Het Caravan Topic

Engineer2 zei:
rke zei:
Twix zei:
Ik huur altijd, dus ik kan vrij kiezen tussen campers en caravans. Al naar gelang onze plannen. Als ik iets zou moeten kopen, zou het een caravan worden. Dan heb je op de plaats van bestemming tenminste nog steeds vervoer. Dat vind ik toch wel een gemis met een camper.

Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

In de autosport zie je veel campers. Je trekt de handrem aan en je kampeert, desnoods op een parkeerplaats. Je rijdt lekker en stabiel met 120+ naar de bestemming en als het moet: er zijn teams die de racewagen in een aanhanger er achter hebben hangen.

Maar een camper is inderdaad schreeuwend duur. En dat is niet zo gek: een fabriekje koopt een bus, sloopt hem vervolgens half, bouwt hem weer opnieuw op en maakt een rekening. Vervolgens komt de overheid en die ziet een bus met meer dan twee keer de oorspronkelijke prijs op de rekening.
Dus de ambtenaar laat zijn BPM tabel op de camper los en er komt BTW bij. Van 30k naar 100+ in een grote verbouwing.

Het alternatief is zelf bouwen. Dat is niet makkelijk, moderne busjes zitten echt niet simpel in elkaar. Maar het is te doen, vooral als je vooraf een duidelijk en gedetailleerd plan maakt.
Daar de vuilwatertank, daar de extra accu, daar het zonnepaneel... enzovoorts.

En, als je echt aan glamping wil doen: een oude stadsbus kost niet zo veel en je hebt ruimte in overvloed. Alleen nog dat rijbewijsje en de stalling.

Maar ik ben gelukkig met mijn kleine sleurhutje. Er zijn heel veel auto's waar deze sleurhut achter mag en hij is groot genoeg voor ons. Deze sleurhut is dankzij extra maatregelen stabieler dan origineel, vooral sinds ik weet hoe ik hem het beste kan beladen.

Bovendien hoort dat ook wel bij mijn nationaliteit en leeftijd: een oude auto met een piepklein caravanneke, helemaal vooraan in de file rijdend.

Nou... dat valt nog mee. Voor tussen de 50k en 60k heb je echt al wel een mooie nieuwe (fabrieks) buscamper op Nederlands kenteken. Genoeg keuze zelfs. Voor minder dan 50k ook wel maar dan vallen bijvoorbeeld toilet, douche of kachel weg. Voor die prijzen moet je alleen niet voor een Volkswagen Westfalia gaan. Krijg je minder en kost ruim meer.

Je hebt gelijk, een nieuwe bus gaat over de 20k, voor een complete camper zal die 50k dan ook wel in beeld komen. Neemt niet weg dat ik 50 k voor een bus die ooit 25k gekost heeft, erg veel geld vind.
Zou er een markt zijn voor een ex-scheepstimmerman om bestaande busjes om te bouwen naar een camper? Voor 25k kan je toch een leuk stukje timmeren (75 euro per uur, 2 maanden full time timmeren).

IMG-20190531-091155.jpg

Onze combinatie. De Hobby 380 (2013) met eindkeuken, zithoek die omgebouwd moet worden tot riant tweepersoons bed en de Focus 3.5 1.0 125pk als trekauto. Uitstekend rijdende combinatie. Als kampeermiddel voldoet ons deze Hobby erg goed. Compleet uitgerust met o.a. een zeer grote koelkast, ringverwarming en mooie verlichting. Deze Hobby was voor ons een bewuste keuze qua indeling. Daarvoor hadden wij een Chateau 370EK en daarvoor een Adria 310. Altijd compacte caravans die getrokken kunnen worden door een compacte auto. Kunnen de caravan op eigen oprit parkeren. Daardoor kan de maximale lengte inclusief dissel niet langer zijn dan 6 meter.
Velen vinden het 's avonds en 's morgens ombouwen tot respectievelijk bed en zithoek zo'n gedoe, maar dat is een fluitje van een cent dat hooguit een paar minuten duurt. Voor ons geen enkel probleem. Voordeel dan deze indeling is de relatief grote leefruimte in deze kleine caravan en de bij gebruik zeer gemakkelijke plaatsing van de veel ruimte biedende keuken. Bij veel wat kleinere vastbed caravans vind ik de bedmaten aardig krap. Het bed in de Hobby is 200x150cm en dat is met mijn lengte van 1.92 prima.
Zou ik nog eens gek willen doen en een andere caravan aanschaffen dan wordt het dus weer een kleine en wel een Sprite Alpine 370. De indeling van deze Engelse caravan spreekt mij erg aan. Naar keuze twee eenpersoons of een groot tweepersoons bed, heerlijke dikke kussens en veel comfortabele zitruimte door de kleine schuiftafel.

