A
Anoniem
Guest
Tony Seba: The Electric Vehicle Disruption
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nobody in Particular zei:
Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Groenlinks afdeling PR EV![]()
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Hoe oud ben je nou, Bofkont? Aan je inhoudelijke bijdragen te zien toch wel zeker een jaar of acht, schat ik zo.
Nico GTR zei:Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Hoe oud ben je nou, Bofkont? Aan je inhoudelijke bijdragen te zien toch wel zeker een jaar of acht, schat ik zo.
38 meende ik.
Nico GTR zei:Maar houtgas hadden we ook in de 2e wereldoorlog, elektrisch is ouder dan dat dus dat is beter.
Muddy Bandit zei:Nico GTR zei:Maar houtgas hadden we ook in de 2e wereldoorlog, elektrisch is ouder dan dat dus dat is beter.
Vanuit dat standpunt is paard en wagen dus nog beter.
Ik vind die houtgas aangedreven motoren best wel interessant, veel interessanter als dat elektraspul.
In dat ding wat ik heb bekeken zit toch een aardig stukje techniek in verwerkt wat het rendement opschroeft en de uitstoot reduceert t.o.v. die oorlogexemplaren.
Het is in ieder geval niet afhankelijk van computermeuk en (al dan niet gewenste) online verbindingen, en dat vind ik al een heel groot pluspunt.
Iets gedateerd? Dat artikel is bijna net zo antiek als die houtgasinstallaties. 10 jaar oud!Muddy Bandit zei:Werd daarbij ook nog even gewezen op het volgende (iets gedateerde) artikel, al is er de laatste jaren ook nog geen positieve verandering opgetreden:
https://www.lowtechmagazine.be/2007/07/steenkool.html
Niet echt een groene toekomst voor de prikvoorziening dus, en ook nog blijvend interen op de fossiele bodemschatten.
Dakloos zei:Artikelen van de laatste tijd gaan niet over of maar over wanneer kolencentrales gaan sluiten...
Edit: Ok, artikelen over idioten niet meegerekend dan.![]()
Muddy Bandit zei:Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Nog altijd 2x zo oud als jou aan je inhoudelijke bijdragen te zien, schat ik zo.Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Auto-fan zei:Nog altijd 2x zo oud als jou aan je inhoudelijke bijdragen te zien, schat ik zo.Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Dat verklaart iig waarom je er nooit op reageert.Nobody in Particular zei:Auto-fan zei:Nog altijd 2x zo oud als jou aan je inhoudelijke bijdragen te zien, schat ik zo.Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Ach jongen toch het is levenswerk die saaie ev meuk of niet Nobody.
Je hebt helemaal gelijk. Tegen goed onderbouwde, inhoudelijke bijdragen, zoals die van jou en Bofkont, kan ik niet op. En een onwenselijke boodschap kan nou eenmaal nooit goed onderbouwd zijn. Die is alleen maar onwenselijk.
Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Het is makkelijk om die 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.
In grote delen van de wereld is duurzame energieopwekking met opslag nu al goedkoper dan kolenstroom. Met het dalen van de kosten van zowel duurzame energieopwekking als opslag en het stijgen van de kosten van fossiele brandstoffen neemt het verschil alleen maar toe. Je ziet nu al dat er wereldwijd veel meer in duurzaam dan in fossiel wordt geïnvesteerd, simpelweg omdat het goedkoper is. Die stijgende lijn van kolen stijgt dus niet lang meer, welke domme, misdadige besluiten Trump en consorten ook nemen.
rke zei:Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Het is makkelijk om die 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.
In grote delen van de wereld is duurzame energieopwekking met opslag nu al goedkoper dan kolenstroom. Met het dalen van de kosten van zowel duurzame energieopwekking als opslag en het stijgen van de kosten van fossiele brandstoffen neemt het verschil alleen maar toe. Je ziet nu al dat er wereldwijd veel meer in duurzaam dan in fossiel wordt geïnvesteerd, simpelweg omdat het goedkoper is. Die stijgende lijn van kolen stijgt dus niet lang meer, welke domme, misdadige besluiten Trump en consorten ook nemen.
Zo is de energievraag op dit moment:
file:///C:/Users/Dell-E5520/Downloads/2015-elektriciteit-in-nederland.pdf
Jij weet ook dat er voor een omkering van een groeiende vraag naar een krimpende vraag erg veel effort nodig is. Een simpele actie als de plofmotor door een accu met elektromotor vervangen lijkt wat minimaal maar alle kleine beetjes helpen.
Wij doen op diverse manieren mee aan deze groei. Als ik alleen naar auto's kijk: die dingen worden steeds groter, steeds zwaarder en we vervangen ze nog steeds net zo vaak als vroeger. Het bouwen van een auto kost veel energie en met al die energie maken we dan een doosje wat ook veel energie nodig heeft.
De laatste 50 jaar hebben we de auto's technisch enorm verbeterd. Ze zijn zuiniger en krachtiger geworden maar ook veiliger en zwaarder. Het resultaat daarvan is dat de efficiëntie (hoeveel energie kost het om mijn vette lijf te verplaatsen) nauwelijks verbeterd.
