Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Blackadder the 5th zei:
Niets nieuws onder de zon ... ;)

Met dien verstande dat Deutsche Post er 10.000 per jaar van bouwt. Noodgedwongen doen ze dat zelf. Omdat de auto-industrie, VW voorop, er geen zin in had.
 
Nobody in Particular zei:
https://www.spijkstaal.nl/streetscooter

Eerlijk is eerlijk, ik vind dit wel een mooi voorbeeld van een doelgerichte toepassing van een elektrisch voertuig.

Geen airco (is toch zinloos bij koerierswerk binnen de bebouwde kom), relatief weinig bereik (komt ten goede aan het laadvermogen), en ergonomisch zo goed mogelijk ingericht voor het distributie/koerierswerk.

Mogelijke verbetering zou nog kunnen zijn een verhoogde uitvoering met een schuifdeur
(vergelijkbaar met de Kommer bus van Van Gend en Loos uit 1971).

Hij is net als in 1971 duurder in aanschaf dan de dieselvariant maar met een (verlengde) levensduur van 20 jaar
en lagere gebruikskosten (en hopelijk blijvend lagere houderschaps en/of kilometerheffing dan de brandstofvariant)
zou dit een toekomst kunnen hebben.
 
@Blackadder the 5th,

De Spijkstaal voertuigen zijn jaren lang het voertuig geweest voor de melkboer die aan huis zijn producten kwam slijten. Altijd stadswerk, altijd korte stukjes, weinig actieradius nodig en topsnelheid was niet belangrijk.

Leve de man van de SRV.
 
rke zei:
@Blackadder the 5th,

De Spijkstaal voertuigen zijn jaren lang het voertuig geweest voor de melkboer die aan huis zijn producten kwam slijten. Altijd stadswerk, altijd korte stukjes, weinig actieradius nodig en topsnelheid was niet belangrijk.

Leve de man van de SRV.

In dat opzicht is er inderdaad niets nieuws onder de zon.
De gemiddelde melkboer in de jaren 50 was zijn tijd al ver vooruit ... ;)

409d83b8-c36e-c98f-2cb5-6765d94d976f.jpg
 
Blackadder the 5th zei:
rke zei:
@Blackadder the 5th,

De Spijkstaal voertuigen zijn jaren lang het voertuig geweest voor de melkboer die aan huis zijn producten kwam slijten. Altijd stadswerk, altijd korte stukjes, weinig actieradius nodig en topsnelheid was niet belangrijk.

Leve de man van de SRV.

In dat opzicht is er inderdaad niets nieuws onder de zon.
De gemiddelde melkboer in de jaren 50 was zijn tijd al ver vooruit ... ;)

409d83b8-c36e-c98f-2cb5-6765d94d976f.jpg

De 'melkboer' gebruikt ook precies de sterke punten van de elektrische auto.
- Kan goed tegen kleine stukjes rijden.
- Moet niet te veel herrie maken
- Mag ter plaatse niet stinken.
- Weinig onderhoud nodig
- Kleine actieradius is geen bezwaar.
- Lage topsnelheid is geen bezwaar.

Als de melkboer even rekent blijkt de elektrische auto economisch aantrekkelijker dan de plofauto.
We hebben in Zwijndrecht tot 2011 ook een melkboer gehad die met paard en wagen rondreed.

Het verhaal
Filmpje
 
Lang geleden had ik een zomerbaantje bij Defensie waar ik met een Spijkstaal karretje in het rond mocht toeren om het terrein schoon te houden e.d.

Zou voor de gemeentewerken ook perfect zijn.
 
Ik had hier wel een reactie verwacht:

Nu.nl
Autoweek



autofabrikant-rijdt-1401-kilometer-lading-met-nieuw-soort-accu.jpg



Dat zijn bruikbare cijfers: 1400 km op een lading. Gemeten op de openbare weg, niet onder super-ideale omstandigheden in een laboratorium. Nu nog een afslankkuurtje en wat common sense om deze jumbojet om te toveren in een lichtgewicht eco-voertuig.
 
Sorry....

