Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Blackadder the 5th zei:
Onderschat de de kracht van de lobby niet ...

Ik hoop dat de heren/dames volksvertegenwoordigers hiervan hebben geleerd en
nu wel weerstand kunnen bieden tegen bedrijven/instellingen die
het eigen belang als algemeen belang naar voren schuiven ...
Ik denk niet dat we de schuld van falende regelgeving van de overheid neer moeten gaan leggen bij deze lobbyisten. Los van de binnenlandse lobby moesten er al internationale klimaatafspraken nagekomen worden. Helaas is er simpelweg gewoon niet goed (of eigenlijk gewoon niet) gereageerd op de opkomst van stekkerhybrides. De oude ANWB-meneer verwoord dat wat mij betreft het beste; de overheid lijkt alleen maar een knop aan en uit te kunnen zetten. De VVD schuift hier overigens wel een erg dom hertje naar voren, het is dat ze een leuk kopje heeft maar verder...

rke zei:
Grappig, met een 300 pk sterke Tesla op het circuit !!!! gaan uitleggen dat we voor CO2 reductie moeten gaan. Alsof je een pedofiel hoort uitleggen hoe een kind een leven lang psychisch verminkt raakt van een sexavontuurtje. Met het verschil dat die pedofiel uit moet kijken voor kwaaie papa's.
Wat een vergelijking. Moet ik hier nu nog op in gaan door te zeggen dat je een Tesla in theorie met groene stroom op kunt laden en dat niet iedere pedofiel daadwerkelijk overgaat tot illegale praktijken? :confused:

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik denk niet dat we de schuld van falende regelgeving van de overheid neer moeten gaan leggen bij deze lobbyisten. Los van de binnenlandse lobby moesten er al internationale klimaatafspraken nagekomen worden. Helaas is er simpelweg gewoon niet goed (of eigenlijk gewoon niet) gereageerd op de opkomst van stekkerhybrides. De oude ANWB-meneer verwoord dat wat mij betreft het beste; de overheid lijkt alleen maar een knop aan en uit te kunnen zetten. De VVD schuift hier overigens wel een erg dom hertje naar voren, het is dat ze een leuk kopje heeft maar verder...

Naar mijn idee is het probleem dat de overheid tegenwoordig weinig tot geen verstand meer heeft
van techniek en zich op sleeptouw laat nemen door een dergelijke lobby.
Om er later achter te komen dat het weinig heeft opgeleverd en wel veel (subsidie)geld heeft gekost.

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

Naar mijn idee is het probleem dat de overheid tegenwoordig weinig tot geen verstand meer heeft
Om er later achter te komen dat het weinig heeft opgeleverd en wel veel (subsidie)geld heeft gekost.

Ik vind dat wel iets te kort door de bocht. Sommige fabrikanten zijn slim omgesprongen met de regelgeving. Je kan niet van de overheid verwachten dat ze, tot in detail, verstand hebben van de betreffende techniek. Maar soms leveren maatregelen wel voldoende op. Soms gewoon ook niet. Ook een overheid is niet onfeilbaar.

zeebra zei:
Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik vind dat wel iets te kort door de bocht. Sommige fabrikanten zijn slim omgesprongen met de regelgeving. Je kan niet van de overheid verwachten dat ze, tot in detail, verstand hebben van de betreffende techniek. Maar soms leveren maatregelen wel voldoende op. Soms gewoon ook niet. Ook een overheid is niet onfeilbaar.

Een overheid die zonder kennis van zaken in samenwerking met de fabrikanten (die hun eigen belangen hebben)
regelgeving op laat stellen, is inderdaad niet onfeilbaar ... ;)

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

rke zei:
Grappig, met een 300 pk sterke Tesla op het circuit !!!! gaan uitleggen dat we voor CO2 reductie moeten gaan. Alsof je een pedofiel hoort uitleggen hoe een kind een leven lang psychisch verminkt raakt van een sexavontuurtje. Met het verschil dat die pedofiel uit moet kijken voor kwaaie papa's.
Wat een vergelijking. Moet ik hier nu nog op in gaan door te zeggen dat je een Tesla in theorie met groene stroom op kunt laden en dat niet iedere pedofiel daadwerkelijk overgaat tot illegale praktijken? :confused:
Er worden nu megawattjes opgewekt met kolen en kilowattjes met zonnecellen. En ja, je kan een Tesla opladen met zonnecellen maar je kan ook met 10 pk rijden in plaats van 300.
We gebruiken veel meer energie dan alleen voor auto's. Wat denk je dat bijvoorbeeld de hoogovens verstoken voor staal om die auto's en wasmachines te bouwen?

