Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Elektrisch rijden fors duurder dan benzine​

Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto’s geldt, maken groen rijden flink duurder.

Ach, afschrijving.... Nieuw zijn ze veelal stukken goedkoper geworden dan een paar jaar terug, dus dan zakt de restwaarde wel mee. Daarnaast zijn de MRB plannen nog niet definitief voor 2030.... Hoop aannames en duidelijk anti EV geschreven.

Het is dus met name afschrijving, een fictief getal wat men pas kan verzilveren bij verkoop. Verbruikskosten zijn vooralsnog massief gunstiger, laat ik het zo stellen; Ik rijdt mijn Corvette er gratis bij door wat ik met m’n Tesla bespaar, en dat weet ik, want ik houd het allemaal netjes bij in een excel overzicht. Exclusief afschrijving, dat weet ik namelijk pas op het moment dat de auto weer verkoop.

Maar goed ik zal zeker niet ontkennen dat veel EVs momenteel hard afschrijven. Ik zag afgelopen week een Lucid Air Sapphire te koop staan met 80k afschrijving in 1-1.5 jaar tijd… ai!

Ik had in Noorwegen een EV als huurauto. Per kilometer zit je nog steeds wel op €0,10 a €0,12 dus heel veel voordeliger is het ook niet. Eigenlijk zijn alleen de Tesla's in verbruik echt goedkoper per kilometer, want die zijn super efficiënt. En een verschil met brandstof is dat het erg uitmaakt waar je laadt. Helaas kan ik niet op mijn werk tegen een B2B tarief tanken :)

Het stuk vind ik overigens niet echt anti-EV geschreven. Het geeft juist aan dat de restwaarde onder druk staat en dat dat komt door het overheidsbeleid en dat dat juist een slechte ontwikkeling is.

Ik had in Noorwegen een EV als huurauto. Per kilometer zit je nog steeds wel op €0,10 a €0,12 dus heel veel voordeliger is het ook niet. Eigenlijk zijn alleen de Tesla's in verbruik echt goedkoper per kilometer, want die zijn super efficiënt. En een verschil met brandstof is dat het erg uitmaakt waar je laadt. Helaas kan ik niet op mijn werk tegen een B2B tarief tanken :)

Het stuk vind ik overigens niet echt anti-EV geschreven. Het geeft juist aan dat de restwaarde onder druk staat en dat dat komt door het overheidsbeleid en dat dat juist een slechte ontwikkeling is.
10 cent? Ik zit al 2 jaar lang onder de 5 cent per km.

@Barri welke EV had je gehuurd?

Laatst bewerkt:
Het is de afgelopen jaren ongebruikelijk gebleken dat de nieuwwaarde van auto's fors lager worden. Dit zie je eigenlijk alleen bij EV's. Iets met de prijs van de accu's blijkbaar. Dit is een proces wat niet oneindig doorgaat en om nu al conclusies te trekken dat de afschrijving mega is.... Is dat ook zo voor bijvoorbeeld een Model Y bouwjaar 2024? Is die net zo groot % als voor de model 3 bouwjaar 2018/2019? Er is sprake van een trendbreuk? Alle noviteiten zijn vaak stevig aan de prijs en die zakt later in de tijd (oa electronica)

Was toch al jaren bekend dat dat "goedkope" rijden in een EV slechts kunstmatig goedkoop is gemaakt door de subsidies en voordeeltjes die ervoor verstrekt worden, en dat al die voordeeltjes t.z.t. ook afgebouwd zouden gaan worden?
En er werd destijds ook al aangegeven dat door de technische ontwikkeling van de EV (rijbereik, accucapaciteit, laadsnelheid, productiecapaciteit) de prijsstelling ook nog aanmerkelijk gunstiger zou worden als toen... kortom dat de afschrijving van die licht verouderde EV's nog best fors zou zijn dat kon iedereen zich toen ook al wel bedenken.

Het EV begint nu het punt te bereiken waarbij het op eigen kracht (dus zonder subsidie en voordeeltjes) verder moet, en geleidelijk aan dus zelfstandig de concurrentie met de verbrandingsmotor aan moet gaan.
En prijstechnisch valt het dan per kilometer over het algemeen gerekend toch wel weer aardig tegen, de groene gedachte moet nu opeens wel wat dieper geworteld zitten als de kostprijs om een EV te rechtvaardigen.