rke zei:
Je hebt gelijk, een nieuwe bus gaat over de 20k, voor een complete camper zal die 50k dan ook wel in beeld komen. Neemt niet weg dat ik 50 k voor een bus die ooit 25k gekost heeft, erg veel geld vind.
Zou er een markt zijn voor een ex-scheepstimmerman om bestaande busjes om te bouwen naar een camper? Voor 25k kan je toch een leuk stukje timmeren (75 euro per uur, 2 maanden full time timmeren).

Vergeet de apparatuur niet, alhoewel je dat net zo duur, handig en luxe kan maken als je wilt. Zo'n fabriekscamper voor 50k zit (als je het zelf moet kopen) ook nog eens ruim 10k (of misschien wel 15k?) aan apparatuur in. Denk aan een koelkast, gasstel, meestal minstens 2x een gootsteen, thermostatisch geregelde verwarming, boiler voor heet water, douche (met dubbele afvoer want je staat vaak niet waterpas), toilet, verlichting, boord-accu(s), opladers voor boordaccu(s), 3 grote tanks (100L schoon, 100L afval, 20L toilet), waterpompen, gasfles systeem met crashsensor, elektrisch uitschuivende opstap, stille zelf-sluitende schuifdeur (scheelt een hoop herrie), ramen, verduistering, horren, etc. Dat zit zo'n beetje in in elke camper van die 50k. Dan kan je nog kiezen voor 3 lengtematen maar qua apparatuur is dit wel gangbaar.

Er zijn in Nederland verschillende bedrijven die op kleine schaal campers bouwen en waarbij je met duidelijk gunstigere prijzen tot een resultaat kan komen. Eventueel ook op 2e hands bussen zodat je de prijs nog wat meer kan drukken. Maar ook daar is het houtwerk niet perse wat de prijs opdrijft. De apparatuur wel. Verder moet ik zeggen dat de grote jongens die de fabriekscampers bouwen ook wel zo hun voordelen hebben. Ze weten precies hoe ze koude bruggen in de isolatie kunnen verminderen, weten precies de ruimte efficiënt te benutten (bijvoorbeeld de watertank om de wielkast heen gevormd zodat het zo veel mogelijk water kan bevatten zonder extra interieur ruimte te claimen, maar wel binnen zodat het niet bevriest in de winter), etc. Nog even los van (meestal) een volwaardige garantie. Dus ook geen ruzie tussen de autofabrikant en de camperbouwer waarbij je van kastje naar de muur wordt gestuurd als je iets moet claimen. Nee gewoon 1 aanspreekpunt.

Maar ander voordeel voor mij van een camper: Je zit een stuk hoger en ziet daardoor veel meer tijdens het rijden. Mooie routes die ik eerst met een gewone auto had gereden en laten met een camper kon ik het goed merken. Ook heerlijk bij een buscamper; de schuifdeur open en dan zit je ook binnen lekker terwijl het voelt of je buiten bent. Zeker bij een zomerse regenbui heerlijk. En tegenwoordig meestal ook met een hordeur in de schuifdeur opening dus ook geen last van insecten. En dan nog even een laatste: de camper heeft een gewone airco; tijdens het rijden koelt die ook de cabine. Dus bij aankomst niet eerst in de hitte of al je energie in de dak-airco zien verdwijnen. En dat gecombineerd met het feit dat je (met een niet heel grote camper) ook gewoon perfect in een parkeervak past en een draaicirkel hebt die gelijk aan of maar net iets groter is dan van een auto..

