smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Carkiller zei:
Klopt, hij is rap zat.

Maar het was voor Daihatsu weinig moeite geweest.

Ik heb ergens gelezen dat de 1.3 in de Copen qua koppel anders afgestemd is dan in de andere Daihatsu modellen. De Copen is behoorlijk doorontwikkeld voor maximaal rijplezier en gasrespons. Wellicht was de 'bottom power' van de 1.3 fijner in de Copen dan het 'top end' vermogen van de 1.5. Je gaf zelf aan in je topic dat het maximum koppel bij de 1.3 een stuk eerder bereikt wordt dan bij de 1.5.

Wat een fantastisch ding zeg! Prachtige kleurencombinatie ook. Mooi dat je er zo enthousiast over bent ook.
Wel verbazend hoe klein hij is. Een echte kei-car natuurlijk. Die zijn meestal hoog en smal maar zo'n Copen is perfect geproportioneerd.

Heel benieuwd of ik er met mijn 1,92m. ook nog fatsoenlijk in zou passen....

smarter zei:
Copen mee naar werk vandaag en ik kon het niet laten om de Kleinste Ford van nu ernaast te zetten...

vpURQbR.jpg

Op de terugweg even belangrijke boodschappen gedaan:

rEfMqjT.jpg

Man, wat is dit ding awesome! Echt een grijns van oor tot oor. Qua rijden doet deze me het meest denken aan de Ford Puma 1.7 die ik in 1998 als auto van de zaak reed. Superspeels, gretig en gemakkelijk op te vangen als je toch net iets te enthousiast bent.

Grappig, dat kratje bier. Dat was ook de enige plek hiervoor bij mijn MX5 indertijd.

In de 107 van vrouwlief past hij op de achterbank...B)

Bizar hoe klein die Copen is, of juist hoe groot de Ka+ is geworden!*-)

Als je dat kratje straks leeg gaat terugbrengen en je komt oom agent tegen, denk ik wel dat je in ieder geval een blaastestje moet afleggen!:T

Ik heb helaas alleen in een stilstaand exemplaar gezeten, maar erg leuk om te zien en het lijkt me ook fantastisch om erin te rijden.

Mechanix zei:
Als je het mij vraagt dat tweede. Dit soort compacte lichtgewicht auto's zouden best eens wat meer aangemoedigd mogen worden.

Mechanix zei:

De Ka+ is best fors voor z'n klasse, daarom heb ik ze ook naast elkaar gezet.

Maar die Copen is echt belachelijk klein, waar je deze ook naast parkeert. Ik kwam net thuis met de auto van de zaak en zag de Copen in het parkeervak staan. Het leek net of 1 van de buurjongetjes vergeten was om zijn skelter op te ruimen...

Wel iets om op te letten bij het parkeren: Bij file parkeren zeker 15cm van de stoep gaan staan anders lijkt het eerst of er een parkeervak vrij is als je aan komt rijden met een andere auto. Ook bij overdwars inparkeren even opletten: Niet helemaal naar achteren doorrijden, maar zorgen dat de auto aan de wegkant zichtbaar is. Straks kleunt er nog iemand vol in die denkt een parkeerplekje gevonden te hebben. Misschien maar zo'n fel geel fietsvlaggetje monteren aan het uiteinde van de antenne... :}

In de wintermaanden kan de Copen ook gewoon hier de tuin in. Dan gebruiken we het terras toch niet en de tuintafel is dan een prachtige carport. (:B

Idefiqs zei:
smarter zei:
Copen mee naar werk vandaag en ik kon het niet laten om de Kleinste Ford van nu ernaast te zetten...

vpURQbR.jpg

Op de terugweg even belangrijke boodschappen gedaan:

rEfMqjT.jpg

Man, wat is dit ding awesome! Echt een grijns van oor tot oor. Qua rijden doet deze me het meest denken aan de Ford Puma 1.7 die ik in 1998 als auto van de zaak reed. Superspeels, gretig en gemakkelijk op te vangen als je toch net iets te enthousiast bent.