En natuurlijk zijn er wat EV-rijders die er financieel wel veel goedkoper mee uit zijn, uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel.
Maar helaas kan lang niet iedereen beschikken over een eigen oplaadvoorziening met zonnepaneeltjes of gratis laden bij de werkgever of een bedrijfs-EV privé rijden tegen slechts de bijtellingskosten, als je volledig afhankelijk bent van openbare laadstations met je privé laadpasje dan wordt die 5 of 10 cent per kilometer echt wel een fabeltje.
Wat dat betreft is het rekensommetje in dat artikel best wel realistisch, het is gebaseerd op een momentopname zoals het er nu voor staat.
Maar de uitslag van dat rekensommetje kan ook elk moment weer veranderen, want er wordt door de overheid continu van alle kanten aan allerlei touwtjes van subsidies, voordeeltjes en accijnzen getrokken om geld binnen te harken... een duurzaam investeringsbeleid kun je er totaal niet meer op los laten, dat lijkt al vele jaren meer op een gokspelletje van een kermiskraam waar je uiteindelijk toch altijd de verliezer bent.

Wat dat betreft is het rekensommetje in dat artikel best wel realistisch, het is gebaseerd op een momentopname zoals het er nu voor staat.
Ja dat is zo

Dit soort projecties kan echter invloed hebben op het beleid waardoor de uitkomsten wijzigen.
Als men dat wenst.
Het maakt mij weinig uit. Ik denk dat een moderne hybride qua CO2 uitstoot gemiddeld weinig slechter is dan een EV. Die zijn stukken beter dan mijn oude Volvo vijfcylinder. Die reed krap aan 1 op 12 en dat is denk ik niet meer nodig.
(Die hybride is dan natuurlijk niet zo'n beroerd rijdende SUV is want dat is echt het slechste van 3 werelden.)

Het is de afgelopen jaren ongebruikelijk gebleken dat de nieuwwaarde van auto's fors lager worden. Dit zie je eigenlijk alleen bij EV's. Iets met de prijs van de accu's blijkbaar. Dit is een proces wat niet oneindig doorgaat en om nu al conclusies te trekken dat de afschrijving mega is.... Is dat ook zo voor bijvoorbeeld een Model Y bouwjaar 2024? Is die net zo groot % als voor de model 3 bouwjaar 2018/2019? Er is sprake van een trendbreuk? Alle noviteiten zijn vaak stevig aan de prijs en die zakt later in de tijd (oa electronica)
Nee ik denk ook niet dat die mega afschrijvingen van eerste generatie EV's gaan blijven. Om drie redenen:
1. EV's worden beter en raken uitontwikkeld,
2. infrastructuur wordt beter,
3. meer mensen wennen aan EV's.

Veel mensen van mijn generatie hebben wel geld maar zijn gewoon kopschuw om over te stappen. Mensen houden gewoon niet van verandering. Hoeft ook niet er zijn prima hybride autos met een vergelijkbaar lage CO2 uitstoot. Maar uiteindelijk denk ik gaat de masse voor personenvervoer over naar EV. Alleen voor internationaal transport zie ik de dieselmotor voorlopig nog niet vervangen worden.

10 cent? Ik zit al 2 jaar lang onder de 5 cent per km.

@Barri welke EV had je gehuurd?
Met een efficiënte EV als een Tesla, en veel thuis laden, kan je idd onder de 19ct komen.
Ik had klasse ID3 gereserveerd maar kreeg een Xpeng P7 mee. Volgens mij een vrij vroeg exemplaar. Met andere knoppen op het stuur en traag snelladen.
Verbruik was 24/100.

... en om nu al conclusies te trekken dat de afschrijving mega is.... Is dat ook zo voor bijvoorbeeld een Model Y bouwjaar 2024? Is die net zo groot % als voor de model 3 bouwjaar 2018/2019? Er is sprake van een trendbreuk? Alle noviteiten zijn vaak stevig aan de prijs en die zakt later in de tijd (oa electronica)
De Model Y was nieuw iets goedkoper, zeker de Standard Range, en is verspreid op de weg gekomen ipv alles in een paar maanden. Dat is een groot en belangrijk verschil.

En dat EV's ook wegenbelasting moeten betalen vind ik wel logisch! Eigenlijk achterlijk dat dit niet altijd zo is geweest obv bijvoorbeeld half tarief. Ik kan thuis laden en heb zonnepanelen. Dat laatste stelt niet veel meer voor: Op heel zonnige dagen kon ik 3.6 Kw per uur terug leveren, tegenwoordig schakelen de zonnepanelen uit ivm te hoge netspanning daar de hele straat vergeven is van zonnepanelen. Dus als het redelijk weer is, als de auto is er met een niet volle accu, dan duurt het laden wel erg lang. Daarnaast inmiddels terug leverboete (mindere prijs), saldering die er versneld afgaat..... Neem ik gewoon de prijs van de leverancier per Kwh, 28 cent, dan rij ik ook voor 5 a 6 cent per kilometer aan stroom. (zeer comfortabel, snel, stil, gemakkelijk én tegen een tablet en plank aankijkend)

Laatst bewerkt:
Ik vind het erg amusant dat men zo verbaasd is over dat dit ging gebeuren. En natuurlijk gigantisch verontwaardigd. Het is ook nooit goed.

