D E N N I S
Gebruiker
Ik ben een autoliefhebber en ik ben een voorstander van de electrische auto. En dat ben ik ondanks dat ik me realiseer dat de electrische auto momenteel nog erg duur en dat de actieradius beperkt is.
De afgelopen avond heb ik zitten kijken naar de documentaire Who killed the electric car?.
Deze film vond ik op Youtube toen ik aan het zoeken was naar filmpjes over mensen die hun eigen auto's hadden omgebouwd naar 100% electrische voertuigen. Ik loop namelijk met het idee om in de nabije toekomst (zodra Bruin het trekken kan) een auto ombouwen (niet de Pixo, maar iets anders). Dit voornemen bestaat nog niet zo lang, eigenlijk pas sinds de topic van Audi80Coupé verscheen. Ik geef hem daarom ook de schuld hiervan. De filmpjes op Youtube zijn bij dit voornemen heel handig en hebben mij al heel veel informatie opgeleverd. 3 goede voorbeelden zijn: Gav's EV Conversion, Kearons Electric en [url=https://www.youtube.com/watch?v=RUapvvCcOUs&feature=related]Ben Nelson
Maar goed terug naar de topictitel: Who killed the electric car?
Ik ben tijdens het kijken nogal boos geworden. Ik kan er namelijk niet met mijn hoofd bij dat de electrische auto zo wordt tegengehouden door de auto-industrie. Oke, ik weet dat dit een film uit 2006 is en dat er een heleboel electrische auto’s op stapel staan, maar waarom werd de komst van de electrische auto in de jaren ’90 zo fanatiek tegengewerkt.
In de jaren ’90 bracht GM de EV1 op de markt. Die kon je niet kopen, alleen maar leasen. Volgens de gebruikers van de auto was dit een hele goede auto. Waarom heeft GM dan bijna alle 650 EV1 vernietigd. Ik zeg bijna, want er staat er nog een ergens in een Amerikaanse automuseum (die wordt genoemd in de film). En waarom was het nodig om die ene resterende EV1 onklaar te maken zodat hij nu niet meer rijd?
Geen van deze 650 eigenaren wilde zijn EV1 inleveren, maar onder dreiging van juridische acties werden zij daartoe gedwongen.
Tevens waarom kocht GM een controlerend aandeel in een bedrijf dat een betere accu’s maakte en waarom mocht dit bedrijf geen reclame maken voor deze accu. En waarom werd dit aandeel later verkocht aan Texaco?
Daarnaast waarom zetten de autofabrikanten zo hard in op de waterstof-brandstofcel terwijl ze al 20 jaar roepen dat het nog 20 jaar zal duren voordat die technologie klaar is voor massa-produktie. Is het dan echt niet mogelijk om evengoed de electrische auto verder te ontwikkelen zodat er nog meer milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar zijn. Of zit het hem erin dat ze niet willen dat je thuis - voor weinig - je auto zelf van stroom voorziet in plaats van aan de pomp waar je ook moet betalen voor de overhead van de aanbieder. Begrijp me goed: ik ben ook voor waterstof-brandstofcel, maar dit alles maakt mij sceptischer richting waterstof-brandstofcel dan richting de electrische auto. De nadelen van de waterstof-brandstofcel lijken mij nog vele malen groter dan de aanschaf prijs en de beperkte actieradius van de electrische auto.
In de film worden 5 belangrijke punten genoemd die tegen deze techniek zijn:
Tijdens de film worden deze 5 punten dieper uitgelegd.
De film is op You-tube te zien in meerdere delen onder de bovenstaande link. Je kunt hem ook downloaden als Torrent. Ik heb deze gebruikt en die is veilig.
De afgelopen avond heb ik zitten kijken naar de documentaire Who killed the electric car?.

Deze film vond ik op Youtube toen ik aan het zoeken was naar filmpjes over mensen die hun eigen auto's hadden omgebouwd naar 100% electrische voertuigen. Ik loop namelijk met het idee om in de nabije toekomst (zodra Bruin het trekken kan) een auto ombouwen (niet de Pixo, maar iets anders). Dit voornemen bestaat nog niet zo lang, eigenlijk pas sinds de topic van Audi80Coupé verscheen. Ik geef hem daarom ook de schuld hiervan. De filmpjes op Youtube zijn bij dit voornemen heel handig en hebben mij al heel veel informatie opgeleverd. 3 goede voorbeelden zijn: Gav's EV Conversion, Kearons Electric en [url=https://www.youtube.com/watch?v=RUapvvCcOUs&feature=related]Ben Nelson
Maar goed terug naar de topictitel: Who killed the electric car?

Ik ben tijdens het kijken nogal boos geworden. Ik kan er namelijk niet met mijn hoofd bij dat de electrische auto zo wordt tegengehouden door de auto-industrie. Oke, ik weet dat dit een film uit 2006 is en dat er een heleboel electrische auto’s op stapel staan, maar waarom werd de komst van de electrische auto in de jaren ’90 zo fanatiek tegengewerkt.
In de jaren ’90 bracht GM de EV1 op de markt. Die kon je niet kopen, alleen maar leasen. Volgens de gebruikers van de auto was dit een hele goede auto. Waarom heeft GM dan bijna alle 650 EV1 vernietigd. Ik zeg bijna, want er staat er nog een ergens in een Amerikaanse automuseum (die wordt genoemd in de film). En waarom was het nodig om die ene resterende EV1 onklaar te maken zodat hij nu niet meer rijd?


Geen van deze 650 eigenaren wilde zijn EV1 inleveren, maar onder dreiging van juridische acties werden zij daartoe gedwongen.
Tevens waarom kocht GM een controlerend aandeel in een bedrijf dat een betere accu’s maakte en waarom mocht dit bedrijf geen reclame maken voor deze accu. En waarom werd dit aandeel later verkocht aan Texaco?
Daarnaast waarom zetten de autofabrikanten zo hard in op de waterstof-brandstofcel terwijl ze al 20 jaar roepen dat het nog 20 jaar zal duren voordat die technologie klaar is voor massa-produktie. Is het dan echt niet mogelijk om evengoed de electrische auto verder te ontwikkelen zodat er nog meer milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar zijn. Of zit het hem erin dat ze niet willen dat je thuis - voor weinig - je auto zelf van stroom voorziet in plaats van aan de pomp waar je ook moet betalen voor de overhead van de aanbieder. Begrijp me goed: ik ben ook voor waterstof-brandstofcel, maar dit alles maakt mij sceptischer richting waterstof-brandstofcel dan richting de electrische auto. De nadelen van de waterstof-brandstofcel lijken mij nog vele malen groter dan de aanschaf prijs en de beperkte actieradius van de electrische auto.
In de film worden 5 belangrijke punten genoemd die tegen deze techniek zijn:

Tijdens de film worden deze 5 punten dieper uitgelegd.
De film is op You-tube te zien in meerdere delen onder de bovenstaande link. Je kunt hem ook downloaden als Torrent. Ik heb deze gebruikt en die is veilig.