Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Nee man pure vriendschap Boppie, alleen mijn beste best vriend heeft nogal een obsessie voor de EV, daardoor ziet hij niet alles even helder :T

Nico GTR zei:
Nobody in Particular zei:

Een elektrische motorfiets is een geniaal concept! Echt geweldig! En die Harley vind ik persoonlijk prachtig.

Bij mr. Leno, wat een prachtige fiets!

Mijn zusje vind het wel niks, maar ik houd van dit type motorfiets....nu nog maar geduldig wachten tot ik 24 ben.

Ik vind de Zero wel een mooie fiets. Handelbaar, betaalbaar en zuinig met energie.

Ronderecord Ring op naam van EV

Vier motoren, torque vectoring, 1360 PK en fokking 6333 Nm resulteren in 6 min 45.90 sec.

Maar ja, geen emotie, hè.

De eerste auto die de 100 km/h haalde in 1899 had, je raad het nooit, Elektrische aandrijving ...
jamais-contente.jpg

Snelste auto/snelste rondetijd is mooi, nu nog de 24 uur van Le Mans winnen ...

Blackadder the 5th zei:
Snelste auto/snelste rondetijd is mooi, nu nog de 24 uur van Le Mans winnen ...

Lollig detail in dat verband is dan weer dat die eerste EV die 100 km/h haalde La Jamais Contente - De Nooit Tevreden heette...

Vier motoren, torque vectoring, 1360 PK en fokking 6333 Nm resulteren in 6 min 45.90 sec.

De kwartmijl op de dragstrip staat ook al een tijdje op naam van een stroomvreter. (402 meter vanuit stilstand in 6,94 sec., eindsnelheid 324 km/h)
Het is allemaal leuk voor de cijfertjes, maar wat heb je er verder aan?

Het zal me benieuwen wanneer de elektrische tractor pulling zijn intrede gaat doen, kunnen we eens zien of een giga elektrisch vermogen ook in staat is om de combinatie van snelheid en trekkracht te kunnen leveren.
Ik heb al vernomen dat men daar inmiddels ook mee bezig is.

Muddy Bandit zei:

Wat we eraan hebben is dat het de premisse van dit topic steeds maar weer bevestigt: "Elektrisch rijden neemt vlucht". De fossielauto, die meer dan een eeuw intensieve ontwikkeling heeft gekend, heeft geen schijn van kans meer ten opzichte van de EV. En dan te bedenken dat de ontwikkeling van de accutechniek nog steeds in de kinderschoenen staat.

Het voorbeeld van de Nio toont aan dat je met een relatief simpele vectorbesturing een grote sprong in wegligging kunt maken. Een plofauto kan dat alleen evenaren met heel erg ingewikkelde en dure technieken. Er is geen beginnen aan, volgens mij hebben autofabrikanten geen andere keus dan hun plofauto-ontwikkelinvesteringen binnen een decennium af te schrijven.

Muddy Bandit zei:
Het zal me benieuwen wanneer de elektrische tractor pulling zijn intrede gaat doen, kunnen we eens zien of een giga elektrisch vermogen ook in staat is om de combinatie van snelheid en trekkracht te kunnen leveren.

Had ik nog niet aan gedacht en het verbaast me enerzijds dat het nog niet zo ver is. Immers: een combinatie van gi-gan-tisch veel koppel en relatief hoog gewicht is precies wat je nodig hebt om een bonk massa van z'n plaats te (blijven) rukken. Snelheid doet er nauwelijks toe.

Anderzijds: het is een spectator sport met een zeer specifiek publiek. Als ik zo de gemiddelde trekkertrek-liefhebber zie twijfel ik sterk of ze geïnteresseerd zijn in een winnaar die niet enorm veel misbaar maakt en geen belachelijke roetwolken uitbraakt. Het kon meteen wel es het einde van de hobby/industrie zijn: zoemmmm... full pull! - zoemmmm... full pull! Vinden ze niks an.

rke zei:
Nico GTR zei:

Een elektrische motorfiets is een geniaal concept! Echt geweldig! En die Harley vind ik persoonlijk prachtig.

