Het Caravan Topic

rke zei:
Een lesje rijden met aanhanger is echt een aanrader. Zelfs bij een bochtje nemen moet je op hele andere dingen letten.
Ga voor de grap eens op een camping kijken hoe sommige mensen heerlijk prutsen, zelfs met een mover.
Je moet de auto ook afkoppelen:)
 
michel1975 zei:
rke zei:
Een lesje rijden met aanhanger is echt een aanrader. Zelfs bij een bochtje nemen moet je op hele andere dingen letten.
Ga voor de grap eens op een camping kijken hoe sommige mensen heerlijk prutsen, zelfs met een mover.
Je moet de auto ook afkoppelen:)

Dat soort grappen. En wat denk je van de mover op de banden laten drukken terwijl je wegrijdt. Een beetje vergeten te ontkoppelen (Ik weet niet of de moderne movers hiertegen een bescherming hebben.... ). :p Of het neuswieltje vergeten in te draaien. Of zo gefocust zijn op het wiel op 'de steen' te krijgen dat de tent van de buren aan de dissel hangt.

Kamperen kan lachkramp geven ( Ik stond recent nog met het voorwiel van de Clio in een droge greppel).
 
Vandaag bij een E60 530i wezen kijken, die had zo'n 7 polige stekker nog. Maar daar kun je dus gewoon een verloopstekker voor kopen?
 
Ja, daar is een verloopstekker voor te koop.

Maar dan heb je dus alleen achterverlichting, remlichten, knipperlichten en met wat geluk een mistlicht.
Constante stroom, achteruitrijlichten en binnenverlichting is dan niet aangesloten.
 
Ik heb een wegklapbare trekhaak (af-fabriek optie) op mijn MB S211 200 Kompressor uit 2006. Er zit een 13 polige stekker op maar dat blijkt alleen voor de vorm........er zijn er maar 7 aangesloten :(. Constante stroom heeft ie dus niet. En juist dat zou wel fijn zijn want dan werkt de koelkast onderweg gewoon.

Ik ben afgelopen maand 2 keer met een geleende Kip GreyLine 42T uit '88 op stap geweest. Die weegt leeg iets van 780 kilo, beladen zo'n 900 kilo. Dat is echt een peulenschilletje voor de Benz. Het plan is om in september met een Hobby 650 UMF tandemasser op pad te gaan....gewoon omdat het kan :). Die weegt leeg zo'n 1.400 kg. Met 4 volwassenen en wat spullen in de auto moet dat wel goed gaan qua gewichtsverdeling.

Ik vind de caravanprijzen in Finland aardig vergelijkbaar met hier. Ik ben zelf naar een oude caravan aan het kijken maar ben verbaasd wat er tegenwoordig gevraagd wordt. Voor een kleine oude caravan van 30 jaar oud wordt ook zo nog 1.500 tot 2.000 euro gevraagd. Al het leuke spul met een beetje ruimte is binnen een paar dagen weg. Ik wil geen klein hutje en heb het liefst een 5 meter Solifer of Polar van een jaar of 30 oud. Aangezien het aanbod oude Solifers in Nederland uiterst schaars is keek ik ook even in Finland. Daar zijn ze voor 2.000 euro makkelijk te vinden. Misschien doe ik dat volgend jaar wel: rijden naar Finland, een oude Solifer ophalen, vakantie houden en via de Baltische Staten naar huis :).
 
rke zei:
Ja, daar is een verloopstekker voor te koop.

Maar dan heb je dus alleen achterverlichting, remlichten, knipperlichten en met wat geluk een mistlicht.
Constante stroom, achteruitrijlichten en binnenverlichting is dan niet aangesloten.

Wat niet is kan gemaakt worden.



Los ervan, denk bij het overschrijden van de kogeldruk dat er nog een partij is die af en toe meekijkt.
 
Boppie zei:
rke zei:
Ja, daar is een verloopstekker voor te koop.

Maar dan heb je dus alleen achterverlichting, remlichten, knipperlichten en met wat geluk een mistlicht.
Constante stroom, achteruitrijlichten en binnenverlichting is dan niet aangesloten.

Wat niet is kan gemaakt worden.



Los ervan, denk bij het overschrijden van de kogeldruk dat er nog een partij is die af en toe meekijkt.

Die achteruitrijlichten zijn wel jammer, maar de constante stroom of de koelkast maak ik niet zo'n zorgen om.

@boppie wat bedoel je?
 
Die achteruitrijlichten (va. bj. '12) en mistlamp (va. bj. '97) moeten het toch wel doen?
Zelf hebben we een oud caravannetje uit '84 en gebruiken we een verloopstekker van 13- naar 7-polig, de koelkast doet het overigens gewoon, 7-polig heeft dus een constante-stroomdraad.
Vreemd eigenlijk, bij die oudjes met kenteken is die extra verlichting niet verplicht en als je een oudje zonder kenteken (maar met registratiebewijs) hebt dan moet alles naar de laatste eisen erop zitten.
 
Ouwediesel zei:
Die achteruitrijlichten (va. bj. '12) en mistlamp (va. bj. '97) moeten het toch wel doen?
Zelf hebben we een oud caravannetje uit '84 en gebruiken we een verloopstekker van 13- naar 7-polig, de koelkast doet het overigens gewoon, 7-polig heeft dus een constante-stroomdraad.
Vreemd eigenlijk, bij die oudjes met kenteken is die extra verlichting niet verplicht en als je een oudje zonder kenteken (maar met registratiebewijs) hebt dan moet alles naar de laatste eisen erop zitten.