Men ziet Co2 niet als vervuiling terwijl Co2 straks voor heel veel ellende gaat zorgen. Elektrische auto's bestaan juist dankzij de vraag om minder Co2 uit te stoten.....

rke zei:
Er worden nu megawattjes opgewekt met kolen en kilowattjes met zonnecellen....

En dat zal voorlopig ook wel zo blijven en waarschijnlijk zelfs nog toe gaan nemen als de vraag naar energie zo fors blijft stijgen.
Maar goed, dankzij de bloeiende handel in groene centificaten kun je zelfs met een ouderwetse kolencentrale ook al milieuvriendelijk zijn... want in onze wereldeconomie is alles gewoon te koop, en als je maar genoeg betaald dan kun je als grote vervuiler op papier al prima groen bezig zijn.

Helaas levert dit soort afkoophandel onder de streep echter totaal geen milieuwinst op: de echte milieuwinst bereik je namelijk niet met compensatie maar met energiereductie.

Muddy Bandit zei:
rke zei:
Er worden nu megawattjes opgewekt met kolen en kilowattjes met zonnecellen....

En dat zal voorlopig ook wel zo blijven en waarschijnlijk zelfs nog toe gaan nemen als de vraag naar energie zo fors blijft stijgen.
Maar goed, dankzij de bloeiende handel in groene centificaten kun je zelfs met een ouderwetse kolencentrale ook al milieuvriendelijk zijn... want in onze wereldeconomie is alles gewoon te koop, en als je maar genoeg betaald dan kun je als grote vervuiler op papier al prima groen bezig zijn.

Helaas levert dit soort afkoophandel onder de streep echter totaal geen milieuwinst op: de echte milieuwinst bereik je namelijk niet met compensatie maar met energiereductie.
Hier een lijst van de elektriciteitscentrales in Nederland en welke energiebron zij gebruiken.

Nu zijn alle plofmotoren op de Nederlandse wegen bij elkaar ook een soort centrale. Olie erin, CO2 en energie aan de wielen eruit.
Door ons wagenpark van accu's te voorzien, gaan we al die kleine, rijdende olie/benzinecentrales omvormen naar een aantal vaste centrales. Dat kunnen inderdaad de zonnecellen op jouw dak zijn, maar het totale energieverbruik van Nederland moet zakken. En dat doe je niet door dezelfde hoeveelheid energie voor je auto ergens anders vandaan te peuteren. Al laat je de auto op houtgas rijden...

800px-Opel_Blitz_truck_with_wooden_cab_and_Imbert_wood_burning_gas_unit_at_Sinsheim.JPG

rke zei:
Dat kunnen inderdaad de zonnecellen op jouw dak zijn, maar het totale energieverbruik van Nederland moet zakken. En dat doe je niet door dezelfde hoeveelheid energie voor je auto ergens anders vandaan te peuteren. Al laat je de auto op houtgas rijden...

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Dat begrijpen wel meer mensen niet... Zeker niet in de discussie op de homepage.

Wat bedoel je hiermee?

Wat rke had gezegd. Op de homepage is Tesla helemaal hot met hun 2500 kg zware hok. En dat is de way forward. Laden is blijkbaar ook geen probleem meer? :confused: Dat duurt nu 10 minuten maximaal tot vol.

Nico GTR zei:
rke zei:
Dat kunnen inderdaad de zonnecellen op jouw dak zijn, maar het totale energieverbruik van Nederland moet zakken. En dat doe je niet door dezelfde hoeveelheid energie voor je auto ergens anders vandaan te peuteren. Al laat je de auto op houtgas rijden...

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Dat begrijpen wel meer mensen niet... Zeker niet in de discussie op de homepage.

Wat bedoel je hiermee?

Wat rke had gezegd. Op de homepage is Tesla helemaal hot met hun 2500 kg zware hok. En dat is de way forward. Laden is blijkbaar ook geen probleem meer? :confused: Dat duurt nu 10 minuten maximaal tot vol.