Bij mr. Leno, wat een prachtige fiets!

Mijn zusje vind het wel niks, maar ik houd van dit type motorfiets....nu nog maar geduldig wachten tot ik 24 ben.

Ik vind de Zero wel een mooie fiets. Handelbaar, betaalbaar en zuinig met energie.

Mja, iets te braaf uiterlijk naar mijn smaak al is de Zero-C concept wel al iets waar ik wel warm van word.

Anderzijds: het is een spectator sport met een zeer specifiek publiek. Als ik zo de gemiddelde trekkertrek-liefhebber zie twijfel ik sterk of ze geïnteresseerd zijn in een winnaar die niet enorm veel misbaar maakt en geen belachelijke roetwolken uitbraakt. Het kon meteen wel es het einde van de hobby/industrie zijn: zoemmmm... full pull! - zoemmmm... full pull! Vinden ze niks an.

Valt wel mee met de roetwolken, zie je vooral in de standaard (overwegend tractoren dieselmotoren) klasse.

In de vrije klasse gaat men helemaal los wat de motoren betreft, tot aan schroefturbines voor helicopters aan toe:
Het is wachten tot iemand het EV-gedeelte van een Tesla met aangepaste eindaandrijving in een frame bouwt.

Ben wel benieuwd of het team met een (extra zwaar) accupakket gaat werken of met een 50m lange elektrokabel met stroomaggregaat ... ;)

Gelukkig zeg je het zelf al, echt oersaai.
Enkel snelheid alleen is niet het doel, kun je net zo goed in de TGV stappen.

Dit wil de echte liefhebber!
https://www.youtube.com/watch?v=mrqDATilXJ0
https://www.youtube.com/watch?v=go6kxyKSDZ0
Hier kan geen enkele electro meuk tegenop.

Bofkont, hoogspanning...moet ik het nu echt uit gaan leggen? Ik vond het zo`n goede woordgrap maar het wordt totaal niet opgepikt:T.

On topic, dat geluid snap ik wel. Schitterend. Google eens voor de grap Starfighter en J79. Een jet met een prachtig geluid.

Dat het elektrische er komt snap ik wel, we stoken nu in rap tempo de voorraden op, het is leuk als er iets ontwikkeld wordt waar de generatie`s na ons ook plezier van kunnen hebben. We zijn in meerdere opzichten te afhankelijk van energie vanuit het buitenland.

Ja hoor, Bofkont, je hebt gelijk. De definitie van 'echte autoliefhebber' die jij steeds maar weer schetst is de enig juiste. 'Echte' autoliefhebberij is nou eenmaal een grote monocultuur, dus alle 'echte autoliefhebbers' willen maar één ding: EMOTIE!

Het is onvoorstelbaar dat iemand ook nog om andere redenen autoliefhebber kan zijn. Daar kan geen enkele 'echte autoliefhebber' met z'n verstand bij en daarom kan zo iemand nooit een 'echte autoliefhebber' zijn. Dan behoort-ie niet tot de stam en dient zo'n figuur bij elke gelegenheid aangevallen te worden, verstoten, verketterd, geridiculiseerd. Zelfs in topics als deze, waar 'echte autoliefhebbers' eigenlijk totaal niet in geïnteresseerd zouden moeten zijn. Zo doen 'echte autoliefhebbers' dat nou eenmaal. Afwijkende meningen zijn niet welkom, zo simpel is dat. En terecht natuurlijk. Daar is een forum helemaal niet voor bedoeld.

'Echte autoliefhebbers' moeten nou eenmaal niks hebben van vrumd volk dat niet precies zo over auto's denkt als zij. Hier zijn 'echte autoliefhebbers' onder elkaar en wordt zo veel mogelijk gevaarloos en bij voorkeur over oppervlakkige uiterlijkheden ge-OH'd. Zoals het hoort. Daar horen geen uitgesproken en afwijkende meningen over auto's tussen, zelfs al zijn ze van iemand die er een grote schuur vol van heeft, omdat-ie nou eenmaal erg in auto's is geïnteresseerd.