Vroeger werd de draad voor de mistlamp wel vaker gebruikt als constante stroom aansluiting.
Ik weet niet of het verplicht is bij een oude aanhanger zonder kenteken achteruitrijlampen en mistlamp te hebben. Ik heb er nog nooit iets over gehoord, niet van oom agent en niet van een monteur.
Huur-aanhangers hebben heel vaak geen achteruitrijlichten en bij de mistpit ontbreekt vaak het lampje. Bij aanhangers met een eigen kenteken zie je deze lampen er meestal wel op zitten maar ik zou niet weten hoe deze lampen stroom moeten krijgen als de auto een 7-polige stekker heeft.

Ik denk dat oom agent in praktijk al blij is met goed werkende verlichting.
 
Zadelsnuiver zei:
Haha ja geen gek idee, laat maar weten of je tzt om een bak koffie komt :D

Doe ik zeker als het gaat gebeuren (y). Voorlopig ga ik het met deze oldie proberen. Een Wilk Stern de Luxe 470 TQ uit 1979. Van de derde eigenaar. De laatste 17 jaar in het bezit van dezelfde familie die hem in 2003 van vrienden heeft overgenomen. Elk jaar heeft ie een technische check gehad. Er zijn een paar dingen die reparatie nodig hebben maar voor 900 euro mag ik niet klagen :). Volgende weekend ga ik er voor de tweede keer mee weg. Ergens volgende maand gaat ie gecheckt worden door een oldtimer caravanspecialist.

4gOy6UY.jpg


oRqy1EC.jpg
 
rke zei:
Ik neem aan dat 7-polig niet meer geleverd wordt, tegenwoordig is 13-polig de norm. (..)

13 polig is wel de norm / verstandig.
Toch kwam ik afgelopen week een nieuw type Mazda CX 3 of 5 tegen met een caravan erachter dat slechts een brandend mistpit had..:confused:
Voor mij het signaal dat er een 7 polige aansluiting op zit / of een verloopstekker?

In ieder geval.. alleen met dagrij lichten aan rijden (overdag).. met zo'n span.. :rolleyes: Prutser wat mij betreft.
 
Wat een mooie Wilk MBdoubleyou! Die ziet er nog goed uit zeg!! Veel plezier!

Dit is mijn combi-camp:
eohpgG4l.jpg


YbhOsaEl.jpg

De extra voortent is leuk, maar waarschijnlijk blijft die opgevouwen. De luifel is wel pettig vind ik.

Dit is mijn tweede combi-camp, deze is iets nieuwer en is geremd.

De oude heb ik in 2009 gekocht:




De laatste jaren ben ik weer met mijn ouders op pad geweest. Mijn ouders hebben een Sterckeman Fjörd uit 1994. Die hebben ze gekocht toen die na een half jaar uit de verhuur kwam. Dus compleet met alles erop en er aan.


Vroeger gingen we altijd met deze Fendt op vakantie, dat was een (kleine) 3 persoons caravan.


Toen we hem kochten, weet ik nog dat mijn moeder het "zon groot ding vond" inmiddels is deze lichtgewicht 4 persoons caravan met WC echt de kleinste caravan van de camping. (nouja op de Eriba's na natuurlijk)

Sinds 3 jaar hebben mijn ouders een mover eronder, na 1 vakantie dat er niemand was die even kon helpen, was mijn moeder ook overtuigd dat een mover ideaal is. (Mijn ouders zijn nu 78 en 75).

Hopelijk lukt dit jaar ook nog, dit wordt dan waarschijnlijk Duitsland of België.
 
Hier staat de boel weer een dag of vier nu. Aanstaande zaterdag even een plekje opschuiven, en dan kunnen we nog twee volle weken staan in het vooralsnog frisse Winterswijk. Kids vermaken zich prima, kacheltje in de voortent doet zijn ding en hopelijk kan de Dometic dakairco vanaf het weekend aan de slag :)

Ke0ASmJl.jpg


FSatMNbl.jpg


Was wel wennen, 45 km rijden en er zijn ipv vijf tankstops, een paar uur slapen en in totaal 21 uur en 1300 km later in Kroatië aankomen...
 
2 etmaien extra, uitgeslapen en een sloot brandstof en geld bespaard. Hoe mooi kan een vakantie beginnen. Obelink naast de deur als de kinderen toch in een eigen tentje willen slapen (aanrader). Fijne vakantie.
 
Zadelsnuiver zei:
Boppie zei:
rke zei:
Ja, daar is een verloopstekker voor te koop.

Maar dan heb je dus alleen achterverlichting, remlichten, knipperlichten en met wat geluk een mistlicht.
Constante stroom, achteruitrijlichten en binnenverlichting is dan niet aangesloten.

Wat niet is kan gemaakt worden.



Los ervan, denk bij het overschrijden van de kogeldruk dat er nog een partij is die af en toe meekijkt.

Die achteruitrijlichten zijn wel jammer, maar de constante stroom of de koelkast maak ik niet zo'n zorgen om.

@boppie wat bedoel je?

Excuus voor het late antwoord. Ik bedoel de politie. Naar mijn weten mag je de kogeldruk niet zomaar overschrijden.
 
HarrieD zei:
2 etmaien extra, uitgeslapen en een sloot brandstof en geld bespaard. Hoe mooi kan een vakantie beginnen. Obelink naast de deur als de kinderen toch in een eigen tentje willen slapen (aanrader). Fijne vakantie.

Haha klopt, dit is wel de maximale 3 weken pakken, uitgeslapen ook wel lekker, brandstof scheelt vooral de baas een hoop geld, en de campingplek is toch wat prijziger hier.