Wat ik jammer vind (maar wat voor de uitstraling beter is), is dat er direct met een laagvliegende jumbojet gekacheld moet worden. De wereld heeft het probleem dat we veel te veel energie verprutsen en dan gaat een bedrijf eco-technology promoten met een product wat energie per scheepslading verspilt.

Dat is in mijn ogen een misser. Zet dat accu-tje dan in een Twizy-lookalike en rij van Amsterdam naar Peking op een lading - ik wil mijzelf zelfs als vrijwilliger aanmelden (mits er een backup wegtakel-regeling is....). :D .

Wat ik enigszins uit het verhaal begrijp is dat er ook conventioneel 'getankt' kan worden. Ik ben daardoor wel heel nieuwsgierig naar de minpunten.
 
Infrastructuur is niet aanwezig.

Ik roep het al jaren, maar ik ga het nogmaals doen. Neem de olieindustrie nu even mee in een gesprek. Ja we komen niet van hun kartelvorming af, maar wat het ons wel bied is de mogelijkheden voor het goedkoop uit handen geven en de olieindustrie de infrastructuur laten maken.

Als je waterstof kunt tanken gaan mensen langzamerhand echt wel toe naar die energiedrager. Zelfde geld dus voor een nanoflowcell waarbij je extern opgeladen vloeistoffen in tanks stopt en langs een soort brandstofcel leid.
Je hebt ook hierbij een positief en een negatief geladen vloeistof. Immers is dat de essentie van een batterij. Plus en min.

AMT zei:
Hoge capaciteit, snel bijladen

De grap is dan dat de gebruikte vloeistoffen opnieuw opgeladen en gebruikt kunnen worden. En dit kan veel vaker dan het opladen van een Li-ion of ander soort batterij. Voordeel is ook dat uren aan de stekker liggen niet nodig is. Laat de tanks met geneutraliseerde vloeistof leeglopen, vul ze weer met geactiveerde vloeistof, en de flow cell batterij is geladen. Wel erg optimistisch meent La Vecchia: “net zo snel als benzine tanken”.

Zal wat tegenvallen, omdat zijn Quant auto’s een paar honderd liter vloeistof meenemen. Bij het tankstation moet je dus twee vloeistoffen aftappen voor hergebruik, en twee verse bijvullen. We spreken van 175 tot 250 liter per vloeistofsoort in de Quants.

Waarom zoveel liters? Daar komt de enorme actieradius vandaan. Bovendien kun je de stroomafgifte van de flow cell regelen met de hoeveel vloeistof die er doorheen loopt, en het geïnstalleerd aantal cellen. Daardoor kan de opstelling desgewenst erg veel vermogen leveren.

bron

Je kunt tankstations veel veiliger van een dikke stroomkabel voorzien dan elk huis maar een zwaardere stroomtoevoer te geven. Daarmee creëer je immers ook een magnetisch veld wat zeer schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Ruimt lekker op daar niet van, maar het is niet echt iets wat we willen.
 
Nico GTR zei:
Infrastructuur is niet aanwezig.

Ik roep het al jaren, maar ik ga het nogmaals doen. Neem de olieindustrie nu even mee in een gesprek. Ja we komen niet van hun kartelvorming af, maar wat het ons wel bied is de mogelijkheden voor het goedkoop uit handen geven en de olieindustrie de infrastructuur laten maken.

Als je waterstof kunt tanken gaan mensen langzamerhand echt wel toe naar die energiedrager. Zelfde geld dus voor een nanoflowcell waarbij je extern opgeladen vloeistoffen in tanks stopt en langs een soort brandstofcel leid.
Je hebt ook hierbij een positief en een negatief geladen vloeistof. Immers is dat de essentie van een batterij. Plus en min.

AMT zei:
Hoge capaciteit, snel bijladen

De grap is dan dat de gebruikte vloeistoffen opnieuw opgeladen en gebruikt kunnen worden. En dit kan veel vaker dan het opladen van een Li-ion of ander soort batterij. Voordeel is ook dat uren aan de stekker liggen niet nodig is. Laat de tanks met geneutraliseerde vloeistof leeglopen, vul ze weer met geactiveerde vloeistof, en de flow cell batterij is geladen. Wel erg optimistisch meent La Vecchia: “net zo snel als benzine tanken”.