Maar heb je een camper en ga je er mee naar een camping om daar een week te staan.. dan is een caravan vaak toch makkelijker en levert hetzelfde voor minder geld. Juist bij het rond zwerven komen de voordelen van een camper pas naar voren. Voor mij de meerprijs waard.

Wij wachten op aflevering van dit apparaat. 5.40 lang. Voor 2 personen alles aan boord wat je maar nodig hebt. Doel is om Scandinavie, Schotland, Ierland en IJsland door te reizen.
possl-summit-540-1bis-1030x687.jpg

poessl_summit540_durchsicht.webp

poessl_summit540_schlafen.webp

poessl_summit540_bad.webp

poessl_summit540_bad_1.webp

poessl_grundriss_summit_540.webp

Twix zei:
MBdoubleyou zei:
Twix zei:
Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.

Waarom kan dat niet gemakkelijk met een caravan ;)?

Omdat je dan de auto uit moet. In een camper zit de hele familie er al.
Als je zo'n reis aan het maken bent dan wil je toch juist even de auto uit, de benen strekken..? Dat is het idee van zo'n pauze... Als je toch in je cocon blijft zitten kan je net zo goed rijdend wat naar binnen werken.

Engineer2 zei:
Wij wachten op aflevering van dit apparaat. 5.40 lang. Voor 2 personen alles aan boord wat je maar nodig hebt. Doel is om Scandinavie, Schotland, Ierland en IJsland door te reizen.
possl-summit-540-1bis-1030x687.jpg

Dat is een hele mooie camper. Luxe, netjes en niet al te groot.

Wat ook een voordeel is van een buscamper tov een geintegreerde camper is de geteste kreukelzone. Ik heb meer vertrouwen in de kreukelzone van die Citroenbus dan van bijvoorbeeld een oudere Hymer.

1.jpg

rke zei:
Wat ook een voordeel is van een buscamper tov een geintegreerde camper is de geteste kreukelzone. Ik heb meer vertrouwen in de kreukelzone van die Citroenbus dan van bijvoorbeeld een oudere Hymer.
Ik heb wel eens wat filmpjes gezien van dergelijke campers in een crashtest. Daar word je niet perse heel vrolijk van.

W212 zei:
rke zei:
Ik heb wel eens wat filmpjes gezien van dergelijke campers in een crashtest. Daar word je niet perse heel vrolijk van.

Inderdaad, niet echt vrolijk
Maar, vlak de de gevolgen van een ongeluk met een sleurhut niet uit (vanaf 1:37, let vooral op de dissel van de caravan...... )

Zo dan, die dissel :eek:
Zou dat met een modern Alko chassis nog net zo gaan? Kan niet echt iets vinden van een wat moderner setje wat platgereden wordt.

Van die campers had ik inderdaad onthouden dat eigenlijk de hele opbouw gewoon afknapt, inclusief het interieur. Eigenlijk ook wel logisch, ik krijg wel eens wat mee van de cursussen hier op het werk over lading zekeren. Dat doe je niet gauw goed genoeg en daar laten ze ook altijd filmpjes zien wat er gebeurd met de lading in busjes of vrachtwagens.

W212 zei:
Zo dan, die dissel :eek:
Die komt even in je nek kietelen...

Bij een ander filmpje werd even ingezoomd op het kastje met glaswerk, meestal recht boven het aanrecht te vinden. Heerlijk, zo'n schitterende wolk net na het raken van je voorganger. Dat gaat die chirurg er allemaal uitpeuteren, stuk voor stuk.
Bij mij kwam na 40 jaar nog steeds een stukje glas van een grote wond uit mijn kuit - ik neem aan dat de chirurg een splintertje vergeten had.