Grappig, dat kratje bier. Dat was ook de enige plek hiervoor bij mijn MX5 indertijd.

In de 107 van vrouwlief past hij op de achterbank...B)

Oh, ik las even een kratje voorin en vrouw op de achterbank.

@Idefiqs: bij een 107 vind ik die plek voor de passagiersstoel ook de beste: de vloer is daar vlak, en daar past precies een krat!

Alsof ik deze week nog niet genoeg gespamd heb hier... Maar, hey: Het is mijn eigen topic. Je hoeft dus niet te klikken als je er genoeg van hebt. (:P)

Vanmorgen op tijd opgestaan om zowel de Veloster als de Copen te wassen. De Veloster was echt hard nodig, de Copen op zich niet. Maar de binnenkant van de achterschermen bij de Copen zat achter de wielranden helemaal vol met modder. Omdat ik gelezen heb dat dit potentiële roestplekken zijn, heb ik ze helemaal schoongemaakt. Er kwam een hoop troep uit, maar ze zijn nu weer brandschoon (en 100% roestvrij gelukkig).

Meteen een paar foto's gemaakt:

bCIYfJS.jpg

pKYVSsf.jpg

dwLQ474.jpg

6txeETn.jpg

6f6XIpX.jpg

nU9T8fq.jpg

LJEq2AA.jpg

6wKq8ua.jpg

lKCrKHY.jpg

0pAxPLP.jpg

oXSPnt6.jpg

jdHmg5X.jpg

l3SF2GI.jpg

Cool bakkie, Soms kijk ik naar een Streat Ka. Omdat ik de notorieuse Ka rider ben. maar dit is wel mooier. Bovendien zijn de meeste Ka-tjes op leeftijd. Oja, de Puma, ook heel moeilijk om nog een goed exemplaar te vinden. Maar na de Ka, ga ik wel iets groter. Focus , Mondie ?
of gewoon een C klasse mercedes.

Echt een heel gaaf ding hoor, of het nu je smaak is of niet; ik kan goed begrijpen waarom je voor de Copen hebt gekozen. Heel fijne plaatjes ook (tu)

Dat het autobedrijf niet even de modder uit de kuipen heeft gehaald... Is toch een klein klusje als de auto toch moet worden gewassen en gepoetst?

Bofkont zei:
Hoe zit het mij de rijwind achter je, is het wat comfortabel.

Er zit een plexiglas windschermpje tussen de robeugels en gelukkig zijn de hoofdsteunen 1 geheel met de stoel i.p.v. dat ze op pootjes staan. Het is prima tot ca. 100 km/h en bij 120 ook nog best OK, daarboven zal ik de volgende keer een sjaal omdoen Mijn vrouw zat duidelijk nog wat beter uit de wind omdat ze lager zit en ca. 20cm verder naar voren.

Mechanix zei:
Dat het autobedrijf niet even de modder uit de kuipen heeft gehaald... Is toch een klein klusje als de auto toch moet worden gewassen en gepoetst?

Hij was echt keurig gepoetst en de modder was echt niet te zien. Alleen voelbaar als ik met mijn hand langs de scherp omgevouwen schermrand aan de binnenkant boven het achterwiel ging. Ik had gelezen dat deze randjes gevoelig zijn voor roest als daar modder en pekel lange tijd achter blijft zitten, vandaar mijn eerste aktie vanmorgen.

Ik kan me goed voorstellen dat een poetsbedrijf die voor een standaardbedrag van € 90,- ex. BTW een gebruikte auto helemaal showroomklaar moet poetsen niet altijd tot het allerlaatste hoekje komt.

Oh, ja: Het enige plekje aan de auto (naast de normale gebruikssporen die horen bij een 11 jaar oude auto):

moVoXJ1.jpg

De motorkap is van aluminium, dus er is mij verteld dat dit anders behandeld moet worden dan roestend staal. Iemand ervaring of tips?