Ben alleen wel klaar met de bewolking en de kou s avonds :rolleyes:

Obelink om de hoek was handig, al was het maar om d regen even te ontvluchten ;)


Mbt de kogeldruk:
Half uurtje voor vertrek stond ie nog op 125kg... had de vrouw al gezegd: de fietsen moeten voorop mee dus het zware spul moet wat meer naar achter ipv eerdere jaren.
Tentstokken van vak onder bed naar gangpad verhuist evenals de voortent. En.. 90 kg, prima. Trekhaak mag meen ik 80 kg hebben, maar iets meer is nooit verkeerd voor de stabiliteit.
 
Tja, dit jaar moet het er hopelijk toch maar weer van komen.

Dus...... Allereerst uit de stalling gehaald.....midden in een hagelbui. :(

Vervolgens de caravan wat meer gematched met de trekker (lees: meer LED).
En ik was aan een nieuw neuswiel toe, dus maar meteen een Premium gemonteerd. :cool:

kpzuaUP.jpg

gUFtbUr.jpg

hmMDaDb.jpg


Morgen alles nog even schoonmaken.....en dan kan die weer de stalling in. :(
Hopelijk niet te lang.
 
Peter O zei:
Dit is mijn tweede combi-camp, deze is iets nieuwer en is geremd.

De oude heb ik in 2009 gekocht:

Geweldige dingen! Ik ben er ook mee opgegroeid. Vanaf mijn geboorte hadden we een oranje (helemaal late 70 stijl) en daarna een bruine (eind jaren 70). Binnen paar seconden stond ie klaar en het trok soms aardig wat bekijks en verbaasde gezichten. Volgens mij ook breder dan die vreselijke Alpenkreuzers en meen dat ze ongeveer even duur waren als een kleine caravan. In '99 voor het laatst mee op vakantie geweest.

A4_1-5-800x0-c-default.jpg


A5_1-6-800x0-c-default.jpg



Later in 2007 ofzo met toenmalige vriend op vakantie mee geweest die een wat nieuwere CC had. Was best emotioneel moment om weer in zo'n ding te stappen met dat typische geluid van de vloer. Zou tegenwoordig zelf liever voor een Volkswagen California gaan ofzo. Ik word er gewoon hebberig van: https://www.youtube.com/watch?v=rJCyPVBJksE
 
Ik lees dat Rembrandt een nieuw neuswiel had aangeschaft. Daar zal ik ook aan moeten geloven. Bij het in de stalling zetten afgelopen september stootte het neuswiel nogal hard tegen een opstaande rand in de schuur waardoor de onderste buis van het neuswiel waar het wiel aan bevestigd is minimaal is verbogen en zich daardoor moeilijk in en uit laat draaien. Normaal gesproken een klein klusje, maar in mijn geval moet ik toch eerst het Thule fietsenrek en de disselafdekking demonteren.
Mijn neuswiel heeft net onder de draaislinger een meter voor de kogeldruk. Toch wel makkelijk, dus die moet ik maar weer bestellen. Nu maar hopen dat de besmettingscijfers niet weer door het plafond schieten dat na de paasdagen de hele boel weer op slot gaat.
 
Mijn oude Wilk is ondertussen opgevolgd door een echte pensionadocaravan. Het is geen Scandinavische Solifer of Polar geworden maar een oerhollandse Avento, type Gran Turismo 500TF Superbe uit 2005. Het was het toenmalige topmodel van Avento. Er zijn er slechts een stuk of 60 van gebouwd . Vind het leuk dat het een vrij exclusief model is. Avento ging in 2011 helaas failliet.

De hut is voorzien van alle gemakken waaronder een echte Zweedse cv waardoor ik bij -25 nog behaaglijk kan kamperen. En een mover natuurlijk want hij weegt leeg al 1.300 kilo en dat verplaats je niet zo makkelijk. Gemak dient de mens. Ik ben dus ook zo'n luie caravanner die de pootjes uitdraait met een boormachine :p.

De Benz trekt de caravan uitstekend. Gisteren met flinke wind teruggereden uit Limburg. De Avento ligt er als een blok achter. Uiteraard voel je de caravan bewegen als het flink waait maar onrustig wordt ie nooit. Ook niet op een tweebaansweg waar heel veel vrachtwagens met 85 voorbij kwamen. Prima combi (y)!

De Wilk wordt of morgen overgenomen door vrienden of hij gaat maandag in de verkoop.

51007553210_dbe20258f7_o_d.jpg
 
HarrieD zei:
Nu maar hopen dat de besmettingscijfers niet weer door het plafond schieten dat na de paasdagen de hele boel weer op slot gaat.

De campings zijn geen moment dicht geweest. Vorig jaar was tot 15 juni het sanitair dicht maar met een eigen toiletruimte was dat ook geen probleem.

Je kan nog steeds prima veilig kamperen. Ben met de nieuwe caravan al 3 keer op pad geweest dit jaar. En ook na negen uur loop je gewoon een rondje over de camping als je dat wil:). Gewoon gaan dus, HarrieD (y)
 
Mooie Avento, BMdoubleyou.(y)

En ondertussen lekker met een ander meefantaseren over een dubbelasser.

Als.......dan werd het wat mij betreft deze:

Helaas heeft de vrouw ‘m al afgekeurd.
Te groot en te luxe. Ik vind ‘m prachtig. Zeker dit geteste exemplaar. Helemaal compleet.
Moet alleen leeg achter de auto.:)
 
Tijd voor een Touareg en een andere vrouw, Rembrandt :p.