Een ander aspect is de verticale verdeling van het gewicht. Er zijn caravans en campers die "wat topzwaar" zijn. Een zonnepaneel, een reservewiel, een boot, een imperial... het dak is groot en aantrekkelijk. Caravans willen ook wel eens omslaan en dan tilt de caravan de achterkant van de auto op. Als dat in een bocht gebeurt is een schietgebedje het enige wat je als bestuurder dan nog kunt doen. Zware spullen laag laden helpt wel maar je zit bij de belading ook met de wensen van moeders... (ik wil het glaswerk niet naast de portipotti - en terecht).

Eindelijk konden we weer eens met de caravan op pad.
We staan op fietsafstand van huis, dat wel. Maar het is toch wel lekker om op de camping te staan, ook al is het weer niet denderend.
MXxoVXF.jpg

YdGy8Uk.jpg

mj9bi3K.jpg

MWH zei:
Twix zei:
MBdoubleyou zei:
Twix zei:

Waarom kan dat niet gemakkelijk met een caravan ;)?

Omdat je dan de auto uit moet. In een camper zit de hele familie er al.
Als je zo'n reis aan het maken bent dan wil je toch juist even de auto uit, de benen strekken..? Dat is het idee van zo'n pauze... Als je toch in je cocon blijft zitten kan je net zo goed rijdend wat naar binnen werken.

Ik ben een paar dagen op pad met een caravan en bedacht me juist de enige echte reden waarom je niet even snel in de caravan gaat zitten. Geen walstroom en dus geen airco. Ik wist dat er een betere reden was.

W212 zei:
rke zei:

Juist daarom heb ik een schijthekel aan mensen die de veiligheid van een ander niet serieus nemen. Lees bumperkleven of ander schijtgedrag. Dat zijn in mijn ogen asociale hufters.

Boppie zei:
W212 zei:
rke zei:

Juist daarom heb ik een schijthekel aan mensen die de veiligheid van een ander niet serieus nemen. Lees bumperkleven of ander schijtgedrag. Dat zijn in mijn ogen asociale hufters.

Ik vind zelf dat bumperklevers een nekschot moeten krijgen. Bumperkleven is gewoonweg onbeschoft. Als je zo eens uitrekent wat er gebeurt als er stront aan de knikker koimt, schrik je toch wel even (ik wel, tenminste). Vang maar eens 1 ton pisbakkenijzer op wat zich met 120 km/uur in de kofferbak boort terwijl je juist een noodstoppie wil maken..
Maar.... er zullen ook wel eens mensen zijn die vinden dat ik ook af en toe bumperkleef.

Qua caravan: mijn ernstig zware caravan van 750 kg hangt keurig achter de Dacia. Wat dat betreft is de Duster met stip de fijnste auto om met de sleurhutten-race mee te doen.

Wat ik mezelf nog wel afvraag: Wanneer zijn opzetspiegels verplicht?

Toelichting: De Duster is 2 meter breed van spiegelpunt tot spiegelpunt (200 cm) maar de caravan is 2,02 meter (202 cm) breed. Voor mijn gevoel heb ik voldoende zicht naar achteren waarbij de originele spiegels ook nog eens heerlijk stabiel zijn. Opzetspiegels zijn bij deze combinatie net zo zinvol als wanneer ik met een boedelbakje op stap ga.

Opzetspiegels wapperen altijd inderdaad. Dit jaar geen last van gehad, want klusvakantie en de caravan is dus in de schuur gebleven.