Leuke Copen! Wat een toffe velgen zitten er eigenlijk onder, valt me nu op. Maar had jij niet een mooie groene Kuga?

Caspian zei:
Maar had jij niet een mooie groene Kuga?

Klopt, helemaal naar wens samengesteld met beige leder :) . En medio mei meteen een nieuwe bijbesteld in exact dezelfde combi zodat ik de volgende Kuga ook helemaal naar mijn zin heb.

Alleen verkocht ik mijn groene net iets te vroeg in juni al en mijn klant wilde hem meteen hebben. Ik ben dus eind juni in deze parelmoer witte gestapt. De nieuwe groene staat inmiddels klaar in de showroom voor me. Als deze witte weg is dan meteen weer een mooie groene! (tu)

British Racing Green afgekort BRG zei:
Wat een snoepje!!!
Hoe verhoudt die zich qua open rijden met de Golf cabrio van destijds?

Thanks! De Golf is qua zitpositie een normale auto waarbij het dak open kan. De Copen is zo laag en zo anders dat ik haast meteen in de 'sport modus' zit als ik de motor start: Benen recht vooruit, billen bijna op het asfalt, armen half gestrekt, rechtopstaand stuur, pook onder handbereik.

De Golf was erg fijn om lekker mee te cruisen met de wind in de haren, de Copen voegt daar een geweldig pure rij-sensatie aan toe.

smarter zei:
British Racing Green afgekort BRG zei:
Wat een snoepje!!!
Hoe verhoudt die zich qua open rijden met de Golf cabrio van destijds?

Thanks! De Golf is qua zitpositie een normale auto waarbij het dak open kan. De Copen is zo laag en zo anders dat ik haast meteen in de 'sport modus' zit als ik de motor start: Benen recht vooruit, billen bijna op het asfalt, armen half gestrekt, rechtopstaand stuur, pook onder handbereik.

De Golf was erg fijn om lekker mee te cruisen met de wind in de haren, de Copen voegt daar een geweldig pure rij-sensatie aan toe.

Typisch het rijgevoel van mijn vorige NA dus...
Mijn huidige NC is veel meer op comfort gericht, minder een gooi- en smijtbakje dan de NA destijds (wat niet wil zeggen dat hij het niet kan, maar hij nodigt meer uit tot gezellig cruisen).

Allumium laat zich idd anders behandelen dan regulier plaatstaal, kwa formaat is dit zeer geschikt voor een spotrepair.
Ik zou her en der eens informeren wat de mogelijkheden zijn.

Maar je zit dus redelijk goed uit de wind in de Copen(tu)

Wat een guitig wagentje zeg! Erg leuk, kan me voorstellen dat het een feestje is om in te rijden.

Leuke kleur leder :D B).

Mooie Copen. Hoop er ooit ook een te bezitten.

In 2007 heb ik via mijn garage een Copen geregeld als trouwauto. Mocht hem toen van donderdag t/m zaterdag lenen. En heb er regelmatig een gereden vanuit de autoclub, zowel links als rechtsgestuurd.

Mooie kleurstelling. Nadeel van aluminium is dat het terug blijft komen. Voordeel is in tegenstelling tot roest dat het proces zomaar weer een paar jaar stil ligt. Ik had het bij de RaRo ook op de raarste plekken. Steenslag is al genoeg om het proces in werking te stellen en zorgt voor corrosie. Maar het kan ook ogenschijnlijk uit het niets ontstaan.

Eerste instantie was de Copen ook enkel en alleen rechtsgestuurd de 0.7 turbo, hiervan viel de verkoop zo tegen dat ze besloten hebben voor de EU markt een links gestuurde 1.3 16v te leveren.

Leuke foto's Smarter,mooi dat je er zo van kunt genieten!
Weer ziet er ook goed uit voor de komende dagen/week.

