Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Tesla for kids

screen-shot-2016-02-23-at-11-13-03-am.png

Voor de echte groene rijders:
https://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html

Vanmiddag zo'n ding eens goed bekeken en een stukje in mee mogen rijden, best interessante techniek.
Werd daarbij ook nog even gewezen op het volgende (iets gedateerde) artikel, al is er de laatste jaren ook nog geen positieve verandering opgetreden:
https://www.lowtechmagazine.be/2007/07/steenkool.html

Niet echt een groene toekomst voor de prikvoorziening dus, en ook nog blijvend interen op de fossiele bodemschatten.

Daimler laat de brandstofcel los
Volgens dit artikel gaat men inzetten op ..... electrisch aangedreven auto's. De verschillen in te halen afstanden per "tank" en de laad-/ vultijd schijnen te verdwijnen. Er komt volgend jaar nog wel een F-Cell aangedreven GLC. Ze schijnen de F-Cell evenwel in de koelkast te zetten.

Bofkont zei:
Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Groenlinks afdeling PR EV :)

Hoe oud ben je nou, Bofkont? Aan je inhoudelijke bijdragen te zien toch wel zeker een jaar of acht, schat ik zo.

Nico GTR zei:
Nobody in Particular zei:
Bofkont zei:

Hoe oud ben je nou, Bofkont? Aan je inhoudelijke bijdragen te zien toch wel zeker een jaar of acht, schat ik zo.

38 meende ik.

Bijna goed dus.

Rookgas en de brandstofcel zijn beide systemen die overall een relatief laag rendement hebben. Daarnaast heeft rookgas een heel groot systeem nodig en ik vind waterstofgas heel erg gevaarlijk. Wat dat betreft is de accu een beter systeem maar dat systeem heeft nu nog te weinig capaciteit voor het prijskaartje.

Deze uitdaging kent naar mijn menig de volgende mogelijke antwoorden:
1- Je wacht nog enkele tientallen jaren met vervangen van plofmotoren met de kans op milieuschade die niet meer te herstellen is. Vergeet niet dat nog maar een heel klein deel van de mensheid een enorme CO2-voetafdruk heeft en de schade wordt al zichtbaar.
2- Je gooit er via een omweg het geld van de burgers tegenaan (subsidies) en hoopt dat de plofauto zo verdreven wordt door auto's gebaseerd op dat concept van de postkoets. Nadeel hiervan is dat het postkoetsconcept zo extreem veel energie vreet dat het maar de vraag is of deze maatregel voldoende is.
3- Je bouwt de voertuigen zodanig dat de op dit moment beschikbare accucapaciteit wel voldoende is. Dat zal nu voor slechts een deel van de voertuigen kunnen, maar de techniek gaat voort.

Op dit moment lijkt mij de techniek nog lang niet rijp voor ons vrachtverkeer (in de breedste zin des woord). Ik denk dat we voor het vrachtverkeer gewoon nog geen alternatief hebben wat past binnen onze economie. Stoom zou in mijn ogen een alternatief zijn, maar de industrie ziet daar nog geen brood in.
Voor het personenvervoer heb ik een sterke voorkeur voor optie 3. Deze optie kan met een accu werken maar ook met een ouderwetse plofmotor. Voor de ritjes naar oma met pa, ma en alle koters op zondagmiddag is een huurauto, het ov of een klassieke EO-container een bruikbaar alternatief. Met het verschil dat de EO-container dan niet iedere dag zoveel honderd kilometer aflegt maar slechts een paar keer per maand.

Nico GTR zei:
Maar houtgas hadden we ook in de 2e wereldoorlog, elektrisch is ouder dan dat dus dat is beter.

Vanuit dat standpunt is paard en wagen dus nog beter.:)

Ik vind die houtgas aangedreven motoren best wel interessant, veel interessanter als dat elektraspul.
In dat ding wat ik heb bekeken zit toch een aardig stukje techniek in verwerkt wat het rendement opschroeft en de uitstoot reduceert t.o.v. die oorlogexemplaren.
Het is in ieder geval niet afhankelijk van computermeuk en (al dan niet gewenste) online verbindingen, en dat vind ik al een heel groot pluspunt.

Muddy Bandit zei:
Nico GTR zei:
Maar houtgas hadden we ook in de 2e wereldoorlog, elektrisch is ouder dan dat dus dat is beter.

Vanuit dat standpunt is paard en wagen dus nog beter.:)

Ik vind die houtgas aangedreven motoren best wel interessant, veel interessanter als dat elektraspul.
In dat ding wat ik heb bekeken zit toch een aardig stukje techniek in verwerkt wat het rendement opschroeft en de uitstoot reduceert t.o.v. die oorlogexemplaren.
Het is in ieder geval niet afhankelijk van computermeuk en (al dan niet gewenste) online verbindingen, en dat vind ik al een heel groot pluspunt.