Hier staat wat meer info:
https://caravantrekker.nl/info/caravanspiegels.php

Met een kleine foutmarge in je meting, kom je denk ik wel weg zonder spiegels ;)

adinsx zei:
Met een kleine foutmarge in je meting, kom je denk ik wel weg zonder spiegels ;)

Ik kan ook met de binnenspiegel door de caravan heen kijken, qua veligheid zit het wel snor (tenzij GH achter mij rijdt met zijn ultralage Westfield). Ik ben benieuwd of ik tijdens een langere rit verplicht kan worden (met een vriendelijk uitgeschreven prent) de opzetspiegels te monteren.
Als ik caravantrekker lees, zijn de spiegels net niet breed genoeg. Aan iedere kant 1 cm te kort is nog steeds niet breed genoeg, hoewel je het nooit zal merken.

Misschien is een dummy-dingetje van Ali voldoende, kijken doe ik er waarschijnlijk toch niet in.

Als volslagen caravan nOOb: Als je door de caravan heen kunt kijken, is een rechteropzetspiegel dan ook nog verplicht?

De Schaduw zei:
Als volslagen caravan nOOb: Als je door de caravan heen kunt kijken, is een rechteropzetspiegel dan ook nog verplicht?

Ja, met een aanhanger zijn spiegels met goed zicht aan beide kanten van de auto verplicht.

De Schaduw zei:

Ja, er door heen kijken is een ding maar heldere (kunststof) ramen zijn daar ook voor nodig. Bovendien, hoeveel zie jij als je door een doorzonwoning moet kijken?

Hier sinds twee weken caravanloos. Vele fijne vakanties gehad met onze 2015 Knaus 400LK. Deze zomer mee naar Frankrijk geweest en wederom een heerlijke vakantie. Alleen het slapen op de bankkussens werden we steeds minder enthousiast over. Bij thuiskomst op Marktplaats gezet en verkocht voor ruim 2k meer dan we er 6 jaar geleden voor hebben betaald. Niet gek dacht ik. Na het seizoen maar eens rustig kijken naar een opvolger. Ietsje groter en met een vast bed. Voorkeur gaat wel uit naar weer een Knaus vanwege de goede ervaringen en het strakke moderne design. Maar ook de andere merken eens bekijken. Kinderen slapen tegenwoordig in eigen tentje en we leven veelal buiten de caravan dus zeker geen ding groter dan een 450 ook al mag de BMW 1800 kilo trekken.

Goeie deal.
Ik kan dat ding van mij (uit 2003) zelfs kwijt voor meer dan ik m gekocht heb.
Al zal dat nu weer snel minder worden, nu de Corona-crisis op zijn eind lijkt te lopen.

Voor jou mooi. Kun je van het voorjaar in de dip een “nieuwe” kopen.
Ik doe m niet weg. De indeling is ideaal en wordt niet meer aangeboden in nieuwe caravans (waarschijnlijk ook de reden dat ik m zo zou kunnen verkopen).
Heb m al wat opgeknapt en wil er volgend jaar twee nieuwe Heki’s in zetten. En ‘m meer gebruiken dan de afgelopen twee seizoenen.
Wat een amoede was dat.

Hopelijk volgend seizoen weer meer gebruiken, en ook verder weg (Duitsland, Tjechie).

Net weer terug van twee heerlijke weken vakantie houden op een kleine camping in Sellingen. Bij het opruimen van de caravan moest ik het tafeltje even verplaatsen en de poot inklappen. Brak meteen het kunststof scharnier van de tafelpoot. Gelukkig vond dit niet plaats tijdens de vakantie bij het dagelijkse ombouwen van zit- naar slaaphoek en weer terug. Nieuwe scharnierpoot besteld. Wat zijn die krengen duur. Maar goed, als deze ook weer 8 jaar meegaat zeur ik er niet over.

Tsja, dat krijg je als je met je eigen spullen op vakantie gaat;) Dat nadeel hoort ook nog bij kamperen...