Deze Knaus Südwind 590 TK kan prima achter je Tiguan . Geen vast bed helaas.

$_86.JPG


Caravan is van een lid van het caravan-forum die net een Eriba dubbelasser heeft gekocht.
 
:)
Ik doelde ook op je input op dat andere forum.;)

Deze Knaus ziet er absoluut nog goed uit, maar is 4 jaar ouder dan de mijne, heeft dus nog de oude keuken (zonder de bekende glasplaten) en is duurder dan de mijne was 6 jaar geleden. En dat voor 90 centimeter en een extra as.......neuh.
Geeft wel aan hoe die caravans tegenwoordig wel waarde vasthouden.

Nee, ik ga nog even door met de 500TK. Is van binnen nog netter dan die 590 hierboven, en kan nog jaren mee.
Zit er aan te denken om de dakluiken nog te vervangen door Mini Heki’s, maar wil eerst even afwachten wat dit 2e Covid seizoen gaat doen.
 
Het interieur van die 590 TK is best gedateerd. Hij lijkt er wel netjes uit zien. Ik zocht gewoon even een voorbeeld van een dubbelasser die wel achter de Allspace kan :). Toch geeft zo'n meter extra echt wel een flinke winst.

Wat mij opvalt als ik de Wilk en de Avento vergelijk: het ruimtegevoel door de extra breedte. De Wilk is 210 breed en de Avento 230. In mijn zoektocht was ik op een Knaus Eurostar 550 TF gestuit die 250 breed is. Die voelde echt als een balzaal :).

Je krijgt waarschijnlijk ook meer voor je 500TK dan je er 6 jaar terug voor hebt betaald als je 'm nu verkoopt.
 
MBdoubleyou zei:
HarrieD zei:
Nu maar hopen dat de besmettingscijfers niet weer door het plafond schieten dat na de paasdagen de hele boel weer op slot gaat.

De campings zijn geen moment dicht geweest. Vorig jaar was tot 15 juni het sanitair dicht maar met een eigen toiletruimte was dat ook geen probleem.

Je kan nog steeds prima veilig kamperen. Ben met de nieuwe caravan al 3 keer op pad geweest dit jaar. En ook na negen uur loop je gewoon een rondje over de camping als je dat wil:). Gewoon gaan dus, HarrieD (y)

Klopt, maar vorig jaar zijn wij toch pas op 15 juni voor het eerst met de caravan weggeweest terwijl de helft van mijn vakantie er al opzat. Ondanks dat onze compacte Hobby 380 een goed uitgeruste toiletvoorziening heeft ga ik de grote boodschap niet op dat chemische toiletje doen zodat ik iedere dag de tank moet legen en schoonmaken. Een plas in de nachtelijke uren vind ik prima, maar verder maak ik bij voorkeur gebruik van de campingtoiletten en een dagelijkse douche hoort wat mij betreft ook bij de kampeervakantie. Gelukkig had ik nog zoveel vakantiedagen dat wij in september nog twee weekjes hebben gekampeerd. Vanaf vorige maand mag ik genieten van mijn pensioen dus hoop veelvuldig met de caravan op stap te gaan. Helaas is deze coronapandemie natuurlijk een slechte start van de pensioenperiode, maar die nadelen gelden voor een ieder.
Vorige week in een heerlijk comfortabel appartement op Ameland verbleven en met temperaturen van 6 of 7 graden (gelukkig wel veel zon) is dat ook fijn vakantie houden. Auto in Holwerd laten staan en heerlijk gefietst op het eiland.
 
Dit jaar ga ik ook weer eens met de sleurhut op pad.

Eerst nog even nieuwe remkabeltjes, een 13 polige stekker en draadloze camera monteren en dan kunnen we.
Bij de 13 polige stekker hoort een mistpit (nu met een schakelaar in de sleurhut verbonden met het achterlicht) en een achteruitrijlamp. En misschien ook gelijk alle buitenverlichting ombouwen naar led.

Ik heb geen toiletruimte in de sleurhut, dus het "even er tussenuit" is beperkt. Ik heb wel in de voortent een afscheiding gemaakt zodat we daar een toilet hebben.

Het is opvallend hoe lang deze sleurhut goed blijft. Hij is inmiddels 30 jaar en de firma die hem gebouwd heeft is al jaren failliet. Maar mijn sleurhutje blijft het goed doen, inmiddels met een derde revisie van onderstel bijna achter de rug.
 
@ MCW

Wat leuk!! Mooie folder-plaatjes! In het oranje is het ook leuk.

Ik ben ook een Combi-campfan. Zoals je al zei, de modellen zijn wel de, ehm Audi's onder de vouwwagens. Ik meen dat een nieuwe op dit moment nog zeker 10000 euro kost, misschien wel meer. Ik heb een smalle gezien, dat was een prototype, als ik het goed heb. Ik moet die foto zoeken....

Ik ben met mijn vriendin toen naar Frankrijk geweest. De eerste camping ging bijna zitten toen we aankwamen, iedereen was teleurgesteld dat we letterlijk de pootjes losdraaiden, de clips losmaakten en open klapten..
We hadden vanaf de tweede camping een soort spelletje, we reden de camping op..... gingen schaapachtig staan kijken, ik zei dan "schat, snel opzetten, ik lust wel een biertje nu"
Nou dan werden de stoel gedraaid..... De blikken van mensen dat we letterlijk na 30 secondes konden zitten, nu nog altijd hebben we dikke lol daarover.