Vanmorgen de oude Pioneer Radio/CD met afneembaar front gewisseld voor een nieuwe, simpele Clarion. Hij combineert in mijn ogen prima met het interieur en de dashboardverlichting. Ik wilde graag een eenvoudige, rustig ogende radio die eruit ziet alsof deze er af fabriek inzit. Volgens mij is dat aardig gelukt:

WTNMWYD.jpg

Leuke aankoop! Zou er zelf niet zo heeel snel voor kiezen omdat het wel een heel klein autootje is maar waar jij hem voor gebruikt is het een perfecte keuze natuurlijk, af en toe een plezierritje met het dak open en als hij stil staat kost het je niet zoveel. Topconditie ook zo te zien, maakt het wel een stuk leuker voor de hobby dan met een half project voor de deur. Met harde kap kan hij ook prima buiten staan lijkt me. En top kleurencombi zo. Zijn ze waardevast? Langzaam stijgend? Veel plezier ervan!

Cabriorijden is zo leuk, maakt niet uit waarin. Helaas te duur voor mij om er eentje bij te hebben voor die enkele dagen.

A3-White zei:
Hoe ziet originele er uit?, ergens gebruikt te vinden?, x-trail is best handig met Japans en origineel.

Af fabriek was er volgens mij geen radio voor de Copen leverbaar. Zelfs in de brochure en op persfoto's staat de auto zonder radio, met een leeg vakje:

Daihatsu_Copen_Interior_Image-01.jpg

Omdat ik graag alles compleet heb, had ik 2 weken geleden de originele NL brochure online gevonden en besteld. Afgelopen vrijdag zat deze bij de post. Samen met alle documentatie die bij de auto zat is het helemaal compleet nu:

X2n12Po.jpg

Het afgelopen weekend heb ik met mijn clubgenoten van Elk Merk Waardig genoten van het prachtige Friese landschap tijdens het jaarlijkse EMWeekend. Het was weer een ontzettend geslaagd evenement:

LHPLxtM.jpg

6PJUgkv.jpg

Vyp7zRf.jpg

Dg0qo8v.jpg

k1jKH1t.jpg

616xnS7.jpg

Mooie foto's Smarter, zowel van het EMW-weekend als van je rondrit vorige week.
Die radio staat goed zeg!

offtopic

wat is die Viewt een briljante auto zeg!
Nog meer offtopic, jij bent EMW-lid he?
Tijdens de oldtimerdag in Zandvoort stond er een Mitsubishi Space Wagon bij EMW, grappig dat ie dus hier in Assen (een tijd) heeft rondgereden. Deze dus:
37057601760_5e455e026a_c.jpg

Misschien ken je de eigenaar en vind die het leuk omdat te horen, is daar één of meerdere nee's in, dan mag je m'n foto negeren :-D

Pjötr zei:
Misschien ken je de eigenaar en vind die het leuk omdat te horen, is daar één of meerdere nee's in, dan mag je m'n foto negeren :-D

Hoi Pjötr. Bedankt voor je complimenten! Ik ken René, de eigenaar van de Space Wagon inderdaad. Dat is een hele nette auto met een prachtig bruin interieur. Hij is 2e eigenaar en kent de historie van de auto. Als ik hem spreek zal ik doorgeven dat jij wellicht nog een extra stukje info hebt.

Hij staat momenteel te koop op Autoscout weet ik.

Sinds het ophalen, 12 dagen geleden heb ik er nu ca. 800km mee gereden, waarvan bijna 500km in het afgelopen weekend. Vanmorgen weer afgetankt zodat ik het verbruik exact in beeld heb: 459km met deze tank gereden en 31,24 liter getankt. Verbruik is dus 1:14,7.

Helemaal prima gezien de omstandigheden (lege A6 naar Friesland en terug met kruissnelheden tussen de 140 en 180 en tussendoor een uitdagende toerrit over mooie bochtige weggetjes).

Terug
Bovenaan