Ik weet het wel. Ik vergeet alleen steeds dat op de nieuwspagina's en in het forum van autoweek.nl uitsluitend één smalle definitie van 'echte autoliefhebbers' geldt, dat iedereen het daarover eens is en dat ik daar met mijn ernstig bedreigende EV-afwijking (naast mijn grote liefde voor oude auto's) never nooit niet tussen kan passen.

Ik erken dat ik een enorme domoor ben die hier niets te maken heeft en hef onmiddellijk m'n account op. Het ga u allen goed.

Bofkont zei:

Gelukkig zeg je het zelf al, echt oersaai.
Enkel snelheid alleen is niet het doel, kun je net zo goed in de TGV stappen.

Dit wil de echte liefhebber!
https://www.youtube.com/watch?v=mrqDATilXJ0
https://www.youtube.com/watch?v=go6kxyKSDZ0
Hier kan geen enkele electro meuk tegenop.

Bofkont.....ben jij ff gek.

Dit is wat de liefhebber wil. ;) :D

Boppie :D

Mijn beste Nobody,

Praat dan eens wat meer over die oude auto van je, denk dat we er daar elkaar heel erg goed kunnen vinden.
Die onophoudelijke EV manie van je is inmiddels wel bekend.
Een enorme domoor ben je allerminst volgens mij.

Nico,

Ja die past mij ook zeer goed.

Jay,

Ik heb vorig jaar een tesla model S mogen ervaren op een auto evenement.
Snel is het zeker, indrukwekkend op dat vlak ook, maar voor de rest zo klinisch zo saai, het gaat ook allemaal zo makkelijk.
Er zit serieus geen enkele beleving bij.

Muddy Bandit zei:

Wat we eraan hebben is dat het de premisse van dit topic steeds maar weer bevestigt: "Elektrisch rijden neemt vlucht". De fossielauto, die meer dan een eeuw intensieve ontwikkeling heeft gekend, heeft geen schijn van kans meer ten opzichte van de EV. En dan te bedenken dat de ontwikkeling van de accutechniek nog steeds in de kinderschoenen staat. [/ouote]

De plofmotor op zich heeft niet zoveel intensieve ontwikkeling gekend, de ontwikkeling is grotendeels opgegaan aan prullaria die rondom de plofmotor is gemonteerd.
Vergeet daarbij ook niet dat minimaal de helft van al die intensieve ontwikkelingen slechts 1 doel heeft gediend: namelijk het verspillen van vrachten energie door een totaal overbodig extra vermogen toe te voegen en ditzelfde vermogen met allerlei andere intensieve ontwikkelingen weer zover in toom te brengen dat de gemiddelde consument er ook nog weer een beetje veilig en verantwoord mee om kan gaan.

Mijn Talbot Horizon 1.1 LS uit 1981 levert max. 55 pk en een koppel van max. 88 Nm, verbruikt ongeveer 1 liter op 15 km en kan hiermee nog steeds prima mee komen in het huidige verkeer... dus een hoop van al die "intensieve" ontwikkelingen in de afgelopen 36 jaren hebben niet bepaald bijgedragen in een verantwoorder energiegebruik maar eerder een forse bijdrage geleverd in de prestigedrang en de pk-wedloop. (en dus de brandstofverspilling)
Met de EV zie ik het nu al exact dezelfde kant op gaan: daar is het ook al één grote pk-wedloop geworden en het hiervoor noodzakelijke (dus verspillende) energieverbruik doet daarbij al totaal niet ter zake.

Muddy Bandit zei:

Had ik nog niet aan gedacht en het verbaast me enerzijds dat het nog niet zo ver is. Immers: een combinatie van gi-gan-tisch veel koppel en relatief hoog gewicht is precies wat je nodig hebt om een bonk massa van z'n plaats te (blijven) rukken. Snelheid doet er nauwelijks toe.