Onze sleurhut staat sinds augustus vorig jaar al in de stalling... Ben er alleen in april geweest om er wat spullen in te leggen i.v.m. de verhuizing.
GIQRtBV.jpg

Ik mis het wel hoor, het klaarmaken van de caravan, een mooi stukje sturen, de boel opzetten.
Vorig jaar al noodgedwongen in Nederland gebleven. Wel een geweldige vakantie gehad overigens, maar het buitenlandgevoel ontbrak. Dit jaar stond Kroatië weer op het programma, maar het werden drie weken hard klussen in het nieuwbouwhuis (en nog altijd niet uitgeklusd).

Het goede nieuws: Volgend voorjaar zowel Hemelvaart als Pinksteren gereserveerd op Texel, en in de zomer staat alsnog Kroatië op de planning.
En voor dat beetje vakantiegevoel gaan we komend weekend dan maar naar een Safaritent Deluxe op Krieghuusbelten (iemand daar bekend mee?). Toch moet een beetje kampeergevoel de herfst in :)

Oh, en caravanprijzen gaan door het dak inderdaad. Onze 2011 462PK Adria Altea met stapelbed, dwarsbed en vast zitje bevalt nog meer dan prima, al zaten we er in 2019 over te denken hem in te ruilen voor een (flinke) slag grotere 552. Blij dat we dat niet gedaan hebben. Stiekem onnodig ook want je leeft als het even kan toch vooral buiten.

Krieghuusbelten is bij ons in de buurt, leuke omgeving.
Een Adria 462 is ook ruim zat natuurlijk om comfortabel met z'n allen in te zitten en slapen. Zo rond de 4,50 meter is wel een ideaal formaat voor een gezinscaravan denk ik.

Kristian zei:
Krieghuusbelten is bij ons in de buurt, leuke omgeving.
Een Adria 462 is ook ruim zat natuurlijk om comfortabel met z'n allen in te zitten en slapen. Zo rond de 4,50 meter is wel een ideaal formaat voor een gezinscaravan denk ik.

Als je er een blauwe Mégane ziet rondzoefen dan weet je wie het is haha. Nog tips om te bezoeken qua bos / activiteiten met twee kids van 5 en 7?

Rembrandt zei:
Oeh, was ook Texel van plan.
Toch nog maar even over nadenken dan…..:p

We hebben lang getwijfeld. Eerder stonden we in die dagen op de Twee Bruggen, en met 40 min van huis konden we dan op mooie dagen ook ná schooltijd die kant op. Naar Texel wordt dat wat lastiger. Mits wifi kan ik er prima werken, maar de kinderen moeten domweg naar school.

Niettemin, op de Krim een mooie campingplek voor Hemelvaart t/m Pinksteren en volgens mij zijn er nog wel wat plekken.

Maken we er een Autoweek Caravan-meet van? :T:)

Zat te denken aan Landal. Zit er vlak naast.;)
Heb afgelopen maand op Rabbit Hill gestaan. Kinderen vonden het prachtig.
Niet helemaal mijn ding normaliter, al die “animatie”, maar ja.
Het is een beetje als McDonalds: concept is hetzelfde dus je weet een beetje wat je krijgt.

Als je er een blauwe Mégane ziet rondzoefen dan weet je wie het is haha. Nog tips om te bezoeken qua bos / activiteiten met twee kids van 5 en 7?
De Flierefluiter vinden de kids vast wel leuk. Verder is de Lemelerberg ook mooi. Kun je prachtig wandelen en ook een leuk speelbos. In Nijverdal ook een leuk speelbos bij de Sallandse Heuvelrug.

Noord Portugal.

Stukje rijden, mooi, niet toeristisch, niet makkelijk voor de caravan. Wel uniek

20210830-160804.jpg

Geen andere campeerder te zien, er stonden nog wel twee andere kampeerders (camperbusjes) op deze camping.

Mooi plekkie rke!

Fotootje van onze hut bij aanvang van de terugreis vanuit de Franse Alpen:

Caravan is een Knaus 550 FSK. Bevalt uitstekend, vooral de breedte (2.50m) geeft veel ruimte binnenin.

