smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Barri zei:
Die achterkant en klep blijft jammer. Dash is top en mooi dat de algehele beleving nu ook beter is.
Maar rij je niet meer in die Mondeo met 1.0 dan?

Mondeo 1.0 was een ex. rental die ik even voor mezelf in had gezet ter overbrugging voor een paar weken. Ik had mijn demo Kuga begin december verkocht. De nieuwe demo stond toen al op voorraad (Guard Green Titanium met beige leder). Toch besloten om 3 weekjes te wachten en de nieuwe demo Kuga op kenteken 2018 te zetten en dus even tijdelijk Mondeo te rijden.

Raar autootje. Compleet foute carrosserieverhoudingen icm wielgrootte. Lijkt op zo'n Spijkstaal trekkertje op Schiphol.

FH218374 zei:
Raar autootje. Compleet foute carrosserieverhoudingen icm wielgrootte. Lijkt op zo'n Spijkstaal trekkertje op Schiphol.

Tja, dat is waar de markt blijkbaar om vraagt als ik de modellen van diverse merken in dit segment bekijk. Mooi vind ik het zelf ook niet, ik ben alleen verrast dat het gewoonweg prima rijdt en hoe groot het verschil is met de vorige versie.

Echt strak getekende auto's met de juiste verhoudingen en zonder overbodige lijnen zijn welhaast uitgestorven ondertussen helaas. De consument krijgt de auto die ze verdient.

Weet niet of hij de concurrentie aankan, maar een trouwe ford klant stapt hier zonder twijfel zo in. Kan me niet heugen een ecosport gezien te hebben recentelijk, maar zo in het oranje oogt ie best fris en valt ie op, past goed bij de veloster;)

smarter zei:
Mijn Kuga van de zaak is even weg naar de spuiter vanwege een kras middenop de achterklep (dader onbekend helaas).

Nu een paar daagjes met de nieuwe Ecosport op pad. De vorige Ecosport was een nogal middelmatig model die op zich prima reed maar verder kraak noch smaak was incl. het verouderde Fiesta 2009 dashboard. De nieuwe is echt meer dan een facelift en dat zeg ik echt niet alleen omdat ik bij Ford werk. Deze voelt echt totaal anders qua onderstel-afstemming, stoelen, kwaliteitsbeleving enz. Het B&O Play audiosysteem met 10 speakers en subwoofer is ook echt een traktatie. Zo had ie 3 jaar geleden moeten zijn. Echt een hele fijne auto om mee rond te rijden. Wegligging is uitstekend, motorgeluid goed geïsoleerd en hangt lekker aan het gas via de 6-bak. Na een dag of 2 begin ik het zowaar echt een leuk karretje te vinden. Binnenruimte is middelmatig en de opzij scharnierende achterdeur blijft ook wel een dingetje. Ik ben benieuwd of de markt deze nu wel op gaat pikken qua verkoop aantallen. De eerste klantreacties zijn in ieder geval heel positief in de showroom, maar de concurrentie in dit segment is fors.

tbpRoxD.jpg

fCjTeV2.jpg

GBGjQRL.jpg

2 jaar geleden werd er bij het ouderlijk huis naar deze Ford gekeken als kandidaat na iets meer dan 15 jaar geleden een voor het laatst een Ford Sierra te hebben gehad begin jaren 90 model (helaas echt een ... bak maar wel achterwielaandrijving (tu) ), was die ook snel kandidaat af. Het was voor mijn gevoel en me ouders een model dat eigenlijk al oud was als je begrijpt wat ik bedoel... (en huiverig over de opgeblazen 1.0 motoren weet niet of dit hedendaags nog terecht is?) Nu vind ik de nieuwe persoonlijk een geslaagd model.

Nieuwe Ecosport ziet er een stuk beter uit dan de pre-facelift. Mijn pa is er nogal gecharmeerd van, maar ik denk dat een jong gebruikte C-Max toch de betere auto is.