Zal wat tegenvallen, omdat zijn Quant auto’s een paar honderd liter vloeistof meenemen. Bij het tankstation moet je dus twee vloeistoffen aftappen voor hergebruik, en twee verse bijvullen. We spreken van 175 tot 250 liter per vloeistofsoort in de Quants.

Waarom zoveel liters? Daar komt de enorme actieradius vandaan. Bovendien kun je de stroomafgifte van de flow cell regelen met de hoeveel vloeistof die er doorheen loopt, en het geïnstalleerd aantal cellen. Daardoor kan de opstelling desgewenst erg veel vermogen leveren.

bron

Je kunt tankstations veel veiliger van een dikke stroomkabel voorzien dan elk huis maar een zwaardere stroomtoevoer te geven. Daarmee creëer je immers ook een magnetisch veld wat zeer schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Ruimt lekker op daar niet van, maar het is niet echt iets wat we willen.

Had het wel gelezen, maar er verder nog niet in verdiept ... :confused:

Heb even verder gezocht, en heb dit linkje gevonden:Nanoflowcell.com: The redox principle

Quote hieruit:

Charging the nanoFlowcell® is not the same as for a regular flow battery through feeding it with energy, but through topping up the spent liquid electrolytes. In the nanoFlowcell® used in the QUANT models, the electrolyte tanks empty while driving and the spent electrolyte liquid is dispersed harmlessly into the atmosphere. Filling the tank of a QUANT model and the refuelling process itself is similar to that for a regular petrol or diesel vehicle.

Als ik het goed lees, zou je de verbruikte elektrolyten zonder problemen in het milieu kunnen lozen,
ik vraag me toch af wat voor restmaterialen in die verbruikte elektrolyten zitten.

Ook vraag ik me af wat er gebeurt als de 2 geladen elektrolyten ongecontroleerd bij elkaar komen ...

Dit vond ik nog op wikipedia: Nano Flowcell

Quote hieruit:
Controversy[edit]
The person claiming to have invented the fuel cell, Nunzio La Veccia, has been accused of fraud in connection with a revolutionary photovoltaic cell that was supposed to have an extremely much higher efficiency that competing cells. In a court case he explained that the prototypes had been destroyed from "security reasons" in 1999 or 2000. As of 2015, no competitor comes close to the claimed efficiency. Similar accusations were made in connection with a car that was supposed to run on photovoltaic cells with an efficiency that could not be explained by science. The car was never sold to customers.

Nunzio La Vecchia, who is also a musician and song writer, does not have any formal education in engineering or similar, and has bought a PhD titl
e.

Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik het nogal vaag allemaal ...
 
Het 'tanken' van zout water, de hoge energiedichtheid die 20 keer zo hoog is als een normale accu, geen 'slijtage' of geheugeneffect, 80% van de laadenergie wordt bij ontladen weer afgegeven...

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Het minpunt dat dit prototype zijn zoute water in het milieu loost kan je opvangen (letterlijk). De dikke stroomkabel naar het tankstation is veel efficiënter dan het gesjouw met tonnen benzine en diesel, maar de opmerking dat men om veiligheidsredenen is gestopt met het experiment geeft te denken.
Ik neem aan dat het hier om twee oplossingen gaat die heftig met elkaar kunnen reageren. In de brandstofcel zijn deze twee stoffen gescheiden door een (waarschijnlijk zeer dun) membraan en dat is geen ideale situatie.
Aan de andere kant: je moet voor de gein eens opzoeken hoe een vuurtje van een 40 liter LPG of benzine te keer kan gaan en dat vinden we een acceptabel risico. Veel mensen zetten iedere dag het achterwerk op zo'n enorme voorraad brandstof en gaan vervolgens met het mes tussen de tanden botsautootje spelen.
Het rendement zou met de genoemde 80% nog steeds een verbetering tegenover de plofmotor betekenen.