Mooie sleurhutten allemaal hier, wij hebben onze VW T2 dit jaar verruild voor een caravan, maar op verzoek van de wederhelft wel retro gebleven. We hebben een Avento 395 deluxe uit 1982 op de kop getikt. Wel met nieuwe banden/gasleidingen/waterpompjes etc. Veiligheid voorop natuurlijk. Komend uit een T2 is dit al behoorlijk luxe :)

Daarnaast heel veel aanspraak overal waar je komt. Qua trekkracht wel ontdekt dat de Nissan met zijn 1.2 niet overhoud

Het is in elk geval goed bevallen, de caravan staat in de stalling en is een blijvertje. Wel voor de NL vakanties, ik zou "gek" worden als ik met 100 naar frankrijk zou moeten rijden:

JU5bRKY.jpg

lP846cA.jpg

aYPtOoP.jpg

8LtfgcV.jpg

Het is een van de mooiste natuurcampings waar ik ooit geweest ben. Dit is k(r)amperen in de meest pure vorm. Echt een aanrader en met een erg lichte caravan, tent, vouwwagen of kleine camper te doen.

https://quintadorio.nl/

Wat ga je dan meemaken?
Een verwilderde wijnboerderij waarvan een deel tot camping omgebouwd is. Een schone rivier waarin je goed kan zwemmen (altijd tussen vissen, soms tussen de otters), kanoën, paardrijden, wandelen, 4x4 rijden enzovoorts. De wegen zijn als in het Oostenrijk van 40 ~ 60 jaar geleden, een tegenligger betekent soms een kilometertje achteruit rijden over een bergweggetje. De dichtstbijzijnde buurman woont 2,5 km verder.
Er is wel sanitair (van het soort "het werkt") en elektriciteit is zeer beperkt. Krekels, vissen, vogels in overvloed en als je gaat wandelen, denk aan de terugreis (zodat je niet verdwaalt).

Maar....
Met een caravan op de camping komen zal niet makkelijk zijn. De Stoffel kon het dankzij 4WD met difflocks nog maar net aan, in de korte een met 4000 rpm naar boven terwijl de caravan bekogeld wordt. (Steil en smal zand/kiezelpad))

De campingbaas heeft eventueel wel wat spullen zoals een truck en tractor maar een 1500 kg Tabbert kan daar waarschijnlijk alleen naar beneden.
Wil je het proberen, neem eerst uitgebreid contact op met de Nederlandse eigenaar, hij heeft er een goede kijk op wat mogelijk is.

Hier is die dit jaar niet uit de stalling geweest.
iEgzC86

https://imgur.com/iEgzC86

De Kip heeft wel weer een seizoen gestaan in Friesland.
https://imgur.com/NVIyFRR

https://imgur.com/WsyW9Yi

https://imgur.com/wBZOjPj

Ik krijg alleen de link gepost. Hoe kan ik hem zichtbaar maken? Iemand?

Liep ik ook mee te klooien. Gebruik nu postimages.org en plak de "forum hotlink" in et bericht, dan doet ie et wel bij mij.

michel1975 zei:
iEgzC86.jpeg

NVIyFRR.jpeg

WsyW9Yi.jpeg

wBZOjPj.jpeg

Test

EDIT: werkend :)

michel1975 zei:
iEgzC86

https://imgur.com/iEgzC86

https://imgur.com/NVIyFRR

https://imgur.com/WsyW9Yi

https://imgur.com/wBZOjPj

De eerste foto had je wel als image neergezet echter je plaatste de link - niet de foto (eindigend op jpeg)
Bij de overige foto's ook geen jpeg maar link én zonder het kenmerk van image, als je begrijpt wat ik bedoel :)