Tuurlijk. We kunnen straks allemaal om 18:00 onze Tesla met lege accu inpluggen,
zodat we om 18:15 weer in ludricous mode naar de volgende afspraak kunnen.
Die windmolens draaien dan wel een beetje sneller ... o_O

Roder zei:
Post je ook elk bedrijf dat duizenden nieuwe auto's met verbrandingsmotor aanschaft?

Natuurlijk niet. Is je nog niet opgevallen waar dit topic over gaat?

Bofkont zei:
https://www.encyclo.nl/begrip/quatsch

Vooral dit Jazzik :)

Da's wel héél duidelijk. Je link geeft een geheel lege, blanco pagina. Nietszeggend dus, dit "dit". Staat dat model voor al je commentaar
a036.gif
hier?

a048.gif

.​

Bofkont zei:
Dan wordt het hoog tijd voor een goed device Jazzik wat de pagina wel goed opent :T

Zijn device zal door alle "hahahahaha-wat-een-leuke-collectie-smileys-:eek::eek::eek::eek:" de geest gegeven hebben. Pagina laadt gewoon.

Nobody in Particular zei:
Roder zei:
Post je ook elk bedrijf dat duizenden nieuwe auto's met verbrandingsmotor aanschaft?

Een forum bestaat uit meer dan één topic...
Iets beschouwen van twee kanten is niet meer dan normaal. Spijtig dat jij enkel de 'propaganda' kant kiest(n)

Roder zei:
Roder zei:

Iets beschouwen van twee kanten is niet meer dan normaal. Spijtig dat jij enkel de 'propaganda' kant kiest(n)

....en dan zijn er altijd lieden die topics verwarren...
a048.gif

Dit topic is: Het grote algemene [size=large]elektrische[/size] auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Jazzik zei:
a048.gif

Dit topic is: Het grote algemene [size=large]elektrische[/size] auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Ja, nou, zo makkelijk en duidelijk is het allemaal niet, hè. In het topic staat ook "Elektrisch rijden neemt vlucht". Dat kan natuurlijk veel verschillende dingen betekenen, zeg nou zelf.

Jazzik zei:
a048.gif

Ja, nou, zo makkelijk en duidelijk is het allemaal niet, hè. In het topic staat ook "Elektrisch rijden neemt vlucht". Dat kan natuurlijk veel verschillende dingen betekenen, zeg nou zelf.

Ik zou zeggen,
b050.gif
zeg jij het maar...

Inderdaad.
Zo zag ik vanmiddag nog een elektrisch exemplaar op de N35 staan die blijkbaar al uitgevlogen was, die kreeg namelijk een lift van zo'n betrouwbare fossiele berger.:)

Wat zou er zo anders zijn aan een computer of telefoon dan aan een elektrische auto? De eerste mobiele telefoons waren toch echt nog een behoorlijk stuk duurder dan de gemiddelde modellen van nu (die tegelijkertijd meer kunnen dan de gemiddelde computer van een paar jaar terug).

Dakloos zei:
Wat zou er zo anders zijn aan een computer of telefoon dan aan een elektrische auto? De eerste mobiele telefoons waren toch echt nog een behoorlijk stuk duurder dan de gemiddelde modellen van nu (die tegelijkertijd meer kunnen dan de gemiddelde computer van een paar jaar terug).

Een mobiele telefoon is weinig meer dan een paar gram zand en een paar gram plastic en wat software. Als de machines eenmaal draaien en de software is geschreven, spugen de machines telefoons uit die nog geen cent aan grondstoffen kosten. Je betaalt voor een telefoon 99% ontwikkelkosten en 0.00001 % grondstoffen.

Een elektrische auto bevat een accu die opgebouwd wordt met zeldzame metalen, een carrosserie waarvoor veel ijzer nodig is en de nodige andere materialen. Dat ding zal een 50 ~ 50 verhouding kennen.

Dakloos zei:

Doorlooptijd (ontwikkeling/produktie) van een telefoon is heel kort. Wat RKE zegt, de materiaalkosten zijn laag t.o.v. de ontwikkel/reclame kosten.