Maar,
ik zou nog steeds graag zien dat er ook eens gedacht wordt aan energieverspilling. Dit is dweilen met de kraan open, de kraan wordt maar een heel klein slagje dichter gezet. Ik merk dat CO2 nog steeds niet als vervuiling gezien wordt, terwijl de roestlaag op mijn inmiddels antieke schaatsen mij vertelt dat schaatsen op natuurijs in Nederland een sport uit de jeugd van opa is.
 
Om als eerste op het laatste te reageren. Ja vind ik ook! Maar voordat je mensen daartoe kunt bewegen zul je eerst iets nieuws in iets vertrouwds moeten zetten. Helaas!

Inderdaad een hele dikke kabel die je naar een tankstation legt is veel beter, hoog voltage voor weinig verlies, elektromagnetisch veld is minder nadrukkelijk aanwezig in grote bevolkingsgebieden.
Maar ja....alles met vloeistof is gevaarlijk. Dus gewoon blijven testen, ooit word het wel veilig genoeg.
 
Nico GTR zei:
Om als eerste op het laatste te reageren. Ja vind ik ook! Maar voordat je mensen daartoe kunt bewegen zul je eerst iets nieuws in iets vertrouwds moeten zetten. Helaas!
Mensen moeten gaan begrijpen dat dit een doodlopende weg is. Maar net als in een studentenhuis waar iedereen begrijpt dat eerst de kakkerlakken uit het servies wegjagen geen ideale situatie is, zal je werkelijke maatregelen moeten nemen voordat iedere student na het eten ook daadwerkelijk het servies afwast.

Inderdaad een hele dikke kabel die je naar een tankstation legt is veel beter, hoog voltage voor weinig verlies, elektromagnetisch veld is minder nadrukkelijk aanwezig in grote bevolkingsgebieden.
Maar ja....alles met vloeistof is gevaarlijk. Dus gewoon blijven testen, ooit word het wel veilig genoeg.

Veel mensen gebruiken middels brandstof in de auto een vergelijkbare energie als met elektriciteit in het woonhuis. Dat elektromagnetische veld van het nanoflow-pompstation komt er gewoon bij. Wat dat betreft zullen er echt wel kolen/gas/kern- centrales bijgebouwd moeten worden. Het heeft misschien ook een nadeel, nu kunnen mensen in principe zelf met zonnecellen of een windmolentje de accu-auto opladen en het is maar de vraag of dat met nanoflowcell techniek ook mogelijk is.
 
Dat veld kun je natuurlijk met een geaard net om de kabel simpel afvangen en weer omzetten in prik. Da's niet zo heel spannend, dat noemen we al jaren een kooi van Faraday.
 
barchettista zei:
Dat veld kun je natuurlijk met een geaard net om de kabel simpel afvangen en weer omzetten in prik. Da's niet zo heel spannend, dat noemen we al jaren een kooi van Faraday.

Daarom zit er om iedere hoogspanningskabel een stalen net.... toch?

De medische wetenschap is er nog niet van overtuigd dat laagfrequent magnetische velden gezondheidsproblemen geven. Het is gewoon toevallig dat mensen die in de buurt van hoogspanningsmasten wonen altijd ziek zijn.

Het is ondertussen bijna onmogelijk uit te testen wat de invloed is van deze velden op mensen. Ik ken niemand die zich meerdere jaren elektriciteit (in een erg ruime omgeving) wil ontzeggen.
 
Blackadder the 5th zei:

Veelbelovend.

Ik denk echter wel dat de auto binnen de regels van de wet heeft moeten blijven en daarom enkele vervelende eigenschappen heeft. Zoals je ziet wordt de auto alleen in de stad gereden.