Die Ecosport is inderdaad flink opgeknapt door z'n facelift (al zou ik alsnog voor een van de concurrenten gaan mocht ik gedwongen zo'n ding moeten aanschaffen) maar die twotone zou ik achterwege laten. Zeker bij de a-stijl is het duidelijk een afterthought.

Vind het helemaal niets die ecosport, verhouding klopt gewoon niet, teveel gedrongen.
De nieuwe Fiesta ST line vind ik juist een regelrechte topper! Eindelijk dat goedkope rommelige interieur/dashboard/knoppen aangepakt.
Collega van mij heeft direct eentje besteld, levering ergens in juni/juli dacht ik zo.

Mooi weer inderdaad om lekker open te rijden..... alhoewel... geen last van bevroren oren? :p

Barri zei:
Maar hoe was de Mondeo 1.0 Ecoboost nu bevallen? Ben daar wel benieuwd naar!

De Mondeo 1.0 is een prima rijdende en vooral heel comfortabele auto. De 1.0 voldoet voor normaal gebruik goed, helemaal als de auto eenmaal rolt. Wegrijden vanuit stilstand is het enige minpuntje, je merkt dat de turbo dan nog niet meewerkt en dan is 1000cc wel weinig voor zo'n flinke auto. De Mondeo is verder enorm stil, het motorgeluid is heel goed geïsoleerd. Verder heb ik qua rijden minder met de huidige Mondeo dan met de vorige. De Mondeo is nu voor mij persoonlijk teveel op comfort afgestemd en de kunststof luchtgeleidingsflapjes die voor de voorwielen zitten schapen bij elke drempel over de grond. Ook vind ik de huidige Mondeo snel onderstuurd als je even bot een vochtige rotonde door wil hoeken, daar had de vorige Mondeo helemaal geen last van.

Dat klinkt wel goed! Toch bijzonder hoor, zo'n klein motortje in zo'n groot ding.
Over het rijgedrag van de Mondeo hoor ik dezelfde geluiden als bij de Focus: ook daarbij vinden velen de vorige generaties net ietsjes leuker en fanatieker sturen.

Blijft een zalig ding, die Copen! (tu)

Ecosport lijkt er met deze laatste facelift (alweer) op vooruit te zijn gegaan, maar het blijft toch een smal en hoog ding... En zoals D.Elzinga hierboven al opmerkte, 'pakt' het two-tone trucje - hoe leuk de oranje/zwarte combo op je testexemplaar ook mag zijn - niet helemaal op de Ecosport.

Wat een lekker karretje blijft dit toch! Elke rit met een smile van oor tot oor. B)

3nVIOCZ.jpg

GbfDgaK.jpg

Vv4Q3br.jpg

jOs4J22.jpg

De lekkage in de kofferbak is trouwens definitief opgelost met het plaatsen van de nieuwe afdichting onder het 3e remlicht. Op dit moment zijn er helemaal geen technische aandachtspuntjes. Gewoon lekker blijven rijden en genieten dus. Alleen de motorkap wil ik nog een keertje laten spuiten vanwege een blaasje onder de lak op de hoek linksvoor. Dit is een kwaaltje van de Copen ondanks dat de motorkap val aluminium is.

Ik kwam zaterdag bij Autobedrijf Roode in Woerden nog een exacte kopie tegen. Zelfs kleurstelling en ook het stuur links!
Fijn dat ie nu weer waterdicht is!

ps: er staat nog ergens een PB op je te wachten :)

Barri zei:

[sub]pssst Barri: Als dat die vraag was over 18 inch velgen voor de Focus....... Volgens mij was Smarter op dinsdag altijd vrij.[/sub]
:}

Altai zei:
Barri zei:

[sub]pssst Barri: Als dat die vraag was over 18 inch velgen voor de Focus....... Volgens mij was Smarter op dinsdag altijd vrij.[/sub]
:}
:D
Nee hoor, niet eens voor de Focus. Maar er zijn meer Ford liefhebbers in de familie ;)
Smarter is lekker van het weer aan het genieten met de Copen, ik geef 'm groot gelijk! Wel jammer dat het (hier) niet zo zonnig is als gisteren.