Hahaha! :T

Ja absoluut interessant stukje techniek. Computermeuk ben ik ook niet echt voor. Helaas komt dat samen met EV. Terwijl het niet hoeft!

Muddy Bandit zei:
Werd daarbij ook nog even gewezen op het volgende (iets gedateerde) artikel, al is er de laatste jaren ook nog geen positieve verandering opgetreden:
https://www.lowtechmagazine.be/2007/07/steenkool.html

Niet echt een groene toekomst voor de prikvoorziening dus, en ook nog blijvend interen op de fossiele bodemschatten.
Iets gedateerd? Dat artikel is bijna net zo antiek als die houtgasinstallaties. 10 jaar oud! o_O

Artikelen van de laatste tijd gaan niet over of maar over wanneer kolencentrales gaan sluiten...

Edit: Ok, artikelen over idioten niet meegerekend dan. ;)

Dakloos zei:
Artikelen van de laatste tijd gaan niet over of maar over wanneer kolencentrales gaan sluiten...

Edit: Ok, artikelen over idioten niet meegerekend dan. ;)

Pest is echter wel dat er steeds meer van die kortzichtige idioten zijn opgestaan in de laatste 10 jaren... maar zal vast ook wel met moderne vooruitgang te maken hebben: we rennen tegenwoordig blindelings de grootste schreeuwers achterna zonder zelf ook even na te denken, voor dat denken gebruiken we Google wel.;)

Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.

Muddy Bandit zei:
Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.

Het is makkelijk om dei 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.

In grote delen van de wereld is duurzame energieopwekking met opslag nu al goedkoper dan kolenstroom. Met het dalen van de kosten van zowel duurzame energieopwekking als opslag en het stijgen van de kosten van fossiele brandstoffen neemt het verschil alleen maar toe. Je ziet nu al dat er wereldwijd veel meer in duurzaam dan in fossiel wordt geïnvesteerd, simpelweg omdat het goedkoper is. Die stijgende lijn van kolen stijgt dus niet lang meer, welke domme, misdadige besluiten Trump en consorten ook nemen.

Bofkont zei:

Nog altijd 2x zo oud als jou aan je inhoudelijke bijdragen te zien, schat ik zo.

Auto-fan zei:
Bofkont zei:

Nog altijd 2x zo oud als jou aan je inhoudelijke bijdragen te zien, schat ik zo.

Je hebt helemaal gelijk. Tegen goed onderbouwde, inhoudelijke bijdragen, zoals die van jou en Bofkont, kan ik niet op. En een onwenselijke boodschap kan nou eenmaal nooit goed onderbouwd zijn. Die is alleen maar onwenselijk.

On topic....Picnic doet het erg goed..bezorgen met electrische bestelwagentjes. Daar doe jij je boodschappen nu?

Auto-fan zei:
Bofkont zei:

Je hebt helemaal gelijk. Tegen goed onderbouwde, inhoudelijke bijdragen, zoals die van jou en Bofkont, kan ik niet op. En een onwenselijke boodschap kan nou eenmaal nooit goed onderbouwd zijn. Die is alleen maar onwenselijk.
Dat verklaart iig waarom je er nooit op reageert.:) Iedere keer als ik met tegenargumenten kwam op jouw verhalen negeerde je deze. En als je terug leest zie je nergens dat ik elektrisch rijden als onwenselijk zie. Ben het eens met het feit dat we schoner moeten gaan rijden, maar daarin is de EV naar mijn idee niet de oplossing.

Muddy Bandit zei:

Het is makkelijk om die 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.

In grote delen van de wereld is duurzame energieopwekking met opslag nu al goedkoper dan kolenstroom. Met het dalen van de kosten van zowel duurzame energieopwekking als opslag en het stijgen van de kosten van fossiele brandstoffen neemt het verschil alleen maar toe. Je ziet nu al dat er wereldwijd veel meer in duurzaam dan in fossiel wordt geïnvesteerd, simpelweg omdat het goedkoper is. Die stijgende lijn van kolen stijgt dus niet lang meer, welke domme, misdadige besluiten Trump en consorten ook nemen.

Zo is de energievraag op dit moment:
https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2015/05/2015-elektriciteit-in-nederland.pdf

Jij weet ook dat er voor een omkering van een groeiende vraag naar een krimpende vraag erg veel effort nodig is. Een simpele actie als de plofmotor door een accu met elektromotor vervangen lijkt wat minimaal maar alle kleine beetjes helpen.