De massa rijklaar is 448 kg, het is geen jumbojet met duizenden trappelende werkpaarden en ik gok dat de topsnelheid ergens in de buurt van 50 km/uur blijft. Bovendien lijkt het stuur wel carbonfiber en ik vermoed dat je nog veel meer van dit materiaal terug kan vinden. Dat spul is niet goedkoop.
Maar de auto geeft wel aan dat er veelbelovende mogelijkheden zijn als we enkele wettelijke verplichtingen (botsauto-eisen), praktische eisen (sleurhut) en esthetische wensen (dikke bolide, dikke sloffen en een brullende V8) laten varen.
En bedenk ook eens welke mogelijkheden zo'n ding geeft als je er bijvoorbeeld een klein benzineblokje (of 220-stekker) in zou hangen zodat je wel snelwegsnelheden kan halen. Het lage gewicht en mooie stroomlijn kan voor een prachtige verhouding tussen vermogen en topsnelheid zorgen, misschien is een 10 pk hulpaggregaat al voldoende voor 130 km/uur.

Maar vergeet daarbij ook de afname van de veiligheid niet. Geen ram-maar-raak mentaliteit meer.
 
rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Veelbelovend.

Ik denk echter wel dat de auto binnen de regels van de wet heeft moeten blijven en daarom enkele vervelende eigenschappen heeft. Zoals je ziet wordt de auto alleen in de stad gereden.

De massa rijklaar is 448 kg, het is geen jumbojet met duizenden trappelende werkpaarden en ik gok dat de topsnelheid ergens in de buurt van 50 km/uur blijft. Bovendien lijkt het stuur wel carbonfiber en ik vermoed dat je nog veel meer van dit materiaal terug kan vinden. Dat spul is niet goedkoop.
Maar de auto geeft wel aan dat er veelbelovende mogelijkheden zijn als we enkele wettelijke verplichtingen (botsauto-eisen), praktische eisen (sleurhut) en esthetische wensen (dikke bolide, dikke sloffen en een brullende V8) laten varen.
En bedenk ook eens welke mogelijkheden zo'n ding geeft als je er bijvoorbeeld een klein benzineblokje (of 220-stekker) in zou hangen zodat je wel snelwegsnelheden kan halen. Het lage gewicht en mooie stroomlijn kan voor een prachtige verhouding tussen vermogen en topsnelheid zorgen, misschien is een 10 pk hulpaggregaat al voldoende voor 130 km/uur.

Maar vergeet daarbij ook de afname van de veiligheid niet. Geen ram-maar-raak mentaliteit meer.

Het leunt in mij ogen meer tegen een (overdekte) elektrische fiets aan.

De benodigde oppervlakte aan zonnecellen geeft ook al aardig aan hoeveel bruikbaar vermogen je op kunt wekken.
Voor een "echte" elektrische auto heb je dus blijkbaar een heel woonblok aan zonnecellen nodig ...

Het vereist wel een grote mate van omdenken, zeker op het gebied van prestaties en passieve veiligheid.
 
Blackadder the 5th zei:
rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Veelbelovend.

Ik denk echter wel dat de auto binnen de regels van de wet heeft moeten blijven en daarom enkele vervelende eigenschappen heeft. Zoals je ziet wordt de auto alleen in de stad gereden.

De massa rijklaar is 448 kg, het is geen jumbojet met duizenden trappelende werkpaarden en ik gok dat de topsnelheid ergens in de buurt van 50 km/uur blijft. Bovendien lijkt het stuur wel carbonfiber en ik vermoed dat je nog veel meer van dit materiaal terug kan vinden. Dat spul is niet goedkoop.
Maar de auto geeft wel aan dat er veelbelovende mogelijkheden zijn als we enkele wettelijke verplichtingen (botsauto-eisen), praktische eisen (sleurhut) en esthetische wensen (dikke bolide, dikke sloffen en een brullende V8) laten varen.
En bedenk ook eens welke mogelijkheden zo'n ding geeft als je er bijvoorbeeld een klein benzineblokje (of 220-stekker) in zou hangen zodat je wel snelwegsnelheden kan halen. Het lage gewicht en mooie stroomlijn kan voor een prachtige verhouding tussen vermogen en topsnelheid zorgen, misschien is een 10 pk hulpaggregaat al voldoende voor 130 km/uur.

Maar vergeet daarbij ook de afname van de veiligheid niet. Geen ram-maar-raak mentaliteit meer.

Het leunt in mij ogen meer tegen een (overdekte) elektrische fiets aan.