2e Paasdag had ik grote plannen voor het wassen en daarna volledig waxen van de Copen. Helaas zat het weer wat tegen. Dus het bleef bij een goede sop beurt om alle wintergruis eraf te spoelen. Laatste keer was ergens in december, dus het was weer hoogste tijd. Gelukkig is de grijze metallic lak behoorlijk vergevingsgezind als het op vervuiling aankomt. Daarnaast laten de remmen slechts minimale remstof achter op de velgen, dus ook die klus viel reuze mee na een maand of 4. Naast de buitenkant ook het leer nu even goed onder handen genomen en weer gevoed. Dit was geen overbodige luxe gezien de droogtescheurtjes op de zijwangen van de bestuurdersstoel. De echte poetsbeurt moet dus nog even wachten, maar de dappere Dai staat er voor het oog weer fris bij zo.

7EkblYT.jpg

7ir5fKs.jpg

c9kwQhC.jpg

pIWWHNV.jpg

A.s. zaterdag zoals het er nu naar uitziet genieten van topweer tijdens de EMW voorjaarsrit.

Na een maand zonder desktop computer nu eindelijk alles weer op de rit. Mijn iMac was ruim 4 weken in reparatie en forummen op een iPad vind ik op meelezen na heel lastig. Hierdoor heb ik ook weinig gereageerd op interessante posts en topics van medeforummers moet ik bekennen.

Afgelopen weken heb ik in ieder geval weer ontzettend genoten van de Copen, blijft een lekker bakkie. 2 weken geleden heb ik hem APK laten keuren bij mij op de zaak. Onderhoud was niet nodig omdat ik de Copen pas 6 maanden (en 2.000km) geleden incl. beurt gekocht had bij een Bovag bedrijf. Onze keurmeester had de Copen zonder enig gebrek meteen goedgekeurd, maar de RDW wilde middels een steekproef graag de auto ook zelf nog even zien. Ook de steekproefcontroleur was vol lof over de Daihatsu. Terecht goedgekeurd dus. Voor € 9,99 weer een jaartje doorrijden dus. B)

De APK keuring was voor mij de eerste keer dat ik de bodem van de Copen goed heb kunnen zien. Ergens was ik hier een beetje bang voor omdat de Copens af fabriek nauwelijks roestbescherming hadden en ik zelf vorig jaar een andere Copen bekeken had die al flinke roest had aan de dorpels. Mijn Copen blijkt vanaf nieuw gelukkig volledig getectyleerd te zijn gezien de vele kunststof dopjes in de dorpels (zie foto). Ook ziet de bodem eruit alsof de auto haast nooit slecht weer gezien heeft, geen modder of troep en alles netjes:

d3ZDiBP.jpg

vgtzkVG.jpg

Vervolgens heb ik de Copen voor het eerst zelf helemaal in de was gezet zodat deze helemaal netjes en zomerklaar is:

TaZyKyi.jpg

spMJtW7.jpg

Dan de Veloster van vrouwlief: Deze doet het nog steeds prima en mijn vrouw is er reuzeblij mee. Ze is nog steeds verbaasd hoeveel complimenten ze op haar auto krijgt van wildvreemden die het model nog nooit gezien hebben. Omdat deze nu nog net binnen de (5 jaar) fabrieksgarantie van Hyundai valt, heb ik deze voor een onderhoudsbeurt + einde garantie check naar de Hyundai dealer gebracht. Grote beurt incl. bougies, navigatie kaart update, mobiliteits-service en vervangend vervoer kostte € 435,-, dus ook de Veloster kan er nu weer een jaartje tegenaan.