Jazzik zei:Een link naar jouw C-schijf krijg ik dus echt niet op mijn scherm...![]()
Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:Maar de recente cijfertjes van steenkooldelving wereldwijd al eens bekeken?... daar zit namelijk nog steeds een fors stijgende lijn in ondanks alle andere moderne manieren van energie opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Het is makkelijk om dei 'fors stijgende lijn' door te trekken. Maar doortrekken is niet terecht.
Correctie: Dit is een rapport uit 2015 met cijfertjes t/m 2013.rke zei:Zo is de energievraag op dit moment:
https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2015/05/2015-elektriciteit-in-nederland.pdf
"Daimler-Chef Dieter Zetsche hat bei der Aktionärsversammlung im City Cube in Berlin das emissionsfreie Fahren als Kern der Konzernstrategie bezeichnet. "Diesem Ziel nähern wir uns in immer größeren Schritten", so Zetsche vor den rund 6000 Anteilseigenern. Bis 2022 sollen mehr als zehn neue Elektroautos in Serie gehen. Bisher sollte der Ausbau der Elektroflotte in dieser Größenordnung bis 2025 erfolgen."
Dakloos zei:Dat groene(re) stroom duurder is zal de komende jaren nog wel zo blijven.
‘Met export oude stekkerauto's verdwijnt 1 miljard belastinggeld’
Met de export van tienduizenden zwaar gesubsidieerde hybride ex-leaseauto’s verdwijnt indirect 919 miljoen euro belastinggeld naar het buitenland. ,,We moeten maatregelen nemen om die auto’s in Nederland te houden.''
Autosite Finnik en autodataprovider VWE berekenden voor deze krant dat de 35.000 zakelijke rijders van de vijf populairste auto’s sinds 2012 in totaal 1,4 miljard euro belastingvoordeel hadden. Het gaat om de VW Golf GTE, VW Passat GTE, Mercedes 350e, Volvo V60 plug-in en de Mitsubishi Outlander.
Uit de VWE-cijfers blijkt dat 62 procent van de hybride ex-leaseauto's wordt geëxporteerd. ,,Het gaat om astronomische bedragen die we in deze auto’s hebben geïnvesteerd in de vorm van subsidie of minder belastinginkomsten. Als je alle andere plug-ins meerekent die uit de lease komen, dan gaat het om 1 miljard subsidie dat naar het buitenland verdwijnt'', zegt directeur Thomas Edens van Finnik
https://www.ad.nl/economie/met-export-oude-stekkerauto-s-verdwijnt-1-miljard-belastinggeld~a2c11d91/
Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.''
Bijvoorbeeld dit artikel over een rapport van het ministerie van Economische Zaken.Nobody in Particular zei:Dakloos zei:Dat groene(re) stroom duurder is zal de komende jaren nog wel zo blijven.
Geen idee hoe je daarbij komt. Zeer binnenkort heb ik m'n zonnepanelen terugverdiend en maak ik dus gratis groene stroom. De terugverdientijd van groene stroom wordt voor nieuwe projecten alleen maar korter. En opslag wordt technisch en economisch ook alleen maar aantrekkelijker. Het gaat geen jaren meer duren voordat iedereen zich op het achterhoofd krabt over dure kolen-, gas- en kerncentrales als hoofdbronnen van stroom.
Nobody in Particular zei:Dakloos zei:Dat groene(re) stroom duurder is zal de komende jaren nog wel zo blijven.
Geen idee hoe je daarbij komt. Zeer binnenkort heb ik m'n zonnepanelen terugverdiend en maak ik dus gratis groene stroom.
Blackadder the 5th zei:Uit hetzelfde artikel:
Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.''
Dat krijg je dus, landen gaan onderling concurreren om de milieuvriendelijke auto's binnen te halen/houden.
Het land wat het minst subsidie geeft, heeft het nakijken ...![]()
Nobody in Particular zei:Daimler versnelt omschakeling naar elektrisch
"Daimler-Chef Dieter Zetsche hat bei der Aktionärsversammlung im City Cube in Berlin das emissionsfreie Fahren als Kern der Konzernstrategie bezeichnet. "Diesem Ziel nähern wir uns in immer größeren Schritten", so Zetsche vor den rund 6000 Anteilseigenern. Bis 2022 sollen mehr als zehn neue Elektroautos in Serie gehen. Bisher sollte der Ausbau der Elektroflotte in dieser Größenordnung bis 2025 erfolgen."
der Magistrat zei:Blackadder the 5th zei:Uit hetzelfde artikel:
Dat krijg je dus, landen gaan onderling concurreren om de milieuvriendelijke auto's binnen te halen/houden.
Het land wat het minst subsidie geeft, heeft het nakijken ...![]()
Niet per se, andere landen geven naar mijn idee juist meer subsidie op bezit dan op aanschaf.
Nobody in Particular zei:Zelfs Ferrari wil elektrisch gaan - maar nog niet op de weg
Misschien even het gelinkte artikel lezen? Er staat meer in dan alleen deze kop.Muddy Bandit zei:En wat is daar zo bijzonder aan?
Nobody in Particular zei:Misschien even het gelinkte artikel lezen? Er staat meer in dan alleen deze kop.Muddy Bandit zei:En wat is daar zo bijzonder aan?