De benodigde oppervlakte aan zonnecellen geeft ook al aardig aan hoeveel bruikbaar vermogen je op kunt wekken.
Voor een "echte" elektrische auto heb je dus blijkbaar een heel woonblok aan zonnecellen nodig ...

Het vereist wel een grote mate van omdenken, zeker op het gebied van prestaties en passieve veiligheid.

Moderne auto's zijn energieverkwisters eerste klas. Ik heb een 80 kW bolide, een 1 kW stofzuiger, een 2 kW wasmachine, een 2 kW straalkachel en (schrik niet) ik had een 6 kW elektrisch fornuis kunnen hebben.
Het kost nu eenmaal heel veel energie om het equivalent van 15 behoorlijk zware mannen met extreem hoge snelheid op gang te brengen...
 
Veel geschreeuw Nobody en nietszeggende linkjes, maar vooralsnog zie ik vooral ongebruikte oplaadpalen en zelden tot nooit een EV op de weg.
 
Carfanatic,

Klopt inderdaad, maar er is ook geen vraag naar, zodra het rendabel gaat worden een EV op de markt te zetten zal dat rap veranderen.
 
Het aanbod groeit ook, langzaam maar zeker.
In Scandinavië is een tesla een dagelijkse verschijning heb ik al een par keer vastgesteld.
Ook hier in Antwerpen is dat bijna het geval.
Daarnaast beginnen de Nissans Leaf en NV200 (spijtig genoeg ;) ), BMW i3 (niet veel beter) ook vrij gewoon in het dagelijkse verkeer. Zelfs een Twizy kruis ik wel eens, al is dat nog niet op regelmatige basis.

Met de Opel Bolt erbij kan dat alleen verder in de goeie richting evolueren.
 
Bofkont zei:
Carfanatic,

Klopt inderdaad, maar er is ook geen vraag naar, zodra het rendabel gaat worden een EV op de markt te zetten zal dat rap veranderen.

Ik denk dat de vraag naar EV's vooral afhangt van wat de overheid gaat doen de komende jaren: Klimaat paragraaf regeerakkoord is klaar

Quote hieruit:

Er komt een variabele wegenbelasting op basis van kilometers en uitstoot, milieudoelen worden in de wet vastgelegd en er wordt een netwerk van aaneengesloten natuur aangelegd. Verder gaan alle kolencentrales dicht, wordt de Groningse gaswinning minimaal en wordt er na 2025 geen fossiel aangedreven voertuig meer verkocht.

Dat betekent dus dat alle autofabrikanten over 8 jaar (is globaal 1 autogeneratie) overgeschakeld zouden moeten zijn op productie van EV's.

Hopelijk wordt er nu eindelijk serieus beleid op de lange termijn gevoerd,
in plaats van het knipperlichtbeleid van de afgelopen jaren:2016: Verkoop elektrische auto sterk gedaald.
 
Bofkont zei:
Veel geschreeuw Nobody en nietszeggende linkjes, maar vooralsnog zie ik vooral ongebruikte oplaadpalen en zelden tot nooit een EV op de weg.

Kom eens koffie drinken Rene :T

Zodra je hebt geparkeerd heb je al minimaal 10 modellen gezien. In de spits is het meer. ;)
 
Blackadder the 5th zei:
Bofkont zei:
Carfanatic,

Klopt inderdaad, maar er is ook geen vraag naar, zodra het rendabel gaat worden een EV op de markt te zetten zal dat rap veranderen.

Ik denk dat de vraag naar EV's vooral afhangt van wat de overheid gaat doen de komende jaren: Klimaat paragraaf regeerakkoord is klaar

Quote hieruit:

Er komt een variabele wegenbelasting op basis van kilometers en uitstoot, milieudoelen worden in de wet vastgelegd en er wordt een netwerk van aaneengesloten natuur aangelegd. Verder gaan alle kolencentrales dicht, wordt de Groningse gaswinning minimaal en wordt er na 2025 geen fossiel aangedreven voertuig meer verkocht.

Dat betekent dus dat alle autofabrikanten over 8 jaar (is globaal 1 autogeneratie) overgeschakeld zouden moeten zijn op productie van EV's.