De afgelopen 2 dagen de Copen mee naar werk genomen om lekker te genieten van het mooie weer met de kap open. Zoals altijd weer lekker enthousiast de bochtjes door en de rotondes over als de sapjes eenmaal op temperatuur zijn. Heerlijk! Deze Duitse Youtube review geeft in mijn ogen perfect weer wat de Copen voor mij zo leuk maakt.

Vanuit de Duitse review: Met een Copen zijwaarts de bocht om, doe je dat ook weleens? :D

Enzo Ferrari zei:
Vanuit de Duitse review: Met een Copen zijwaarts de bocht om, doe je dat ook weleens? :D

Zijwaarts de bocht om, wie doet dat nou?... 8-) Wat ik daarin terugzie is het 'hoekige' rijgedrag wat ik tot zelf nu toe haast alleen ervaren heb op de kartbaan: Heel weinig onderstuur, een levendige kont en een heel ruim gebied om alles onder controle te houden. Het wordt haast nooit eng, en het is verbazingwekkend hoe je dit karretje op z'n donder kunt geven terwijl deze ondertussen snaarstrak blijft doen wat je wil met een klein kwispeltje in de staart af en toe als bonus. De enige voorwielaangedreven auto waarvan ik dit weggedrag zelf uit eigen ervaring herken was de demo Ford Puma 1.7 die ik in 1999 als jonge Ford verkoper onder mijn kont had. Deze had bij 12.000km zowel de voor- als achterbanden versleten...

In 2006 werd onze eerste dochter geboren. Dit was toen aanleiding om onze 2e auto, toen een 1992 Golf 1 cabrio te vervangen voor iets moderners met meer veiligheid en 4 portieren. Op dat moment werd net het einde van de smart forfour aangekondigd en hadden wij toen voor 11k rijklaar een splinternieuwe 5 deurs smart met fabrieks-audio, metallic lak en lichtmetalen velgen. De juiste kleurcombinatie was helaas niet meer op voorraad, maar de creativiteit van de smart dealer bood destijds de juiste oplossing:

Voorraadauto met zilveren veiligheidskooi werd ontdaan van de blauwe kunststof bodypanels:

8Q87gO5.jpg

Gewenste voorraadauto 2 met zwarte kooi werd voorzien van deze blauwe delen:

JbqHzMY.jpg

Zo stond er 2 weken later de gewenste nieuwe forfour bij ons op de stoep:

aXt7iHC.jpg

zMtHHwT.jpg

4 jaar lang heeft vrouwlief genoten van deze fijne smart. In 2010 was er een interessante regeling voor aanschaf van een nieuwe auto met sloopregeling van een pre 1995 auto. Een goede vriendin van ons had toen een gare 1995 Twingo waar ze vanaf wilde en ze had interesse in onze smart: Wij toen nieuwe Ford Fiesta gekocht met inruil van sloop Twingo voor premie en smart schappelijk doorverkocht aan onze vriendin. win-win.

Nu 8 jaar later kan ik 'onze' smart weer inruilen omdat vriendin weer wat nieuwers zoekt. Dilemma: Ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om 'ons 12 jaar oude smartje' nu met 141.000km voor weinig de handel in te drukken. Ook vrouwlief juigt het toe om hem er weer bij te kopen, ook al doen we er nu niets mee. Het lijkt me ook wel heel tof om mijn dochter deze smart te geven als ze haar rijbewijs haalt, dit is de auto uit haar geboortejaar die destijds voor haar is aangeschaft. Ik moet de smart dan wel de komende 6 jaar wegzetten ergens.

Tja, eigenlijk hadden we hier nog helemaal niet over nagedacht. Vind het voor het gevoel gewoon zonde om deze auto nu voor 1000-1250 de handel in te doen terwijl ik deze zelf nieuw gekocht heb. Wegenbelasting is ca 25 per maand en wa verzekering is ook niet veel natuurlijk. APK verloopt wel volgende maand.

Tja, hoe staat hij er nu bij?

Als hij nog heel netjes is is het een ander verhaal dan wanneer er heel veel aan moet gebeuren.
Keuzes...