• EVs zijn nu goedkoop en technisch beter dan 5j terug , dus das top toch? nee.. want we staren ons blind op die afschrijving. Het gros van de boze mensch in dat FP artikel heeft daar geen last van, enkel de ‘Early adopters’.
  • EVs eindelijk geen subsidie meer Dat is toch wat we allemaal oneerlijk vonden?
Ik geef dan ook maar nog 1x mijn standpunt ook hier want men maakt al snel aannames
  • Ik ben voorstander van EVs , ze bieden veel voordelen maar hebben ook hun nadelen. Voor mij wegen de voordelen zwaarder op DOORSNEE auto’s
  • Ik heb 3j een EV gereden met veel plezier. Ik heb 0.0 hinder ervaren en was gevoelsmatig niet korter of langer onderweg. Ook niet op lange afstanden. Ik heb geen caravan , dit is wel echt een dingetje namelijk. In die 3j heb ik 2j geen eigen lader gehad en was ik gewoon aangewezen op de openbare laders. Daar had ik soms wel gedoe vanwege buurmannen met een midlife crisis die meende dat de paal ‘van hen’ was. ‘Want zij hadden ‘m aangevraagd in 2016’. Letterlijke quotes.
  • Ik hou ook gewoon heel erg veel van de prachtige techniek van mooie benzine motoren. Met op 1 voor mij de zes in lijn. Beleving hiervan vond ik belangrijker dan de voordelen van een EV
  • Ik geloof niet dat allemaal in een EV rijden het verschil gaat maken. In de wet van de grote getallen zijn er andere industrieën die je beter kan aanpakken… haven van Rotterdam bijv. (3x meer uitstoot dan heel NL)
  • Maar het is wel mooi meegenomen als we de huis tuin en keuken auto’s met 2-4 cilinders voor mensen die niks anders zoeken dan een A naar B blik, kunnen elektrificeren
  • Ik vind het beleid Vd overheid op de gehele transitie naar duurzamere manier van leven echt ongelooflijk zwalkend en daarmee heel erg polariserend.

Nou dan even nog mijn 2 cents op het artikel

Qua afschrijving
Elektrische auto’s stonden nog in de ‘tiener’ schoenen en waren/zijn vol in ontwikkeling. De wetten van innovatie curve gelden ook gewoon hier voor. Net als de economische wetten.

Oftewel: iets nieuws en unieks is heel duur want R&D en lage volumes. Daarna wordt het gemeengoed en wordt de volume knop aangedraaid. Tegelijkertijd gaat de innovatie door..

Wat zou er gebeuren met de producten die technisch minder zijn dan wat er nu nieuw is, maar wel heel duur waren door dat het nieuw was…

Plasma televisies.. de eerste mobiele telefoon.. de eerste pc..

Waar ik naar benieuwd ben, stel de afschrijving is idem aan een ICE, wat is dan de kosten vergelijking ? Kan ik niet uit het artikel halen.

Die afschrijving van EVs die de ANWB nu heeft meegenomen is op basis van afgelopen 5j dus niet representatief. Tenzij EVs nog vele malen goedkoper worden, maar dat geloof ik niet want het gaat nu richting kosten van een ICE.

Dan met betrekking tot het beleid:
Het ongelooflijk zwalkende (wan)beleid van de overheid waar je als onderneming / industrie gewoon NIET op kan bouwen kan ik ook niet zoveel mee. Er wordt in de markt(en) waar ik ook in actief ben echt met veel hoon naar gekeken, de overheid is al jaren en jaren geen betrouwbare partner meer. Zelfs niet als je een product of dienstverlening hebt wat een gezonde bijdrage aan de mens levert.

Ik ben geen voorstander van subsidies , maar als je ergens echt in gelooft moet je het wel vol houden. Niet nu halverwege de keutel intrekken nu EVs net betaalbaar worden (en goede specs) hebben voor midden inkomens…

• Ik geloof niet dat allemaal in een EV rijden het verschil gaat maken. In de wet van de grote getallen zijn er andere industrieën die je beter kan aanpakken… haven van Rotterdam bijv. (3x meer uitstoot dan heel NL)
Je moet je denk ik even inlezen in hoe die berekening tot stand is gekomen. Allereerst is het onderzoek uitgevoerd in opdracht van twee actiegroepen (Advocates for the Future en Extinction Rebellion), maar dat is niet het echte probleem.