Snelheid doet er zeker wel toe, al eens goed gekeken op welk tempo de aangedreven wielen rond gaan om de tractie en voertuigsnelheid optimaal te combineren en dat een full-pull ook nog zo snel mogelijk gehaald kan worden?
Tractor pulling is feitelijk gewoon een dragrace met als extra hindernis een brok toenemend gewicht op sleep.

Dragrace is idem, en het publiek is ook idem... daar zit een categorie publiek die alleen geniet van de prestaties van hun favoriet, daar zit ook een categorie publiek die gaat voor de totale show en beleving.
En dat zie je in elke tak van gemotoriseerde sport, dus ook in de TT en F1: de één gaat voor het spel en de ander voor het sfeertje.

Maar wat je aangeeft is inderdaad wel een stevig minpunt van al die zoemmmm-mobielen: ze kunnen absoluut niet een vergelijkbare beleving geven zoals de broemmmm-mobielen het kunnen... zal het dan toch die beleving zijn die de afzet van de gewone EV's nog ruimschoots ondergeschikt houdt aan de fossiele vervoersmiddelen?

Bofkont zei:
Snel is het zeker, indrukwekkend op dat vlak ook, maar voor de rest zo klinisch zo saai, het gaat ook allemaal zo makkelijk.

Inderdaad ook mijn ervaring na een Tesla retourtje Hengelo-Apeldoorn, een simpele 2CV bied mij meer beleving en vooral minder afleiding van het verkeer.

Muddy Bandit zei:
Bofkont zei:

Inderdaad ook mijn ervaring na een Tesla retourtje Hengelo-Apeldoorn, een simpele 2CV bied mij meer beleving en vooral minder afleiding van het verkeer.

Dat klinische, zonder snelheidsbeleving, is een kenmerk van moderne auto's. Wat dat betreft kan je beter een jaren 60 plofauto rijden, de snelheidsmeter is dan een accessoire die je best kan missen.
Het is imho het gevolg van het gevoel van gevaar en de beleving van de snelheid.
Een Talbot, kever of 2CV voelt aan als een bierblikje zo stevig, het maakt veel herrie en de rij-eigenschappen van zo'n bolide waren niet zo gepolijst als het moderne spul.

Ik zie deze fijnslijperij van rij-eigenschappen daarom niet noodzakelijk als een voordeel. Als je met 200 km/uur in een moderne sportwagen rijdt geeft dat een vergelijkbare sensatie als met een BL-mini met 100 km/uur tussen vrachtwagens rijden.

Daarnaast geeft het gevoel van veiligheid ook een gevoel dat het allemaal niet zo snel gaat. Dus vinden we 90 km/uur tegenwoordig ontoelaatbaar traag en vinden we auto's met slechts een paar ncap-sterren hopeloos verouderd.
Wat we tussendoor vergeten is dat snelheid en veiligheid juist de factoren zijn die energie VRETEN.

De ontwikkeling van auto's met een accu krijgt een stevige duw in de rug van onze regeringen. Een zichtbaar effect daarvan zie je in de ontwikkeling van de Tesla, de overige fabrikanten zijn haastig aan een inhaalslag begonnen waarbij Toyota en Honda het voordeel hadden dat men al ervaring had met hybride aandrijving. De normale autofabrieken hebben zich gewoon laten verrassen door de Tesla/regeringen combinatie.

Ik ben echter nog steeds niet er van overtuigd dat de huidige vorm van elektrische/plof auto's de optimale vorm is. Maar de laatste plofauto's zullen over tien jaar of zo van de band rollen, de laatste niet-zelfrijdende auto's misschien nog later. Dat houdt in dat we zeker nog dertig jaar met een vervelend zware eierdoos op weg moeten, als naakte vechter tussen de ridders in full-harnas voel je je niet op je gemak.

Ik zou liever zien dat we de wetgeving en infrastructuur aanpassen aan die energiezuinige naakte durfals en de energievretende harnassen alleen gebruiken als een harnas nodig is.
Voor die 40 ton AH spullen en de rijdende werkplaats van de bouwvakkers maar niet als mobiel kantoor.