Carkiller zei:
Tja, hoe staat hij er nu bij?

Als hij nog heel netjes is is het een ander verhaal dan wanneer er heel veel aan moet gebeuren.
Keuzes...

Inderdaad eerst maar eens kijken hoe goed de smart nog is. Hij is toch 12 jaar oud met ruim 140.000km en ik ben niet op zoek naar een project waar veel werk aan zit. We vinden het gewoon nog steeds en leuk karretje vandaar dat het idee spontaan opkwam om hem terug te kopen.

Niet doen. Drie auto's in bezit is een last. Je moet ze onderhouden, je betaalt wellicht stallingskosten (ik neem aan dat de auto niet op straat wordt geparkeerd). En zes jaar is een lange tijd. Wie zegt dat je dochter dan geïnteresseerd is in een auto en dan ook nog in deze auto, een auto van 18 jaar oud. Het zal alleen maar geld kosten om deze auto in bezit te hebben. De wegenbelasting is dus 300 euro per jaar, is 1.800 euro voor 6 jaar. Er gaat nog eens wat stuk aan de auto in die 6 jaar, kost ook weer geld. Nee, het is te ingewikkeld. Het kost teveel, geeft zorgen en het is niet nodig.

Ja, een auto erbij die je niet gebruikt is zonde. Wellicht dat je 'm ergens in de buurt kan laten gebruiken (weer verkopen aan vrienden), en anders maar echt afscheid nemen.
Wellicht weet ik er wel iemand voor overigens, heb een Smart Forfour al eens voorgesteld aan haar.

Leuk om te lezen dat je nog steeds zo geniet van de van de Copen (tu)
Mooie foto's ook!

Lastig...hechten aan een auto. ;) Maar 6 jaar duurt nog lang, kans is aanwezig dat de wereld gewoon nog op dezelfde manier ronddraait. Of dat het echt compleet anders is.

Ik hoop dat het grotendeels hetzelfde is, maar ja.....paar vragen zijn hierbij wel natuurlijk. Waarbij ik de autointeresse maar even laat varen want volgens mij heeft ze die wel van je overgenomen. ;)

Ik had persoonlijk graag gehad dat mijn grootvader zijn Laguna nog beschikbaar was geweest. Maar ook die had dan 3 jaar stilgestaan, veel kilometers al gereden, maar ja....mooie auto. Of ik romantiseer dat beeld iets meer dan eigenlijk goed is. Hoe dan ook, achteraf gezien had ik er niets mee gekund....dus was zonde geweest in zekere zin.

Ik ben opgevoed met de gedachte dat je de minimum dingen van je ouders krijgt....muziekles, onderwijs (tot op zekere hoogte), kleding, fiets, etc....dat soort dingen. Wil je meer? Dus luxe die perse nodig is, waarbij de auto voorbeeld 1 is evenals het rijbewijs, moet je dat zelf betalen.
Niet dat ik mezelf wil bemoeien met jullie opvoeding, maar bedenk wel dat als je nu dochter 1 een auto gaat geven dochter 2 die ook moet. En dan uiteraard ook iets van zelfde waarde anders trek je 1 van je dochters duidelijk voor.

Als je het zo verpakt dat beide dochters altijd de beschikking kunnen hebben over de Smart is het een ander verhaal, dan moeten ze zelf maar uitvechten dat de auto eerlijk word gebruikt en moeten evt. vakanties besproken worden etc...
Maar om daarvoor een auto nog 6 jaar te bewaren? Weet niet of dat zo slim is....stilstand is achteruitgang. En je kunt hem op de juiste manier wegzetten natuurlijk. Lege tank, geen vloeistoffen en over 6 jaar weer tot leven wekken. Maar ja......is die dat dan waard?

Lastige vraag wel. ;) Ik denk dat we de keuze wel te horen krijgen, in ieder geval succes met nadenken.

Bofkont SLK350 zei:
Leuk om te lezen dat je nog steeds zo geniet van de van de Copen (tu)
Mooie foto's ook!