Hopelijk wordt er nu eindelijk serieus beleid op de lange termijn gevoerd,
in plaats van het knipperlichtbeleid van de afgelopen jaren:2016: Verkoop elektrische auto sterk gedaald.

nos-artikel zei:
Dat de verkoop in Nederland daalt, wijt brancheorganisatie RAI Vereniging aan de fiscale voordelen die zijn afgebouwd. Sinds 1 januari geldt er voor de meeste modellen een hogere bijtelling. In 2015 verdubbelde het aantal stekkerauto's. Ook dat wordt verklaard door de premie waar vooral veel zakelijke rijders gebruik van hebben gemaakt.

Goh. Nederlanders kijken ook hoeveel de auto kost (in euro's) en laten zich sturen met belastingkortingen. Dat is er een mooi onderzoek van de afdeling 'open deuren intrappen'.

Ik vind juist daarom dat onze regering heel voorzichtig moet zijn met het sturen middels subsidies. Als de regering al wenst te sturen met subsidies MOET er heel grondig onderzocht wat er bereikt moet worden en in welke mate subsidies gebruikt moeten worden om dit doel te bereiken.
Ik vind dat onze overheid met regelmaat de plank misslaat zodra men met subsidies en belastingkortingen de brave burgers en bedrijven gaat proberen te sturen. Dan worden groene en economische argumenten middels 'onderzoeksresultaten' misbruikt om de brave burger een richting uit te sturen die misschien niet de meest optimale richting is. Af en toe hebben de subsidieregels zelfs sterk de schijn van eigenbelang.

Ik ben zelf een voorstander van sturing middels publieke opinie. Zodra men weet dat de luxe zakenbolide van de buurman eigenlijk een rijdende, levensverwoestende roetbraker is en daardoor een noodzakelijk kwaad is en geen statusobject, kiezen mensen vanzelf voor de milieuvriendelijke oplossing. Dat kan de trapfiets voor korte stukjes zijn en als het moet toch de roetbrakende rijdende werkplaats-bus.
En deze algemeen geldende mening moeten we sturen met wetenschappelijk correct uitgevoerde onderzoeken. Daar zit de taak van de overheid: Geef het publiek de juiste feiten en cijfers.
Het gedrag sturen met spiegeltjes, kralen en snoepjes zijn technieken van piraten en kinderlokkers.

Bedenk ook dat onze overheid minstens zo dom is als 'het publiek'....
Daarom; als de overheid al kan snappen dat elektrisch beter is dan oliestook, waarom zou je het publiek dan niet de correcte argumenten en cijfers geven?
 
rke zei:
En deze algemeen geldende mening moeten we sturen met wetenschappelijk correct uitgevoerde onderzoeken. Daar zit de taak van de overheid: Geef het publiek de juiste feiten en cijfers.

Bedenk ook dat onze overheid minstens zo dom is als 'het publiek'....
Daarom; als de overheid al kan snappen dat elektrisch beter is dan oliestook, waarom zou je het publiek dan niet de correcte argumenten en cijfers geven?

Misschien omdat je met de correcte cijfers en de daarbij behorende oplossingen de volgende verkiezingen gaat verliezen?
 
Blackadder the 5th zei:
rke zei:
En deze algemeen geldende mening moeten we sturen met wetenschappelijk correct uitgevoerde onderzoeken. Daar zit de taak van de overheid: Geef het publiek de juiste feiten en cijfers.

Bedenk ook dat onze overheid minstens zo dom is als 'het publiek'....
Daarom; als de overheid al kan snappen dat elektrisch beter is dan oliestook, waarom zou je het publiek dan niet de correcte argumenten en cijfers geven?

Misschien omdat je met de correcte cijfers en de daarbij behorende oplossingen de volgende verkiezingen gaat verliezen?
Helaas schuilt daarin een ernstig manco van ons systeem van besturen.