Ik geloof dat de overdwars Combicamps iets minder handig zijn, nouja die zijn een 8, deze is een 9.5 ofzo.

Het concept is nu door wat offroad-fabrikanten overgenomen meen ik.

Achteraf heb ik wel spijt van de "nieuwe Combicamp" ik had wellicht liever een vouwcaravan gehad. Ik durf mijn kat niet mee te nemen in de vouwwagen, in bijvoorbeeld een Esterel kan dit wel.
Afgelopen jaar ben ik met pa en Ayo naar Duitsland geweest.

Onze buren hadden ook een Sterckeman.

De laatste jaren zijn we met zijn drieën op pad gegaan, ik ben enig kind. Mijn ouders zijn 70 + (inmiddels 75+) en door bijvoorbeeld samen te gaan, zien zij ook plekken waar ze zelf niet heen zouden gaan.
[url=https://flic.kr/p/22FH2jM]

Dit was in Riga, de baas bewaakt de caravan. Inmiddels is onze caravan een kleintje, voor ons ruim zat. Mijn ouders hun bed laten we liggen, mijn bed is een zitplaats bij minder weer.

24784547087_b2fabe3c19_c.jpg
[/url]
Dit was in 2004, met dezelfde caravan. In Denemarken. Dit was tot 2017 de laatste keer dat ik in de caravan sliep
 
Als ik moet kiezen ( en als ik geld had ) tussen een caravan en een camper dan was voor mij de keuze makkelijk geweest. Ik denk dat in de caravan meer behelpen is dan in een camper. Maar ik kan het verkeerd hebben.
Het rijden met een caravan achter je auto is ook niet echt jofel, je kan denk ik beter dan in een camper rijden, want dat is wat plezieriger.
En het plaatsen van een caravan op de camping standplaats heeft ook niet iedereen onder de knie, wat met een camper wat makkelijke gaat.
Misschien vergelijk ik appels met peren, maar als geld geen rol speelt, mag je mij een camper geven.
 
Rembrandt zei:
Geeft wel aan hoe die caravans tegenwoordig wel waarde vasthouden.

Het zijn net huizen, je krijgt een hoop geld voor je huidige, maar je moet ook lappen voor de volgende. :T

Ik heb afgelopen september onze Hobby 540UK verkocht voor exact hetzelfde geld als waar ik em 5,5 jaar eerder voor gekocht had. Paar weken geleden de vervanger gekocht en gehaald, een Knaus Südwind 550 FSK. We willen wat meer weekendjes pakken en niet meer in 1x doorjekkeren naar Zuid Frankrijk. In de Hobby was niet al te veel bergruimte en moesten we, zeker in voorjaar en herfst, veel ombouwen. Nu hebben we een vast bed én een rondzit en veel meer handige bergruimte. En 2,5 meter breed scheelt ook in de leefruimte binnenin. En stapelbed caravans zijn duur, maar onze oudste blijft nog jaren in de caravan slapen denk ik, dus we kunnen hier weer even mee vooruit. Komend weekend maar eens testen. (y)
 
Hyundai Rider zei:
Als ik moet kiezen ( en als ik geld had ) tussen een caravan en een camper dan was voor mij de keuze makkelijk geweest. Ik denk dat in de caravan meer behelpen is dan in een camper. Maar ik kan het verkeerd hebben.
Het rijden met een caravan achter je auto is ook niet echt jofel, je kan denk ik beter dan in een camper rijden, want dat is wat plezieriger.
En het plaatsen van een caravan op de camping standplaats heeft ook niet iedereen onder de knie, wat met een camper wat makkelijke gaat.
Misschien vergelijk ik appels met peren, maar als geld geen rol speelt, mag je mij een camper geven.

Juist het rijden met een camper is vervelend. Probeer maar eens naar dat leuke plekje in de bergen te rijden, dat kleine dorpje in of naar de winkel. Met een camper moet je ook voor elk boodschapje of andere activiteit alles oppakken. Met een caravan zet je het neer en kun je de rest van de tijd lekker met je eigen auto rijden.
 
Ik zou zelf ook voor de camper gaan. Fiets meenemen. Moet je natuurlijk wel je vakantie zo instellen dat je alles met de fiets kunt doen.
 
Het is het caravan topic dus misschien niet teveel verstoring over campers. Al is er geen camper topic dacht ik.

Hoe dan ook is het een heel erg persoonlijke keuze. In het algemeen is een caravan beter geschikt voor een vakantie waar je naar een bepaalde camping toegaat en dan in de omgeving wat tripjes maakt. Een camper is meer voor de ongeplande of rondreizen waarbij je haast elke dag weer verder reist.

Maar binnen die categorieën zijn er ook verschillen. Sommige caravans zijn zowel compact als ook off-grid nog best wel bruikbaar. Je reist dan alleen alsnog wel met een wat grotere combinatie en in de meeste landen zijn camper plaatsen niet opengesteld voor caravans. Andere caravans worden een soort vakantie bungalow op de camping. Even verplaatsen zit er niet in. Bij campers idem dito; de allerkleinste campers zijn dan wel handig maar kunnen vaak niet off-grid (beperkte isolatie, geen kachel, geen toilet, etc). Net een maatje groter juist weer wel terwijl die toch echt makkelijker rijden dan een combinatie met caravan. Maar de echt grotere campers zijn ook weer minder handelbaar.