Bovendien denk ik dat de gemiddelde gebruiker van een telefoon inclusief abonnement amper in de gaten heeft wat de telefoon werkelijk kost.
Een beetje vergelijkbaar met de huur-constructie van de accu bij een aantal elektrische auto's.
De EV zelf is relatief goedkoop, maar de accuhuur is vergelijkbaar met 1 keer per maand benzine tanken ...

Roder zei:
Roder zei:

Dan is het bericht ENKEL relevant indien een bedrijf zijn elektrische wagens door exemplaren vervangt die een andere aandrijvingsbron hebben, dàt is de 2e kant, niet jouw insteek.

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:

Doorlooptijd (ontwikkeling/produktie) van een telefoon is heel kort. Wat RKE zegt, de materiaalkosten zijn laag t.o.v. de ontwikkel/reclame kosten.

Bovendien denk ik dat de gemiddelde gebruiker van een telefoon inclusief abonnement amper in de gaten heeft wat de telefoon werkelijk kost.
Een beetje vergelijkbaar met de huur-constructie van de accu bij een aantal elektrische auto's.
De EV zelf is relatief goedkoop, maar de accuhuur is vergelijkbaar met 1 keer per maand benzine tanken ...

Aan de andere kant, het is zo 2020. We merken het wel hoeveel subsidie er bij gelegd moet worden om de accubak even duur te maken als de plofauto. Ik GOK dat zelfs de huidige subsidieregelingen nog niet voldoende zullen zijn, maar er zijn vast wel goeroe's die een wat helderder kristallen bol hebben.

rke zei:
Dakloos zei:

Een mobiele telefoon is weinig meer dan een paar gram zand en een paar gram plastic en wat software. Als de machines eenmaal draaien en de software is geschreven, spugen de machines telefoons uit die nog geen cent aan grondstoffen kosten. Je betaalt voor een telefoon 99% ontwikkelkosten en 0.00001 % grondstoffen.

Een elektrische auto bevat een accu die opgebouwd wordt met zeldzame metalen, een carrosserie waarvoor veel ijzer nodig is en de nodige andere materialen. Dat ding zal een 50 ~ 50 verhouding kennen.
Beetje overdreven natuurlijk, een telefoon bevat ook een accu en het beeldscherm kost is ook niet gratis heb ik me laten vertellen. Maar de verhouding tussen de grondstofprijs en de eindprijs zullen bij de elektrische auto inderdaad minder gunstig liggen, vanwege de hoge accuprijs. Wanneer de prijs daarvan blijft dalen (mijn glazen bol weet het antwoord nog niet) kunnen de prijzen zich binnen een paar erg gunstig ontwikkelen.

quote uit gelinkt artikel:
"Our typical sound is unique; it is that potato-potato-potato... and we know that because of our uniqueness with the V-twins we want to make something equally as unique with the electric [bike].
"And so we've actually created a unique sound through various technologies. We have studied our competitors and we understand what they are up to and we did not want a normal-sounding electric motorcycle. We wanted something that plays into that look and sound formula. It is something really cool. I often refer to it as sounding like a jet fighter."

Zoiets als Dit?

Dakloos zei:
...vanwege de hoge accuprijs. Wanneer de prijs daarvan blijft dalen (mijn glazen bol weet het antwoord nog niet) kunnen de prijzen zich binnen een paar erg gunstig ontwikkelen.

Ik wed dat de prijs per kWh nog minstens twintig jaar blijft dalen. En hard ook - vooral in het begin.

Ik moet alleen nog wat niet al te slimme sceptici vinden om voor heel veel geld die weddenschap met me aan te gaan, dan ben ik over twintig jaar steenrijk. (y)

Dakloos zei:
...vanwege de hoge accuprijs. Wanneer de prijs daarvan blijft dalen (mijn glazen bol weet het antwoord nog niet) kunnen de prijzen zich binnen een paar erg gunstig ontwikkelen.

Ik wed dat de prijs per kWh nog minstens twintig jaar blijft dalen. En hard ook - vooral in het begin.

Ik moet alleen nog wat niet al te slimme sceptici vinden om voor heel veel geld die weddenschap met me aan te gaan, dan ben ik over twintig jaar steenrijk. (y)

Tsja,
NEVER-UNDERESTIMATE-YOUR-OPPONENT.jpg

Terug
Bovenaan