Dankzij de democratie wordt eventuele intelligentie verdrongen door het lawaai van de meest luidruchtige schreeuwers. Als de mensheid geluk heeft zijn dat de mensen die ook de mening van integere wetenschappers verkondigen.
De moderne vorm van democratie geeft mensen als D. Trump al het voordeel van de twijfel nog voordat de feiten bekend zijn. En daarmee kan democratie heel makkelijk verwateren tot dictatuur van de brutaalste. Wij, als kritische kiezers hebben de onmogelijke taak hiervoor te waken.

Dat is een extreem zware taak; leugens, geheimhouding, slechte onderzoeken en gebrek aan intelligentie vertroebelen de keuze van het publiek in zeer ernstige mate.
 
Blackadder the 5th zei:
Onderschat de de kracht van de lobby niet ...

Ik hoop dat de heren/dames volksvertegenwoordigers hiervan hebben geleerd en
nu wel weerstand kunnen bieden tegen bedrijven/instellingen die
het eigen belang als algemeen belang naar voren schuiven ...
Grappig, met een 300 pk sterke Tesla op het circuit !!!! gaan uitleggen dat we voor CO2 reductie moeten gaan. Alsof je een pedofiel hoort uitleggen hoe een kind een leven lang psychisch verminkt raakt van een sexavontuurtje. Met het verschil dat die pedofiel uit moet kijken voor kwaaie papa's.

Ik maak mezelf er niet meer druk om. Het is erg jammer voor mijn kinderen, ik kan ze alleen waarschuwen en adviseren om op tijd te verhuizen naar hogere plekjes waar je het langst goed kan wonen. Ik zou op basis van dit filmpje willen stellen, ongeveer waar het gros van koningshuis verblijft.
 
Nobody in Particular zei:
Blackadder the 5th zei:

Niet verduurzamen van de energievoorziening raakt de hele mensheid.

Wat wil je dan? Lekker doorgaan met de huidige race naar de bodem?

Jullie hebben beide gelijk. We verbruiken nu heel veel energie waarvan ongeveer 10% voor rekening van het vervoer is. Op andere vlakken (bijvoorbeeld de industrie) wordt al heel erg gekeken naar verminderen van de energiebehoefte en bovendien betreft het daar vaak heel specifieke vraagstukken die te complex zijn om in het algemeen te bespreken.

Zoals je van de regering mag verwachten, kiest de regering nu voor een beleid waarbij zo weinig mogelijk verandert en ook vooral de minder bedeelden de privileges moeten inleveren. Met andere woorden: als Jan met de Pet die auto nu eens laat staan, gaat meneer directeur met zijn elektrieke zakenbak scheuren.

Het is een methode. Niet de meest elegante methode maar het werkt wel een klein beetje in de goede richting. Ik heb er echter bezwaar tegen dat het vervoer op deze manier onbetaalbaar dreigt te worden. Bovendien, met alleen managers run je geen bedrijf, werkvolk is net zo onmisbaar als de witte boorden.

Ik denk dat een extreem vergaande versobering van het vervoer meerdere voordelen heeft. Als we zo ver gaan dat de elektrische fiets (eventueel overdekt) het meest gebruikte vervoersmiddel wordt pakken we de CO2 uitstoot van energieverkwisting, de noodzaak van het uitbreiden van het elektriciteitsnet, de westerse obesitas en het milieuprobleem van de fabricage van accu's aan. Bovendien is een elektrische fiets beter betaalbaar voor Jan met de Pet.
Win, win, win, winnerdewin....

Dan kunnen producten als de Tesla gebruikt worden voor het vervoer van invaliden en kunnen we gaan bedenken hoe we het beroepsvervoer milieuvriendelijker en veiliger gaan maken. Bijvoorbeeld al het beroepsvervoer (ook busjes en taxi's) van een tachograaf en snelheidsbegrenzer voorzien.


Maar ik besef echt wel dat dit luchtfietserij is. Er is geen enkele captain of industry die in zijn platte kever een begrenzer wil hebben die er in de eerste versnelling al knetterhard in knalt. Dus moeten we het maar met de minst slechte optie (loodzware tesla's en ander gepruts) doen en blijven zeuren om verbeteringen. Bijvoorbeeld normale HSB, BPM, bijtellings-tarieven en accijnzen in plaats van diefstal middels subsidies.
 
Terug
Bovenaan