Wij doen op diverse manieren mee aan deze groei. Als ik alleen naar auto's kijk: die dingen worden steeds groter, steeds zwaarder en we vervangen ze nog steeds net zo vaak als vroeger. Het bouwen van een auto kost veel energie en met al die energie maken we dan een doosje wat ook veel energie nodig heeft.
De laatste 50 jaar hebben we de auto's technisch enorm verbeterd. Ze zijn zuiniger en krachtiger geworden maar ook veiliger en zwaarder. Het resultaat daarvan is dat de efficiëntie (hoeveel energie kost het om mijn vette lijf te verplaatsen) nauwelijks verbeterd.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Het is makkelijk om die 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.

file:///C:/Users/Dell-E5520/Downloads/2015-elektriciteit-in-nederland.pdf

Jij weet ook dat er voor een omkering van een groeiende vraag naar een krimpende vraag erg veel effort nodig is. Een simpele actie als de plofmotor door een accu met elektromotor vervangen lijkt wat minimaal maar alle kleine beetjes helpen.

Wij doen op diverse manieren mee aan deze groei. Als ik alleen naar auto's kijk: die dingen worden steeds groter, steeds zwaarder en we vervangen ze nog steeds net zo vaak als vroeger. Het bouwen van een auto kost veel energie en met al die energie maken we dan een doosje wat ook veel energie nodig heeft.
De laatste 50 jaar hebben we de auto's technisch enorm verbeterd. Ze zijn zuiniger en krachtiger geworden maar ook veiliger en zwaarder. Het resultaat daarvan is dat de efficiëntie (hoeveel energie kost het om mijn vette lijf te verplaatsen) nauwelijks verbeterd.

Een link naar jouw C-schijf krijg ik dus echt niet op mijn scherm...
a070.gif

Muddy Bandit zei:

Het is makkelijk om dei 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.

Vergeet niet dat de wereldbevolking zowel steeds groter als ook steeds welvarender wordt, dat schreeuwt gewoon om meer energie.
En daar kun je dan de switch naar dat stroomvretende EV ook nog eens bij op gaan tellen....
Er zal wereldwijd zondermeer veel geïnvesteerd worden in duurzame bronnen, de grote vraag is echter of die ontwikkeling van de duurzame bronnen de fors toenemende elektriciteitbehoefte van de wereldbevolking wel aan kan... anders toch maar weer verder met die immense voorraad steenkool.
En wat betreft sluitingen van kolencentrales: dit betreft alleen afspraken over enkele ouderwetse centrales, en nog niet eens wereldwijd... en daarnaast zijn de aardgasgestookte centrales ook fossielstokers.
Of duurzaam goedkoper is/blijft is trouwens ook nog een hele grote vraag: de energieprijs wordt immers bepaald door vraag en aanbod, bij veel vraag kan fossiel dus nog prima goedkoop blijven.

rke zei:
https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2015/05/2015-elektriciteit-in-nederland.pdf
Correctie: Dit is een rapport uit 2015 met cijfertjes t/m 2013.

Dat groene(re) stroom duurder is zal de komende jaren nog wel zo blijven. Het is de vraag of we het moment gaan afwachten dat het goedkoper wordt of simpelweg bereid zijn een paar euro per jaar meer te betalen. Steeds meer grote bedrijven (en uiteraard ook het mkb en particulieren) geven daarin het goede voorbeeld.

Daimler versnelt omschakeling naar elektrisch

"Daimler-Chef Dieter Zetsche hat bei der Aktionärsversammlung im City Cube in Berlin das emissionsfreie Fahren als Kern der Konzernstrategie bezeichnet. "Diesem Ziel nähern wir uns in immer größeren Schritten", so Zetsche vor den rund 6000 Anteilseigenern. Bis 2022 sollen mehr als zehn neue Elektroautos in Serie gehen. Bisher sollte der Ausbau der Elektroflotte in dieser Größenordnung bis 2025 erfolgen."

Dakloos zei:
Dat groene(re) stroom duurder is zal de komende jaren nog wel zo blijven.

Geen idee hoe je daarbij komt. Zeer binnenkort heb ik m'n zonnepanelen terugverdiend en maak ik dus gratis groene stroom. De terugverdientijd van groene stroom wordt voor nieuwe projecten alleen maar korter. En opslag wordt technisch en economisch ook alleen maar aantrekkelijker. Het gaat geen jaren meer duren voordat iedereen zich op het achterhoofd krabt over dure kolen-, gas- en kerncentrales als hoofdbronnen van stroom.

‘Met export oude stekkerauto's verdwijnt 1 miljard belastinggeld’
Met de export van tienduizenden zwaar gesubsidieerde hybride ex-leaseauto’s verdwijnt indirect 919 miljoen euro belastinggeld naar het buitenland. ,,We moeten maatregelen nemen om die auto’s in Nederland te houden.''

Autosite Finnik en autodataprovider VWE berekenden voor deze krant dat de 35.000 zakelijke rijders van de vijf populairste auto’s sinds 2012 in totaal 1,4 miljard euro belastingvoordeel hadden. Het gaat om de VW Golf GTE, VW Passat GTE, Mercedes 350e, Volvo V60 plug-in en de Mitsubishi Outlander.