Wij zijn van de camper. Wel vinden we een exemplaar van 6 meter al (te) lang. Buiten heel soms een gewicht beperking en zo nu en dan een hoogtebeperking heb ik met de camper nog nooit moeite gehad om ergens te komen. Met onze oldtimer bus die we eerst hadden waren we wel eens langzaam, maar dat zit meer in het oldtimer zijn dan een camper zijn. Verder reizen we graag rondtrekkend en zonder vooropgezet plan. Vroeger met een kleine tent maar na een paar keer met moeite een camping te hebben gevonden (die zijn niet altijd op de plekken waar we wilden zijn) en na een paar keer in de stromende regen een tent te hebben afgebroken om die dezelfde middag weer nog steeds nat uit de auto te moeten halen.. een camper was de logische vervolg stap.
Een van de leuke onvoorbereide reizen met de camper was bijvoorbeeld het zwerven langs de gehele oude DDR grens. Toch een aardig aantal kilometers en veel dingen spontaan gezien. Overnachten doe je dan als er een mooie camperplaats is of vrijstaand. Dingen als boodschappen doen doe je gedurende de dag als je ergens langs komt. Met altijd de koelkast bij je ook geen probleem. Daarnaast gaan we vooral in de saaiere wintermaanden graag in het weekend op pad. In onze oude camper hadden we alleen een kachel die op 230V werkte en dan was het dus zoeken naar een camping of camper plaats die in de winter open was en 230V kon bieden. Qua campings is er dan zo goed als niets. Daarom in onze nieuwe camper een verwarming op gas zodat we daar los van zijn. Het hele jaar kunnen we zo even op pad voor een dagje tot lang weekend. Een fiets hadden we soms bij ons maar meestal ongebruikt weer naar huis. In de nieuwe camper gaan we het proberen met een kleine vouwfiets maar ook daar zie ik het nog wel gebeuren dat die nooit gebruikt wordt.

Dus kortom; mijn stijl van vakantie en weekenden is een goede match met een kleine camper. Overigens ben ik ook opgegroeid met het reizen met een camper. Dat was maar een iets grotere en die bracht ons ook overal. Om de paar dagen een dag op een camping om bijvoorbeeld in de speeltuin te kunnen zijn; zo hielden mijn ouders het voor iedereen leuk. Ook was er toendertijd buiten campings minder mogelijkheid om de watertank te vullen en afval te lozen.
Maar ben je een andere manier van vakantie gewend of bevalt je dat meer is een caravan soms een logischere keuze.
 
Omdat er hier zoveel caravan-enthousiastelingen zijn even een plaatje van mijn daily mèt caravan:



Een poosje terug stond deze beauty op de boulevard in Noordwijk. Ik kon het niet laten m'n auto er even voor te zetten.
Destijds had ik niet eens een trekhaak, nu wel, maar een leuke foto is het! Ben benieuwd hoe zoiets rijdt eigenlijk...
 
Hyundai Rider zei:
Als ik moet kiezen ( en als ik geld had ) tussen een caravan en een camper dan was voor mij de keuze makkelijk geweest. Ik denk dat in de caravan meer behelpen is dan in een camper. Maar ik kan het verkeerd hebben.
Het rijden met een caravan achter je auto is ook niet echt jofel, je kan denk ik beter dan in een camper rijden, want dat is wat plezieriger.
En het plaatsen van een caravan op de camping standplaats heeft ook niet iedereen onder de knie, wat met een camper wat makkelijke gaat.
Misschien vergelijk ik appels met peren, maar als geld geen rol speelt, mag je mij een camper geven.

Ik denk dat je het inderdaad verkeerd hebt :). Ik zou niet weten waarom het in een caravan meer behelpen is dan in een camper. het hangt uiteraard af van wat voor camper of caravan. De gemiddelde caravan is tegenwoordig 2m30 breed. Wil je dat in een camper dan wordt het een behoorlijk groot ding. Als ik de gemiddelde camper bekijk is dat tegenwoordig vaak een buscamper. Mijn caravan biedt een hoop meer ruimte.

In een camper rijden is plezieriger....op voorwaarde dat je een moderne hebt. Een camper van 20 jaar oud is gebaseerd op een bestelauto van 20 jaar oud. En die reden echt niet minder prettig. Als er dan nog ook een grote opbouw opzit dan rijdt dat helemaal niet zo prettig. Een auto met caravan rijdt fijner.

Een beetje caravan heeft tegenwoordig een mover. Die manoeuvreer je heel makkelijk op een mooie plek. Echt ideaal. Op dezelfde plek zet je een camper echt niet zo makkelijk neer. En vergeet niet dat je een camper, net als een caravan, waterpas wil hebben. Dus moet je ook met oprijblokken aan de gang.

Een camper is veel duurder dan een caravan. In aanschaf maar ook in onderhoud.

Ik zie ook genoeg leuke campers, maar voor het budget wat ik had koop je geen fijne camper. Dus het was sowieso geen optie. Van een oude omgebouwde bestelbus word ik gewoon niet blij. Ik wil wel een beetje ruimte. Daarom heb ik ook een behoorlijke caravan gekocht. Maar los daarvan: ik vind een caravan over het algemeen leuker en je hebt de auto tot je beschikking als je ergens staat. Dat vind ik een belangrijk voordeel. En rondtrekken met een caravan kan ook prima.

Als het schip met geld voorbij kwam kocht ik een caravan en een niet te grote camper. En afhankelijk van wat voor trip ik zou maken zou ik met de camper of de caravan gaan. Of een VW Transporter California camper met een flinke caravan erachter. Je zet de caravan op een mooie plek geniet er een paar dagen van en gaat dan met de Transporter een paar dagen toeren en kleine weggetjes en mooie lege plekjes zoeken. Best of both worlds :).
 