Dat zet zoden aan de dijk.

rke zei:
Ik ben echter nog steeds niet er van overtuigd dat de huidige vorm van elektrische/plof auto's de optimale vorm is. Maar de laatste plofauto's zullen over tien jaar of zo van de band rollen, de laatste niet-zelfrijdende auto's misschien nog later. Dat houdt in dat we zeker nog dertig jaar met een vervelend zware eierdoos op weg moeten, als naakte vechter tussen de ridders in full-harnas voel je je niet op je gemak.

Ik zou liever zien dat we de wetgeving en infrastructuur aanpassen aan die energiezuinige naakte durfals en de energievretende harnassen alleen gebruiken als een harnas nodig is.
Voor die 40 ton AH spullen en de rijdende werkplaats van de bouwvakkers maar niet als mobiel kantoor.

Dat zet zoden aan de dijk.

Zeker, zeker!

Enige punt is dat er binnen de automotive een paar indianenverhalen heersen aangaande big Oil. Er is namelijk iets wat ik mij altijd afvraag. Want er zijn meerdere manieren om binnen de huidige maatschappij aan Benzine te komen. Waterstof laten reageren met het atoom Koolstof (C) om weer benzine te krijgen....of olie oppompen dat kraken, etc.. We zijn er allemaal over uit....het proces zelf is niet het meest ideale.

Echter zijn en is er in de jaren 80 en 90 veel geëxperimenteerd binnenshuis, en door kleine onderzoeksinstanties met motoren "zonder" koeling, waarin het proces op een dergelijke manier is aangepast dat het qua warmte perfect aansluit.

Hetzelfde geld voor andere initiatieven en concepten die allemaal als patent zijn gekocht door Shell of andere soortgenoten. Immers was er toen nog maar amper sprake van de term hybride. In Japan hadden ze er al wel mee geëxperimenteerd maar dat sloeg toen niet aan.
Maar ik heb dat ooit eens gehoord van mijn docent en een paar andere mensen werkzaam bij Bosch of Benteler echter kan ik het bestaan daarvan niet bewijzen en neem ik het zelf ook wel met een klein korreltje zout.

Daarnaast moet er een reden zijn dat big Oil nog niet is begonnen met het op grotere schaal neerzetten van waterstofstations en meer. We weten echt wel dat Toyota, Honda, Mazda en meerdere kleine merkjes daar ook mee bezig zijn. Dat er bruikbare initiatieven zijn en dat de enige reden dat het niet aanslaat het gebrek aan infrastructuur is. Als dat nu nog niet duidelijk is.....

Gaat Shell die zelf meent dat ze nog tot 2050 fossiele brandstoffen verkopen het bestaan van deze ideeën ooit wereldkundig maken?

En wat gaat Mazda doen met het idee om een motor te maken die op 80% van de gebruiksbehoefte op een super arm mengsel draait. Te weten lambda 0.5, iets dat extreem lastig te ontsteken is.
Wat gaat daarvan terecht komen? Grappige trouwens is dat het proces heel erg lijkt op een diesel, een van de redenen dat ik nooit snap dat iedereen over de "vervuiling" van diesel praat terwijl het proces zelf veel beter is dan het benzineproces waar een hedendaagse otto-motor gebruik van maakt.
Dat zal de volgende stap zijn, en wellicht voor de verbrandingsmotor de laatste tenzij we inderdaad toe gaan naar een infrastructuur die op waterstof draait dan acht ik de kans extreem groot dat we een splitsing krijgen, verbrandingsmotor op waterstof, feulcell en EV.

@Nico GTR,

Fabrikanten leveren producten om er van te leven. Het doel is winst maken, niet de wereld verbeteren.

