Ik vind het erg amusant dat men zo verbaasd is over dat dit ging gebeuren. En natuurlijk gigantisch verontwaardigd. Het is ook nooit goed.
- EVs zijn nu goedkoop en technisch beter dan 5j terug , dus das top toch? nee.. want we staren ons blind op die afschrijving. Het gros van de boze mensch in dat FP artikel heeft daar geen last van, enkel de ‘Early adopters’.
- EVs eindelijk geen subsidie meer Dat is toch wat we allemaal oneerlijk vonden?
Ik geef dan ook maar nog 1x mijn standpunt ook hier want men maakt al snel aannames
- Ik ben voorstander van EVs , ze bieden veel voordelen maar hebben ook hun nadelen. Voor mij wegen de voordelen zwaarder op DOORSNEE auto’s
- Ik heb 3j een EV gereden met veel plezier. Ik heb 0.0 hinder ervaren en was gevoelsmatig niet korter of langer onderweg. Ook niet op lange afstanden. Ik heb geen caravan , dit is wel echt een dingetje namelijk. In die 3j heb ik 2j geen eigen lader gehad en was ik gewoon aangewezen op de openbare laders. Daar had ik soms wel gedoe vanwege buurmannen met een midlife crisis die meende dat de paal ‘van hen’ was. ‘Want zij hadden ‘m aangevraagd in 2016’. Letterlijke quotes.
- Ik hou ook gewoon heel erg veel van de prachtige techniek van mooie benzine motoren. Met op 1 voor mij de zes in lijn. Beleving hiervan vond ik belangrijker dan de voordelen van een EV
- Ik geloof niet dat allemaal in een EV rijden het verschil gaat maken. In de wet van de grote getallen zijn er andere industrieën die je beter kan aanpakken… haven van Rotterdam bijv. (3x meer uitstoot dan heel NL)
- Maar het is wel mooi meegenomen als we de huis tuin en keuken auto’s met 2-4 cilinders voor mensen die niks anders zoeken dan een A naar B blik, kunnen elektrificeren
- Ik vind het beleid Vd overheid op de gehele transitie naar duurzamere manier van leven echt ongelooflijk zwalkend en daarmee heel erg polariserend.
Nou dan even nog mijn 2 cents op het artikel
Qua afschrijving
Elektrische auto’s stonden nog in de ‘tiener’ schoenen en waren/zijn vol in ontwikkeling. De wetten van innovatie curve gelden ook gewoon hier voor. Net als de economische wetten.
Oftewel: iets nieuws en unieks is heel duur want R&D en lage volumes. Daarna wordt het gemeengoed en wordt de volume knop aangedraaid. Tegelijkertijd gaat de innovatie door..
Wat zou er gebeuren met de producten die technisch minder zijn dan wat er nu nieuw is, maar wel heel duur waren door dat het nieuw was…
Plasma televisies.. de eerste mobiele telefoon.. de eerste pc..
Waar ik naar benieuwd ben, stel de afschrijving is idem aan een ICE, wat is dan de kosten vergelijking ? Kan ik niet uit het artikel halen.
Die afschrijving van EVs die de ANWB nu heeft meegenomen is op basis van afgelopen 5j dus niet representatief. Tenzij EVs nog vele malen goedkoper worden, maar dat geloof ik niet want het gaat nu richting kosten van een ICE.
Dan met betrekking tot het beleid:
Het ongelooflijk zwalkende (wan)beleid van de overheid waar je als onderneming / industrie gewoon NIET op kan bouwen kan ik ook niet zoveel mee. Er wordt in de markt(en) waar ik ook in actief ben echt met veel hoon naar gekeken, de overheid is al jaren en jaren geen betrouwbare partner meer. Zelfs niet als je een product of dienstverlening hebt wat een gezonde bijdrage aan de mens levert.
Ik ben geen voorstander van subsidies , maar als je ergens echt in gelooft moet je het wel vol houden. Niet nu halverwege de keutel intrekken nu EVs net betaalbaar worden (en goede specs) hebben voor midden inkomens…