Ik huur altijd, dus ik kan vrij kiezen tussen campers en caravans. Al naar gelang onze plannen. Als ik iets zou moeten kopen, zou het een caravan worden. Dan heb je op de plaats van bestemming tenminste nog steeds vervoer. Dat vind ik toch wel een gemis met een camper.

Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.
 
Ik wilde ook nooit aan een caravan, moest er niet aan denken om met zo'n ding achter de auto te moeten rijden. Inmiddels al een aantal jaren ervaring en is me 100% mee gevallen. Zeker achter de BMW merk je er nauwelijks iets van en met een snelheid van rond de 100 km/uur is het heerlijk ontspannen rijden. Bovendien mag je ook zonder aanhanger in NL niet harder meer op de snelweg tegenwoordig.

Zitten nog wel eens te twijfelen om onze Knaus Sport 400LK uit 2015 in te ruilen op een maatje groter. Met name het bed is niet zo comfortabel, een vast bed ligt stukken beter. Kinderen gaan langzaam in een tentje dus hoeft zeker geen joekel te worden. Een 420QD zou al perfect zijn. Maar vind maar eens een mooie gebruikte.....
Onze caravan is inmiddels wel meer waard dan waar we hem 4 jaar geleden voor kochten.

Anderszijds staat het ding vooral in de stalling en vind ik het doodzonde om nog een grotere/duurdere aan te schaffen. Plus passen BMW en caravan niet meer achter elkaar op de oprit. Misschien eerst de bankkussens maar eens voorzien van betere kwaliteit schuim.
 
Twix zei:
Ik huur altijd, dus ik kan vrij kiezen tussen campers en caravans. Al naar gelang onze plannen. Als ik iets zou moeten kopen, zou het een caravan worden. Dan heb je op de plaats van bestemming tenminste nog steeds vervoer. Dat vind ik toch wel een gemis met een camper.

Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

In de autosport zie je veel campers. Je trekt de handrem aan en je kampeert, desnoods op een parkeerplaats. Je rijdt lekker en stabiel met 120+ naar de bestemming en als het moet: er zijn teams die de racewagen in een aanhanger er achter hebben hangen.

Maar een camper is inderdaad schreeuwend duur. En dat is niet zo gek: een fabriekje koopt een bus, sloopt hem vervolgens half, bouwt hem weer opnieuw op en maakt een rekening. Vervolgens komt de overheid en die ziet een bus met meer dan twee keer de oorspronkelijke prijs op de rekening.
Dus de ambtenaar laat zijn BPM tabel op de camper los en er komt BTW bij. Van 30k naar 100+ in een grote verbouwing.

Het alternatief is zelf bouwen. Dat is niet makkelijk, moderne busjes zitten echt niet simpel in elkaar. Maar het is te doen, vooral als je vooraf een duidelijk en gedetailleerd plan maakt.
Daar de vuilwatertank, daar de extra accu, daar het zonnepaneel... enzovoorts.

En, als je echt aan glamping wil doen: een oude stadsbus kost niet zo veel en je hebt ruimte in overvloed. Alleen nog dat rijbewijsje en de stalling.

Maar ik ben gelukkig met mijn kleine sleurhutje. Er zijn heel veel auto's waar deze sleurhut achter mag en hij is groot genoeg voor ons. Deze sleurhut is dankzij extra maatregelen stabieler dan origineel, vooral sinds ik weet hoe ik hem het beste kan beladen.

Bovendien hoort dat ook wel bij mijn nationaliteit en leeftijd: een oude auto met een piepklein caravanneke, helemaal vooraan in de file rijdend.
 
De eend en de Dyane hebben allebei een trekhaak en mogen 400kg geremd trekken... Er past dus een caravan achter maar veel groter dan een Predom of een Eriba moet het niet worden:p Met ongeveer 30 pk motorvermogen moet je dan ook wel gaan nadenken over een wat groter Visa blokje of een bigbore setje. Heel snel kom je op de vraag of je er als chauffeur blij van wordt om er zo mee naar Spanje te gaan en of het verkeer achter je er ook zo blij mee is?

Ach met een klein karretje waar de boot op kan ben ik ook al blij :cool: Voor de zwaardere vouwwagen hebben we nog de Ford Focus
 
Twix zei:
Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

Waarom kan dat niet gemakkelijk met een caravan ;)?
 
MBdoubleyou zei:
Twix zei:
Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

Waarom kan dat niet gemakkelijk met een caravan ;)?

Deden wij ook elke keer. Gaat prima. In het "ergste " geval 1 pootje uit en klaar
 
Lengte? Compacte (bus) camper kan wel op de personenwagen parking.. of nog in een vrij hoekje in te draaien.. Auto + caravan is vaak toch op de vrachtwagen parking aangewezen.. en daar zijn er al te weinig van. ;)

Maar goed, in Amerika zal ruimte een minder probleem zijn, lijkt mij, bij service stations.
 
Kristian zei:
Ik wilde ook nooit aan een caravan, moest er niet aan denken om met zo'n ding achter de auto te moeten rijden. Inmiddels al een aantal jaren ervaring en is me 100% mee gevallen. Zeker achter de BMW merk je er nauwelijks iets van en met een snelheid van rond de 100 km/uur is het heerlijk ontspannen rijden. Bovendien mag je ook zonder aanhanger in NL niet harder meer op de snelweg tegenwoordig.

Zitten nog wel eens te twijfelen om onze Knaus Sport 400LK uit 2015 in te ruilen op een maatje groter. Met name het bed is niet zo comfortabel, een vast bed ligt stukken beter. Kinderen gaan langzaam in een tentje dus hoeft zeker geen joekel te worden. Een 420QD zou al perfect zijn. Maar vind maar eens een mooie gebruikte.....
Onze caravan is inmiddels wel meer waard dan waar we hem 4 jaar geleden voor kochten.