Er zijn heel veel alternatieve verbrandingsmotoren. De meest bekende zijn de wankel, de tweetakt, de turbine en de pulse jet (V1 WO2). Maar dit is slechts het hele kleine topje van de enorme ijsberg. De tweetakt diesel heeft in de scheepvaart haar sporen verdiend, de dubbelzuiger diesel heeft samen met de turbinemotor in de luchtvaart haar sporen verdiend, de stoommachine heeft op de rails haar sporen verdiend en de de stoomturbine verslaat nog steeds met glans en glorie al haar concurrenten in de elektriciteitscentrales.

Maar autofabrikanten hebben inmiddels met schade en schande ontdekt dat wat de boer niet kent, dat vreet de boer niet. DUs, fabrikanten moeten bouwen wat haar klanten al kennen, anders kunnen zij hun poorten wel sluiten.
Maar de klant is ook gevoelig voor de kosten. En dat is de drijvende kracht achter de accu-auto's, de boer is erg gevoelig voor de inhoud van het uienleder. Maak de accu-auto goedkoop voor zakelijke rijders en je kan de accu-auto's niet meer aanslepen zo goed worden ze verkocht. Kijk maar naar het succes van de 'crisisdiesel' en hybrides, 14% en BPM-vrij waren jarenlang toverwoorden.

Juist daarom en omdat de regeringen beloofd hebben de CO2-uitstoot te verminderen, zou ik van de regeringen verwachten dat zij nu juist degene zouden zijn die energiezuinig gaan promoten. Maar nee, loodzware, ouderwets logge, omgebouwde auto's worden aangeprezen middels subsidies en belastingkorting als het alternatief voor de auto met verbrandingsmotor.

Ja duh, regen... drup....
Mag je het een halve maatregel noemen of haalt de maatregel de helft nog niet?

Vooral deze nobody "Ich rate zu ein bisschen mehr Realismus"
Eindelijk een beetje realiteitszin in die ev waanzin.

https://www.groen7.nl/co2-doelstellingen-van-de-zeevaart-zijn-een-lachertje/

De realiteit, de ware vervuilers.

Bofkont zei:
... die ev waanzin.

Niet alles dat buiten jouw persoonlijke referentiekader valt is 'waanzin'.

Ik laat jou je voorkeuren, jij mij de mijne. OK?

Zeker ieder zijn voorkeuren, daar zul je mij nooit over horen (y)
Laten we het woordje waanzin dan maar veranderen in hype.

Als je doorklikt kom je op een elektrisch bootje waar ze ook autonoom mee willen varen.

Ik weet niet hoor maar op een gegeven moment knalt de economie gewoon in elkaar. Wanneer gaan we luisteren naar Bill en moeten Robots belasting gaan betalen?
Op een gegeven moment komen ze wel in opstand en willen ze ook vrije dagen, en vakantie, en opslag, etc. :p Dan zijn we weer terug bij af. ;)

Tsja....een Li-ion accu slijt natuurlijk wel, en dat beperken is Tesla heel goed in, sommige mensen hebben maar rond de 8 of zelfs 5% degradatie over 150.000 mijlen! dus ongeveer 240.000 km.
En dat is natuurlijk heel knap en uitermate netjes, maar daar horen dit soort dingen helaas bij. Zie het als slijtage.....sjoemelen? Nee want ze vertellen het wel, maar hierin zie je ook weer de houding van de consument....maar dat wil ik niet.
Nou ja meneer dan komt u minder ver op een accu na verloop van tijd, kiezen of delen. Reikwijdte zo lang mogelijk houden met langere oplaadtijden of dezelfde oplaadtijden en een kortere reikwijdte door accudegradatie.

Bofkont zei:

Ja, schepen gooien de CO2 met scheepsladingen tegelijk de lucht in. En dan gaat het vaak ook nog over ruwe olie waar het motortje op loopt, de bonken kool vliegen je bij wijze van spreken om de oren. Maar welk land ga je aanspreken op de uitstoot van de vloot?

En dat terwijl de scheepvaart traditioneel de meest milieuvriendelijke manier van transport is. Zou een computertje zo'n schip kunnen besturen?

theeklipper-4.jpg

Jawel hoor, alles is mogelijk. ;) Wellicht kan die de standen van de giek en gaffel nog berekenen aan de hand van het weerbeeld ter plaatse.