------------------------------------
Afbeeldingen plaatsen
Om een afbeelding in een bericht te plaatsen, moet deze afbeelding al ergens beschikbaar zijn op het internet. Staat een afbeelding nog niet op internet, dan kun je gebruik maken van uploadsites, zoals Photobucket en Imageshack.
Om een afbeelding te kunnen plaatsen, heb je de adresregel nodig. Die kun je vinden door met de rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en dan naar ‘Eigenschappen’ te gaan.
Kopieer deze adresregel en klik vervolgens in de knoppenbalk bij je bericht op de knop ‘URL van een afbeelding invoegen’.
Er verschijnt dan een opdrachtvenster waar je de adresregel in plakt. Klik op ‘OK’, en de afbeelding wordt ingevoegd: er staat in je bericht nu iets als
naamvandeafbeelding.jpg[b]
.
Met de knop ‘Bekijken’ kun je zien of de afbeelding goed in je bericht geplaatst is.

Bron: www.autoweek.nl/vragen/community
Denk er wel aan dat op sommige afbeeldingen auteursrechten rusten, en dat rechthebbenden niet altijd goedkeuring verlenen aan het plaatsen op websites.

Zo laat in september met koude nachten en dauwvolle ochtenden is dat Glamping ook niet gek.

s2nSlP0.jpg

Sinds eergisteren weer thuis na bijna 5,5 maand met mijn caravan onderweg geweest te zijn. Eerst 3 maanden bijna aaneengesloten in Nederland. Daarna ruim 2,5 maand ruim 8000 km door Frankrijk en Portugal, waarvan een kleine 6000 km met de hut erachter. Ik ga het liefst meteen weer weg :). Grote campings zoveel mogelijk vermeden.

51494736800_da580c6048_o.jpg

51494016343_f529c8b6de_o.jpg

51494504144_253089407f_o.jpg

51494726450_374e3a4237_o.jpg

Dan zou ik er nog een half maandje aan vastknopen, mijn huis verkopen en voor die andere helft van het jaar een recreatiewoning aanschaffen. Ben je het hele jaar op vakantie. Die recreatiewoning kan je dan voor de zomermaanden verhuren om zo met gemakt je kampeermaanden te bekostigen. Gaat de gemeente ook niet moeilijk doen met al dan niet permanente bewoning van je recreatiewoning.
Lijkt mij wel een heerlijk idee om zo een half jaar lang de boel de boel te laten.

HarrieD zei:
Dan zou ik er nog een half maandje aan vastknopen, mijn huis verkopen en voor die andere helft van het jaar een recreatiewoning aanschaffen. Ben je het hele jaar op vakantie. Die recreatiewoning kan je dan voor de zomermaanden verhuren om zo met gemakt je kampeermaanden te bekostigen. Gaat de gemeente ook niet moeilijk doen met al dan niet permanente bewoning van je recreatiewoning.
Lijkt mij wel een heerlijk idee om zo een half jaar lang de boel de boel te laten.

Waarom zou je dat doen? Kamperen voor een paar weken kan ik nog wel in komen (als je een echt huisje of hotel niet kan of wilt betalen), maar maandenlang... Wat zit daar voor vreemde bindingsangst/Homo-antecessor behoefte achter?

J00P zei:
HarrieD zei:

Waarom zou je dat doen? Kamperen voor een paar weken kan ik nog wel in komen (als je een echt huisje of hotel niet kan of wilt betalen), maar maandenlang... Wat zit daar voor vreemde bindingsangst/Homo-antecessor behoefte achter?

Jij moer wel beregezellig zijn.

J00P zei:
HarrieD zei:

Lekker met de bammetjes tussen de snelbinders naar je 9 to 5 is life :)

Carfanatic zei:
J00P zei:
HarrieD zei:

Lekker met de bammetjes tussen de snelbinders naar je 9 to 5 is life :)

Tsja, dat zal dan inderdaad de achterliggende levensstijl zijn, als dit creperen een uitklep iso_O

Als ik deze combinatie zie lijkt mij dat geen geval van creperen. Als je een beetje het mooie weer opzoekt leef je toch grotendeels buiten. Langer dan een of twee dagen een hotelkamer vind ik pas echt creperen.

Terug
Bovenaan