplakt om de komende dagen te zien of het daaraan ligt:

EaU95r3.jpg

Als de kofferbak nu droog blijft bestel ik meteen een nieuwe afdichting voor het remlicht.

Altijd vervelend zo'n lekkage, zeker als daarbij ook nog de elektronica gevaar loopt. Succes met het oplossen!

Nieuwe afdichting voor 3e remlicht is binnen:

QtOHotN.jpg

Nu nog even de tijd vinden voor monteren volgens gebruiksaanwijzing.

Zelfs met afplakken rondom heb ik nog steeds water in de kofferbak de afgelopen weken, ik ben benieuwd of dit inderdaad de oplossing is.

Heb je dit al gelezen? https://www.copenworld.com/community/threads/leak-in-boot-solved.2783/

Die eigenaar heeft ook het achterlicht onderzocht, maar denkt dat het ergens anders vandaan komt:

The problem must be the outer boot edge seal. I've noticed that where the seal ends by the corners of the window, on each side water collects in the seal in a small pool, this is probably overflowing back into my boot.

Gisteren het remlicht eruit gehaald en de oude, gare pakking met bloed zweet en tranen losgekrabt:

tY3d2NJ.jpg

Daarna weer teruggeplaatst met nieuwe afdichting ertussen. Helaas brak er wel een kunststof klemmetje bij het terugplaatsen. Ik hoop dat deze niet heel belangrijk is voor de afdichting, uiteindelijk is het remlicht met 2 moeren stevig aangedraaid van binnen uit.

Eerste proef met een waterstraal erover gaf in ieder geval geen lekkage, nu afwachten met regenbuien of het opgelost is.

Mijn Kuga van de zaak is even weg naar de spuiter vanwege een kras middenop de achterklep (dader onbekend helaas).

Nu een paar daagjes met de nieuwe Ecosport op pad. De vorige Ecosport was een nogal middelmatig model die op zich prima reed maar verder kraak noch smaak was incl. het verouderde Fiesta 2009 dashboard. De nieuwe is echt meer dan een facelift en dat zeg ik echt niet alleen omdat ik bij Ford werk. Deze voelt echt totaal anders qua onderstel-afstemming, stoelen, kwaliteitsbeleving enz. Het B&O Play audiosysteem met 10 speakers en subwoofer is ook echt een traktatie. Zo had ie 3 jaar geleden moeten zijn. Echt een hele fijne auto om mee rond te rijden. Wegligging is uitstekend, motorgeluid goed geïsoleerd en hangt lekker aan het gas via de 6-bak. Na een dag of 2 begin ik het zowaar echt een leuk karretje te vinden. Binnenruimte is middelmatig en de opzij scharnierende achterdeur blijft ook wel een dingetje. Ik ben benieuwd of de markt deze nu wel op gaat pikken qua verkoop aantallen. De eerste klantreacties zijn in ieder geval heel positief in de showroom, maar de concurrentie in dit segment is fors.

tbpRoxD.jpg

fCjTeV2.jpg

GBGjQRL.jpg

Die achterkant en klep blijft jammer. Dash is top en mooi dat de algehele beleving nu ook beter is.
Maar rij je niet meer in die Mondeo met 1.0 dan?

Terug
Bovenaan