Anderszijds staat het ding vooral in de stalling en vind ik het doodzonde om nog een grotere/duurdere aan te schaffen. Plus passen BMW en caravan niet meer achter elkaar op de oprit. Misschien eerst de bankkussens maar eens voorzien van betere kwaliteit schuim.

De kussens in mijn oude Wilk lagen ook niet zo fijn. Maar met een topper erop slaapt het helemaal prima. In jouw 400 LK is dat alleen een optie als je met z'n 2en bent, Dan kan je zitten eten in de kleine zithoek. Ik vraag me af of een 420 QD wel een alternatief is. Wil je binnen eten dan is de treinzit te krap voor 4 personen. Dan is een 450 FU veel handiger vanwege de grotere zithoek. En wat ik een groot voordeel vind....het bed staat in de lengte en dat geeft een veel ruimtelijker gevoel. Plus je hoeft minder over de ander heen te kruipen als je er 's nachts uit moet en je ligt aan de raamkant..
Die 50kg/ 26cm extra van de 450 FU t.o.v. een 420 QD is zal je met de 320i niet merken :).
 
Haha, nee de 450FU is zeker veel fijner nog. We zitten nu met zijn 4en in de 400LK. Hoewel, eigenlijk slapen we er alleen in, we leven in principe gewoon buiten. Zelden zitten we aan het tafeltje binnen. 420QD is nog steeds niet heel riant.
Het trekgewicht van 1800 kilo nodigt wel uit om een paar maatjes groter te gaan. Alleen wordt het in de toekomst wel steeds lastiger om auto’s te vinden die nog een beetje trekgewicht hebben. De 400LK weegt beladen 1200kg en mag zelfs achter een Clio.
 
MBdoubleyou zei:
Twix zei:
Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

Waarom kan dat niet gemakkelijk met een caravan ;)?

Omdat je dan de auto uit moet. In een camper zit de hele familie er al.
 
rke zei:
Twix zei:
Ik huur altijd, dus ik kan vrij kiezen tussen campers en caravans. Al naar gelang onze plannen. Als ik iets zou moeten kopen, zou het een caravan worden. Dan heb je op de plaats van bestemming tenminste nog steeds vervoer. Dat vind ik toch wel een gemis met een camper.

Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

In de autosport zie je veel campers. Je trekt de handrem aan en je kampeert, desnoods op een parkeerplaats. Je rijdt lekker en stabiel met 120+ naar de bestemming en als het moet: er zijn teams die de racewagen in een aanhanger er achter hebben hangen.

Maar een camper is inderdaad schreeuwend duur. En dat is niet zo gek: een fabriekje koopt een bus, sloopt hem vervolgens half, bouwt hem weer opnieuw op en maakt een rekening. Vervolgens komt de overheid en die ziet een bus met meer dan twee keer de oorspronkelijke prijs op de rekening.
Dus de ambtenaar laat zijn BPM tabel op de camper los en er komt BTW bij. Van 30k naar 100+ in een grote verbouwing.

Het alternatief is zelf bouwen. Dat is niet makkelijk, moderne busjes zitten echt niet simpel in elkaar. Maar het is te doen, vooral als je vooraf een duidelijk en gedetailleerd plan maakt.
Daar de vuilwatertank, daar de extra accu, daar het zonnepaneel... enzovoorts.

En, als je echt aan glamping wil doen: een oude stadsbus kost niet zo veel en je hebt ruimte in overvloed. Alleen nog dat rijbewijsje en de stalling.

Maar ik ben gelukkig met mijn kleine sleurhutje. Er zijn heel veel auto's waar deze sleurhut achter mag en hij is groot genoeg voor ons. Deze sleurhut is dankzij extra maatregelen stabieler dan origineel, vooral sinds ik weet hoe ik hem het beste kan beladen.

Bovendien hoort dat ook wel bij mijn nationaliteit en leeftijd: een oude auto met een piepklein caravanneke, helemaal vooraan in de file rijdend.

Nou... dat valt nog mee. Voor tussen de 50k en 60k heb je echt al wel een mooie nieuwe (fabrieks) buscamper op Nederlands kenteken. Genoeg keuze zelfs. Voor minder dan 50k ook wel maar dan vallen bijvoorbeeld toilet, douche of kachel weg. Voor die prijzen moet je alleen niet voor een Volkswagen Westfalia gaan. Krijg je minder en kost ruim meer.
 
Kristian zei:
Haha, nee de 450FU is zeker veel fijner nog. We zitten nu met zijn 4en in de 400LK. Hoewel, eigenlijk slapen we er alleen in, we leven in principe gewoon buiten. Zelden zitten we aan het tafeltje binnen. 420QD is nog steeds niet heel riant.
Het trekgewicht van 1800 kilo nodigt wel uit om een paar maatjes groter te gaan. Alleen wordt het in de toekomst wel steeds lastiger om auto’s te vinden die nog een beetje trekgewicht hebben. De 400LK weegt beladen 1200kg en mag zelfs achter een Clio.

Als je alleen met mooi weer kampeert dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk. Gaan jullie nooit in het voor- of naseizoen weg? Toch zonde als die caravan 49 weken per jaar in de stalling staat!

Zo'n 450FU kan ook gewoon achter een c-segmenter. Ik zie jou niet zo gauw in een Clio rijden :).
 
Terug
Bovenaan