Thanks, man! Copen blijft inderdaad een feestje elke kilometer die ik erin rij. Dat lukt jou ook prima zo te zien nu je je zit gebonden hebt in de SLK (tu) .

Wat betreft de smart: Ik heb deze vandaag ingeruild. Auto is netjes maar heeft flinke poetsbeurt nodig. APK verloopt volgende maand. De komende 6 jaar de auto rijdend houden is niet haalbaar. Als ik deze koop dan eerst technische voorinspectie om te zien of er nu veel aan mankeert, als het meevalt misschien kopen, goed poetsen, schorsen en netjes wegzetten in een kas of schuur, hoeft dus helemaal niet in de buurt als het maar weinig kost. Dan over 5 jaar zien hoe deze eruit komt en of de 'standschade' meevalt. Investering is laag op deze manier mits goedkope stalling mogelijk.

Duidelijk plan, hopelijk lukt het allemaal.

Maar je dochter is toch 12?
Mag ze over 5 jaar al autorijden onder begeleiding.
Moet ze wel snel slagen uiteraard...

Carkiller zei:
Duidelijk plan, hopelijk lukt het allemaal.

Maar je dochter is toch 12?
Mag ze over 5 jaar al autorijden onder begeleiding.
Moet ze wel snel slagen uiteraard...

Haha, weer een jaartje winst zo.... (tu) (en dan natuurlijk een half jaartje vooraf de smart uit de stalling halen om deze er netjes en goed bij te zetten...) Het grappige is dat ikzelf deze keer niet de aanjager ben van dit verhaal. Vrouwlief vindt de smart nog steeds geweldig en vond het achteraf destijds zeker niet een grote verbetering om in een nieuwe Fiesta te stappen. Het was toen financieel een slimme move, maar ze had zelf meer met haar smartje. Zo stond de forfour er vandaag bij 12 jaar oud met 141.000km:

FNLCp01.jpg

Ik vind het wel een leuk ontwerp, komt nog best modern over ook eigenlijk. Ik begrijp ook de emotionele waarde. Maar wat als je dochter op haar 18e op kamers gaat en geen (oude) auto in de buurt kwijt kan? Nog een paar jaar stallen? Misschien heeft ze dan wel liever/verplicht een leaseauto van de zaak?

Waarom niet gewoon kopen, goed poetsen en het nodige onderhoud en op zoek naar een liefhebber?

Als ik hem voor handelsprijs kon overnemen had ik het ook zeker gedaan. Is ook een erg leuke auto, nog steeds! Zeker met de emotionele waarde eraan gewoon doen. Leuk om ook weer langzaam aan weer helemaal perfect te maken. Tijd genoeg om de benodigde onderdelen te zoeken.

Ik kan je geen advies geven, maar je zou niet zeggen dat er een 12 jaar oude auto staat. Ik blijf zo'n ForFour een leuke auto vinden. (tu)

Vandaag de forfour binnengekregen op de zaak. Even een rondje mee gereden, voelt nog prima aan zonder bijzonderheden. Wel heet zonder airco, niet meer gewend... Geen zichtbare roest, banden in orde, alles droog in de motorruimte en vloeistoffen op peil. Wel toe aan een enorme poetsbeurt binnen en buiten. Als de APK er soepel op komt zonder gekke dingen dan kleine beurt en flink poetsen en voorlopig gewoon rijklaar houden. Hele map weer terug gekregen incl. originele koopovereenkomst van mij, brochure enz. Ik moet bekennen dat ik het gewoonweg nog steeds een briljant en tof karretje vind.

Vaste lasten wegenbelasting en verzekering is tientjes werk. Misschien nog via Snappcar verhuren dan voor paar dagen in de maand om kosten te dekken. Vrouwlief vind een eenvoudig karretje ook wel fijn om af en toe te pakken om de stad in te gaan ipv de Veloster.

Terug
Bovenaan