306465

Mijn favoriet.... :D de Admiral Wave 38M

Nico GTR zei:
Jawel hoor, alles is mogelijk. ;) Wellicht kan die de standen van de giek en gaffel nog berekenen aan de hand van het weerbeeld ter plaatse.

306465

Mijn favoriet.... :D de Admiral Wave 38M

Ik vraag het mezelf af: doordat je geen brandstofkosten hebt, is er een kans dat een automatisch zeilschip op een gegeven moment goedkoper is dan een oliegestookt schip. Als alles door de computer gestuurd wordt, heb je aan 1 / 2 mensen genoeg om te varen.

Autonome schepen zijn een nachtmerrie

Zeilen is leuk. Er zijn er die het (kleinschalig) weer commercieel doen. Het past echter niet geheel in de huidige economie, het is te langzaam, te afhankelijk van het weer, de schepen zijn (te) klein, in de winter liggen ze er vanwege de stormen uit.

Volledig electrische schepen kunnen vele malen minder lading meenemen dan een "conventioneel" schip van dezelfde afmetingen. Een accupakket weegt altijd hetzelfde, een normaal schip kan besluiten minder brandstof te bunkeren en zo meer lading mee te nemen (=kassa)

Daarbij mogen schepen in het Engels kanaal, Noordzee, Baltische zee, Botnische zee, Finse golf, en tot 150zeemijl uit de kusten van de Verenigde staten alleen nog maar de low sulpher brandstof types gebruiken. Binnen de havens zijn er nog striktere eisen. Vandaar dat alle havens nu investeren in infrastructuur zodat zelfs de grootste schepen op de walprik kunnen

Bofkont zei:

De echte vervuiler is de Homo sapiens, ofwel de mens... de wereld zou waarschijnlijk beter af zijn zonder hem.;)

Geinig filmpje om de plug-in Hybrid van Ford een wat 'stoerder' imago proberen mee te geven?

(ik kwam dit nu ergens anders tegen.. video is al een paar jaartjes oud zie ik nu..;))

Over de schrijver van de review:
Hein van Dam

Hein van Dam (1959) 
is geen autojournalist. Maar wat voor hem geldt, geldt voor ons allen. De auto is economie, psyche en aphrodysiac tegelijk. Hein schrijft over zulke zaken. Omdat het leven een grote roadmovie is en auto’s daarin de belangrijkste bijzaak zijn.

Kennis is alleen maar hinderlijk bij het zien van het grote plaatje ... ;)

Bofkont zei:

Wil ook wel eentje voor je schrijven, wordt wel een negatieve dan:T

Alles met een uitlaat legt het tegen je af staat er in het artikel, hmmm nemen we even de specs door hoor.
0-100 7.3, doet mijn uitlaat mobiel ruim sneller.
top van 150, mijn uitlaat mobiel 100km sneller.

Kortom een artikel vol onwaarheden.
Bij een officiële test in Noorwegen onder wat koudere omstandigheden kwam de auto niet verder dan 280 km. En dat bij een nieuwe accu. Als de accu nog 75% capaciteit heeft betekend dat nog maar 210 km. Dat is nog ver verwijderd van de +400 km die in het artikel beschreven wordt.
Tot nu toe heeft een gewone(dus geen Plug In) hybride de voorkeur. Als je die ombouwt op groengas kan daar geen electrische auto tegen op.

Het grootste probleem wat ik heb tegen elektrische auto's is de eenzijdigheid in de berichtgeving: Net of er geen alternatieven zijn. Op dit moment is een auto op groengas zoals bijvoorbeeld de Audi A3 Gtron het meest milieuvriendelijk cradle to cradle. Je hoeft immers geen grote hoeveelheden accu's te produceren en groengas is Co2 neutraal. Dat laatste kan je van de elektriciteit die geproduceerd wordt voor de elektrische auto bepaald niet zeggen.

Terug
Bovenaan