Wat ze namelijk doen in het onderzoek is alles wat in Rotterdam binnenkomt toerekenen aan de haven. In Rotterdam komt een hoop olie, steenkool en aardgas binnen, maar dat wordt niet in de haven opgestookt. Ze maken er in de haven wel benzine, diesel en kerosine van natuurlijk. Maar het daadwerkelijk opstoken vindt plaats in auto's, vliegtuigen en schepen. Maar dat rekenen ze dus wel allemaal toe aan de haven zelf. Complete kul natuurlijk.

Er zijn verschillende andere instanties die ook een inschatting hebben gemaakt van hoeveel de haven nu echt bijdraagt aan de CO2 uitstoot in Nederland en die berekeningen variëren tussen de 15 en 20%. Dat zijn waardes die mij wat meer logisch in de oren klinken.

De CO2 uitstoot binnenlands transport is binnen de EU iets van 20-23%. Personenvoertuigen en vrachtwagens zijn daar natuurlijk een significant deel van, dus EVs gaan zeker een significante bijdrage leveren aan de CO2 reductie. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we de lucht- en scheepvaart ook niet schoner kan (en moet).

Nou dan even nog mijn 2 cents op het artikel

Qua afschrijving
Elektrische auto’s stonden nog in de ‘tiener’ schoenen en waren/zijn vol in ontwikkeling. De wetten van innovatie curve gelden ook gewoon hier voor. Net als de economische wetten.

Oftewel: iets nieuws en unieks is heel duur want R&D en lage volumes. Daarna wordt het gemeengoed en wordt de volume knop aangedraaid. Tegelijkertijd gaat de innovatie door..

Wat zou er gebeuren met de producten die technisch minder zijn dan wat er nu nieuw is, maar wel heel duur waren door dat het nieuw was…

Plasma televisies.. de eerste mobiele telefoon.. de eerste pc..

Waar ik naar benieuwd ben, stel de afschrijving is idem aan een ICE, wat is dan de kosten vergelijking ? Kan ik niet uit het artikel halen.

Die afschrijving van EVs die de ANWB nu heeft meegenomen is op basis van afgelopen 5j dus niet representatief. Tenzij EVs nog vele malen goedkoper worden, maar dat geloof ik niet want het gaat nu richting kosten van een ICE.

Dan met betrekking tot het beleid:
Het ongelooflijk zwalkende (wan)beleid van de overheid waar je als onderneming / industrie gewoon NIET op kan bouwen kan ik ook niet zoveel mee. Er wordt in de markt(en) waar ik ook in actief ben echt met veel hoon naar gekeken, de overheid is al jaren en jaren geen betrouwbare partner meer. Zelfs niet als je een product of dienstverlening hebt wat een gezonde bijdrage aan de mens levert.

Ik ben geen voorstander van subsidies , maar als je ergens echt in gelooft moet je het wel vol houden. Niet nu halverwege de keutel intrekken nu EVs net betaalbaar worden (en goede specs) hebben voor midden inkomens…
De afschrijving is inderdaad onzin, een Model 3 is al meer dan 10K in nieuwprijs gezakt in de afgelopen 5 jaar dus het is niet zo gek dat er dan een hoge afschrijving is.

Er zijn helemaal geen subsidies nodig voor de aankoop van EVs in Nederland. De BPM op ICE voertuigen is al zo hoog dat het prijsverschil al verwaarloosbaar is. Wat mijn inziens moet aangepakt worden is het volgende:
  • MRB, je gaat mij niet vertellen dat die 400kg het verschil maakt terwijl er vrachtwagens van 50000kg over dezelfde weg rijden. Ik zou voorstander zijn van een afbouwende korting op EVs. Dus als je EV 1500kg weegt gaat er 350kg af, als je EV 1800kg weeg 250kg eraf en dan bij 2000kg+ krijg je geen korting meer. De waardes heb ik even uit mijn duim gezogen, maar komt erop neer dat ik ook graag de aankoop van kleinere auto's zou willen stimuleren.
  • Regelgeving voor de tarieven van publieke laadpalen. Ik rij zakelijk en heb er geen last van, maar als je privé rijdt moet je echt goed opletten. Soms zijn de prijzen namelijk erg hoog. En daarnaast snap ik niet waarom we met laadpassen moeten werken, waarom niet gewoon met een pinpas? Maak het eens wat gemakkelijker.
  • Op een kWh zit ruim 13 cent aan belasting. Dat is 30-60% van de totale prijs ofzo (de huidige kWh prijs bij een vast contract is 0.34 cent). Bij benzine zitten we op bijna 79 cent per liter, oftewel ook iets van 36%. Benzine gaan we niet duurder maken, dus de belasting op een kWh mag flink omlaag. Bijkomend voordeel is dat iedereen er dan financieel op vooruit gaat en je ook de aanschaf van warmtepompen stimuleert (en zonnepanelen juist niet, maar je kan niet alles hebben).
edit: rekenfoutje

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan