A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Blackadder the 5th zei:Niets nieuws onder de zon ...![]()
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:Niets nieuws onder de zon ...![]()
Met dien verstande dat Deutsche Post er 10.000 per jaar van bouwt. Noodgedwongen doen ze dat zelf. Omdat de auto-industrie, VW voorop, er geen zin in had.
rke zei:Als ze nog vakmensen zoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkstaal
Nobody in Particular zei:rke zei:Als ze nog vakmensen zoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkstaal
Uit Dagblad de Limburger van vandaag (pagina 12):
Nobody in Particular zei:https://www.spijkstaal.nl/streetscooter
rke zei:@Blackadder the 5th,
De Spijkstaal voertuigen zijn jaren lang het voertuig geweest voor de melkboer die aan huis zijn producten kwam slijten. Altijd stadswerk, altijd korte stukjes, weinig actieradius nodig en topsnelheid was niet belangrijk.
Leve de man van de SRV.
Blackadder the 5th zei:rke zei:@Blackadder the 5th,
De Spijkstaal voertuigen zijn jaren lang het voertuig geweest voor de melkboer die aan huis zijn producten kwam slijten. Altijd stadswerk, altijd korte stukjes, weinig actieradius nodig en topsnelheid was niet belangrijk.
Leve de man van de SRV.
In dat opzicht is er inderdaad niets nieuws onder de zon.
De gemiddelde melkboer in de jaren 50 was zijn tijd al ver vooruit ...
![]()
Nobody in Particular zei:
Nico GTR zei:
AMT zei:Hoge capaciteit, snel bijladen
De grap is dan dat de gebruikte vloeistoffen opnieuw opgeladen en gebruikt kunnen worden. En dit kan veel vaker dan het opladen van een Li-ion of ander soort batterij. Voordeel is ook dat uren aan de stekker liggen niet nodig is. Laat de tanks met geneutraliseerde vloeistof leeglopen, vul ze weer met geactiveerde vloeistof, en de flow cell batterij is geladen. Wel erg optimistisch meent La Vecchia: “net zo snel als benzine tanken”.
Zal wat tegenvallen, omdat zijn Quant auto’s een paar honderd liter vloeistof meenemen. Bij het tankstation moet je dus twee vloeistoffen aftappen voor hergebruik, en twee verse bijvullen. We spreken van 175 tot 250 liter per vloeistofsoort in de Quants.
Waarom zoveel liters? Daar komt de enorme actieradius vandaan. Bovendien kun je de stroomafgifte van de flow cell regelen met de hoeveel vloeistof die er doorheen loopt, en het geïnstalleerd aantal cellen. Daardoor kan de opstelling desgewenst erg veel vermogen leveren.
Nico GTR zei:Infrastructuur is niet aanwezig.
Ik roep het al jaren, maar ik ga het nogmaals doen. Neem de olieindustrie nu even mee in een gesprek. Ja we komen niet van hun kartelvorming af, maar wat het ons wel bied is de mogelijkheden voor het goedkoop uit handen geven en de olieindustrie de infrastructuur laten maken.
Als je waterstof kunt tanken gaan mensen langzamerhand echt wel toe naar die energiedrager. Zelfde geld dus voor een nanoflowcell waarbij je extern opgeladen vloeistoffen in tanks stopt en langs een soort brandstofcel leid.
Je hebt ook hierbij een positief en een negatief geladen vloeistof. Immers is dat de essentie van een batterij. Plus en min.
AMT zei:Hoge capaciteit, snel bijladen
De grap is dan dat de gebruikte vloeistoffen opnieuw opgeladen en gebruikt kunnen worden. En dit kan veel vaker dan het opladen van een Li-ion of ander soort batterij. Voordeel is ook dat uren aan de stekker liggen niet nodig is. Laat de tanks met geneutraliseerde vloeistof leeglopen, vul ze weer met geactiveerde vloeistof, en de flow cell batterij is geladen. Wel erg optimistisch meent La Vecchia: “net zo snel als benzine tanken”.
Zal wat tegenvallen, omdat zijn Quant auto’s een paar honderd liter vloeistof meenemen. Bij het tankstation moet je dus twee vloeistoffen aftappen voor hergebruik, en twee verse bijvullen. We spreken van 175 tot 250 liter per vloeistofsoort in de Quants.
Waarom zoveel liters? Daar komt de enorme actieradius vandaan. Bovendien kun je de stroomafgifte van de flow cell regelen met de hoeveel vloeistof die er doorheen loopt, en het geïnstalleerd aantal cellen. Daardoor kan de opstelling desgewenst erg veel vermogen leveren.
bron
Je kunt tankstations veel veiliger van een dikke stroomkabel voorzien dan elk huis maar een zwaardere stroomtoevoer te geven. Daarmee creëer je immers ook een magnetisch veld wat zeer schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Ruimt lekker op daar niet van, maar het is niet echt iets wat we willen.
Charging the nanoFlowcell® is not the same as for a regular flow battery through feeding it with energy, but through topping up the spent liquid electrolytes. In the nanoFlowcell® used in the QUANT models, the electrolyte tanks empty while driving and the spent electrolyte liquid is dispersed harmlessly into the atmosphere. Filling the tank of a QUANT model and the refuelling process itself is similar to that for a regular petrol or diesel vehicle.
Controversy[edit]
The person claiming to have invented the fuel cell, Nunzio La Veccia, has been accused of fraud in connection with a revolutionary photovoltaic cell that was supposed to have an extremely much higher efficiency that competing cells. In a court case he explained that the prototypes had been destroyed from "security reasons" in 1999 or 2000. As of 2015, no competitor comes close to the claimed efficiency. Similar accusations were made in connection with a car that was supposed to run on photovoltaic cells with an efficiency that could not be explained by science. The car was never sold to customers.
Nunzio La Vecchia, who is also a musician and song writer, does not have any formal education in engineering or similar, and has bought a PhD title.
Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik het nogal vaag allemaal ...
Mensen moeten gaan begrijpen dat dit een doodlopende weg is. Maar net als in een studentenhuis waar iedereen begrijpt dat eerst de kakkerlakken uit het servies wegjagen geen ideale situatie is, zal je werkelijke maatregelen moeten nemen voordat iedere student na het eten ook daadwerkelijk het servies afwast.Nico GTR zei:Om als eerste op het laatste te reageren. Ja vind ik ook! Maar voordat je mensen daartoe kunt bewegen zul je eerst iets nieuws in iets vertrouwds moeten zetten. Helaas!
Inderdaad een hele dikke kabel die je naar een tankstation legt is veel beter, hoog voltage voor weinig verlies, elektromagnetisch veld is minder nadrukkelijk aanwezig in grote bevolkingsgebieden.
Maar ja....alles met vloeistof is gevaarlijk. Dus gewoon blijven testen, ooit word het wel veilig genoeg.
barchettista zei:Dat veld kun je natuurlijk met een geaard net om de kabel simpel afvangen en weer omzetten in prik. Da's niet zo heel spannend, dat noemen we al jaren een kooi van Faraday.
Blackadder the 5th zei:
rke zei:Blackadder the 5th zei:
Veelbelovend.
Ik denk echter wel dat de auto binnen de regels van de wet heeft moeten blijven en daarom enkele vervelende eigenschappen heeft. Zoals je ziet wordt de auto alleen in de stad gereden.
De massa rijklaar is 448 kg, het is geen jumbojet met duizenden trappelende werkpaarden en ik gok dat de topsnelheid ergens in de buurt van 50 km/uur blijft. Bovendien lijkt het stuur wel carbonfiber en ik vermoed dat je nog veel meer van dit materiaal terug kan vinden. Dat spul is niet goedkoop.
Maar de auto geeft wel aan dat er veelbelovende mogelijkheden zijn als we enkele wettelijke verplichtingen (botsauto-eisen), praktische eisen (sleurhut) en esthetische wensen (dikke bolide, dikke sloffen en een brullende V8) laten varen.
En bedenk ook eens welke mogelijkheden zo'n ding geeft als je er bijvoorbeeld een klein benzineblokje (of 220-stekker) in zou hangen zodat je wel snelwegsnelheden kan halen. Het lage gewicht en mooie stroomlijn kan voor een prachtige verhouding tussen vermogen en topsnelheid zorgen, misschien is een 10 pk hulpaggregaat al voldoende voor 130 km/uur.
Maar vergeet daarbij ook de afname van de veiligheid niet. Geen ram-maar-raak mentaliteit meer.
Blackadder the 5th zei:rke zei:Blackadder the 5th zei:
Veelbelovend.
Ik denk echter wel dat de auto binnen de regels van de wet heeft moeten blijven en daarom enkele vervelende eigenschappen heeft. Zoals je ziet wordt de auto alleen in de stad gereden.
De massa rijklaar is 448 kg, het is geen jumbojet met duizenden trappelende werkpaarden en ik gok dat de topsnelheid ergens in de buurt van 50 km/uur blijft. Bovendien lijkt het stuur wel carbonfiber en ik vermoed dat je nog veel meer van dit materiaal terug kan vinden. Dat spul is niet goedkoop.
Maar de auto geeft wel aan dat er veelbelovende mogelijkheden zijn als we enkele wettelijke verplichtingen (botsauto-eisen), praktische eisen (sleurhut) en esthetische wensen (dikke bolide, dikke sloffen en een brullende V8) laten varen.
En bedenk ook eens welke mogelijkheden zo'n ding geeft als je er bijvoorbeeld een klein benzineblokje (of 220-stekker) in zou hangen zodat je wel snelwegsnelheden kan halen. Het lage gewicht en mooie stroomlijn kan voor een prachtige verhouding tussen vermogen en topsnelheid zorgen, misschien is een 10 pk hulpaggregaat al voldoende voor 130 km/uur.
Maar vergeet daarbij ook de afname van de veiligheid niet. Geen ram-maar-raak mentaliteit meer.
Het leunt in mij ogen meer tegen een (overdekte) elektrische fiets aan.
De benodigde oppervlakte aan zonnecellen geeft ook al aardig aan hoeveel bruikbaar vermogen je op kunt wekken.
Voor een "echte" elektrische auto heb je dus blijkbaar een heel woonblok aan zonnecellen nodig ...
Het vereist wel een grote mate van omdenken, zeker op het gebied van prestaties en passieve veiligheid.
Bofkont zei:Veel geschreeuw Nobody en nietszeggende linkjes, maar vooralsnog zie ik vooral ongebruikte oplaadpalen en zelden tot nooit een EV op de weg.
Bofkont zei:Carfanatic,
Klopt inderdaad, maar er is ook geen vraag naar, zodra het rendabel gaat worden een EV op de markt te zetten zal dat rap veranderen.
Er komt een variabele wegenbelasting op basis van kilometers en uitstoot, milieudoelen worden in de wet vastgelegd en er wordt een netwerk van aaneengesloten natuur aangelegd. Verder gaan alle kolencentrales dicht, wordt de Groningse gaswinning minimaal en wordt er na 2025 geen fossiel aangedreven voertuig meer verkocht.
Bofkont zei:Veel geschreeuw Nobody en nietszeggende linkjes, maar vooralsnog zie ik vooral ongebruikte oplaadpalen en zelden tot nooit een EV op de weg.
Blackadder the 5th zei:Bofkont zei:Carfanatic,
Klopt inderdaad, maar er is ook geen vraag naar, zodra het rendabel gaat worden een EV op de markt te zetten zal dat rap veranderen.
Ik denk dat de vraag naar EV's vooral afhangt van wat de overheid gaat doen de komende jaren: Klimaat paragraaf regeerakkoord is klaar
Quote hieruit:
Er komt een variabele wegenbelasting op basis van kilometers en uitstoot, milieudoelen worden in de wet vastgelegd en er wordt een netwerk van aaneengesloten natuur aangelegd. Verder gaan alle kolencentrales dicht, wordt de Groningse gaswinning minimaal en wordt er na 2025 geen fossiel aangedreven voertuig meer verkocht.
Dat betekent dus dat alle autofabrikanten over 8 jaar (is globaal 1 autogeneratie) overgeschakeld zouden moeten zijn op productie van EV's.
Hopelijk wordt er nu eindelijk serieus beleid op de lange termijn gevoerd,
in plaats van het knipperlichtbeleid van de afgelopen jaren:2016: Verkoop elektrische auto sterk gedaald.
nos-artikel zei:Dat de verkoop in Nederland daalt, wijt brancheorganisatie RAI Vereniging aan de fiscale voordelen die zijn afgebouwd. Sinds 1 januari geldt er voor de meeste modellen een hogere bijtelling. In 2015 verdubbelde het aantal stekkerauto's. Ook dat wordt verklaard door de premie waar vooral veel zakelijke rijders gebruik van hebben gemaakt.
rke zei:En deze algemeen geldende mening moeten we sturen met wetenschappelijk correct uitgevoerde onderzoeken. Daar zit de taak van de overheid: Geef het publiek de juiste feiten en cijfers.
Bedenk ook dat onze overheid minstens zo dom is als 'het publiek'....
Daarom; als de overheid al kan snappen dat elektrisch beter is dan oliestook, waarom zou je het publiek dan niet de correcte argumenten en cijfers geven?
Helaas schuilt daarin een ernstig manco van ons systeem van besturen.Blackadder the 5th zei:rke zei:En deze algemeen geldende mening moeten we sturen met wetenschappelijk correct uitgevoerde onderzoeken. Daar zit de taak van de overheid: Geef het publiek de juiste feiten en cijfers.
Bedenk ook dat onze overheid minstens zo dom is als 'het publiek'....
Daarom; als de overheid al kan snappen dat elektrisch beter is dan oliestook, waarom zou je het publiek dan niet de correcte argumenten en cijfers geven?
Misschien omdat je met de correcte cijfers en de daarbij behorende oplossingen de volgende verkiezingen gaat verliezen?
Grappig, met een 300 pk sterke Tesla op het circuit !!!! gaan uitleggen dat we voor CO2 reductie moeten gaan. Alsof je een pedofiel hoort uitleggen hoe een kind een leven lang psychisch verminkt raakt van een sexavontuurtje. Met het verschil dat die pedofiel uit moet kijken voor kwaaie papa's.Blackadder the 5th zei:Onderschat de de kracht van de lobby niet ...
Ik hoop dat de heren/dames volksvertegenwoordigers hiervan hebben geleerd en
nu wel weerstand kunnen bieden tegen bedrijven/instellingen die
het eigen belang als algemeen belang naar voren schuiven ...
Blackadder the 5th zei:
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:
Niet verduurzamen van de energievoorziening raakt de hele mensheid.
Wat wil je dan? Lekker doorgaan met de huidige race naar de bodem?
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:
Niet verduurzamen van de energievoorziening raakt de hele mensheid.
Wat wil je dan? Lekker doorgaan met de huidige race naar de bodem?