Uit de VWE-cijfers blijkt dat 62 procent van de hybride ex-leaseauto's wordt geëxporteerd. ,,Het gaat om astronomische bedragen die we in deze auto’s hebben geïnvesteerd in de vorm van subsidie of minder belastinginkomsten. Als je alle andere plug-ins meerekent die uit de lease komen, dan gaat het om 1 miljard subsidie dat naar het buitenland verdwijnt'', zegt directeur Thomas Edens van Finnik
https://www.ad.nl/economie/met-export-oude-stekkerauto-s-verdwijnt-1-miljard-belastinggeld~a2c11d91/

Uit hetzelfde artikel:

Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.''

Dat krijg je dus, landen gaan onderling concurreren om de milieuvriendelijke auto's binnen te halen/houden.
Het land wat het minst subsidie geeft, heeft het nakijken ... :(

Jammer dat veel van die stekkerhybrides toch weer verdwijnen, van kopers die zo'n auto tweedehands kopen zonder tankpas van de baas zou je juist mogen verwachten dat ze braaf gaan stekkeren.

Dakloos zei:

Geen idee hoe je daarbij komt. Zeer binnenkort heb ik m'n zonnepanelen terugverdiend en maak ik dus gratis groene stroom. De terugverdientijd van groene stroom wordt voor nieuwe projecten alleen maar korter. En opslag wordt technisch en economisch ook alleen maar aantrekkelijker. Het gaat geen jaren meer duren voordat iedereen zich op het achterhoofd krabt over dure kolen-, gas- en kerncentrales als hoofdbronnen van stroom.
Bijvoorbeeld dit artikel over een rapport van het ministerie van Economische Zaken.

Dakloos zei:

Geen idee hoe je daarbij komt. Zeer binnenkort heb ik m'n zonnepanelen terugverdiend en maak ik dus gratis groene stroom.

Ik hoop het voor je.
Maar geef me dan het adres even van diegene die al het onderhoud gratis doet, de omvormers kostenloos vervangt en de extra verzekeringpremie ervoor betaald... want bij mij moet er na 12 jaar nog steeds geld bij op 2 daken met respectievelijk 38 en 24 van die duitse "degelijke(n)" panelen.
Een netto financieel voordeel ervan heb ik nog steeds niet mogen ervaren, zal er waarschijnlijk ook nooit van komen aangezien het grootste panelendak technisch al ongeveer op is net zoals de garantie.

Blackadder the 5th zei:
Uit hetzelfde artikel:

Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.''

Dat krijg je dus, landen gaan onderling concurreren om de milieuvriendelijke auto's binnen te halen/houden.

Niet per se, andere landen geven naar mijn idee juist meer subsidie op bezit dan op aanschaf.

Daimler versnelt omschakeling naar elektrisch

"Daimler-Chef Dieter Zetsche hat bei der Aktionärsversammlung im City Cube in Berlin das emissionsfreie Fahren als Kern der Konzernstrategie bezeichnet. "Diesem Ziel nähern wir uns in immer größeren Schritten", so Zetsche vor den rund 6000 Anteilseigenern. Bis 2022 sollen mehr als zehn neue Elektroautos in Serie gehen. Bisher sollte der Ausbau der Elektroflotte in dieser Größenordnung bis 2025 erfolgen."

Copy cat.

Dat had ik een dag eerder al gemeld. Alleen waren jullie te druk bezig met jullie leeftijdskwestie... :rolleyes:

der Magistrat zei:
Blackadder the 5th zei:
Uit hetzelfde artikel:

Niet per se, andere landen geven naar mijn idee juist meer subsidie op bezit dan op aanschaf.

Wellicht kan de overheid dan beter kijken hoe men het geld inzet om het wagenpark (blijvend) te vergroenen.

Het kan niet de bedoeling zijn dat veel milieuvriendelijke auto's na de leaseperiode naar een ander land verdwijnen
waar de overheidssubsidies blijkbaar op een andere wijze worden ingezet.

Uiteraard is bmw niet bang, een merk met een gedegen historie en gigantische verkoop, Zeepbel Tesla kan daar alleen maar van dromen.
Wanneer de EV mainstream gaat worden moet ik nog zien dat Tesla het gaat overleven met al die grootmachten met veel meer geld en technologie.

Muddy Bandit zei:
En wat is daar zo bijzonder aan?
Misschien even het gelinkte artikel lezen? Er staat meer in dan alleen deze kop.

Ach gut, dat had ik echt nog niet ontdekt....o_O
Ik had dat stukje echt wel gelezen hoor, maar er stond totaal niets bijzonders in wat op een hoger nivo lag als het gemiddelde artikeltje uit de Story, Libelle, Privé en Panorama.;)

Terug
Bovenaan